Amino acids – guidelines on parenteral nutrition, chapter 4

Aminosäuren – Leitlinie Parenterale Ernährung, Kapitel 4

Protein catabolism should be reduced and protein synthesis promoted with parenteral nutrion (PN). Amino acid (AA) solutions should always be infused with PN. Standard AA solutions are generally used, whereas specially ad
Protein catabolism should be reduced and protein synthesis promoted with parenteral nutrion (PN). Amino acid (AA) solutions should always be infused with PN. Standard AA solutions are generally used, whereas specially adapted AA solutions may be required in certain conditions such as severe disorders of AA utilisation or in inborn errors of AA metabolism. An AA intake of 0.8 g/kg/day is generally recommended for adult patients with a normal metabolism, which may be increased to 1.2–1.5 g/kg/day, or to 2.0 or 2.5 g/kg/day in exceptional cases. Sufficient non-nitrogen energy sources should be added in order to assure adequate utilisation of AA. A nitrogen calorie ratio of 1:130 to 1:170 (g N/kcal) or 1:21 to 1:27 (g AA/kcal) is recommended under normal metabolic conditions. In critically ill patients glutamine should be administered parenterally if indicated in the form of peptides, for example 0.3–0.4 g glutamine dipeptide/kg body weight/day (=0.2–0.26 g glutamine/kg body weight/day). No recommendation can be made for glutamine supplementation in PN for patients with acute pancreatitis or after bone marrow transplantation (BMT), and in newborns. The application of arginine is currently not warranted as a supplement in PN in adults. N-acetyl AA are only of limited use as alternative AA sources. There is currently no indication for use of AA solutions with an increased content of glycine, branched-chain AAs (BCAA) and ornithine-α-ketoglutarate (OKG) in all patients receiving PN. AA solutions with an increased proportion of BCAA are recommended in the treatment of hepatic encephalopathy (III–IV).
show moreshow less
Ein Proteinkatabolismus soll bei parenteraler Ernährung (PE) vermindert und anabole Stoffwechselprozesse gefördert werden. Standard-Aminosäure (AS)-Lösungen werden empfohlen, falls nicht in Sondersituationen z. B. bei sc
Ein Proteinkatabolismus soll bei parenteraler Ernährung (PE) vermindert und anabole Stoffwechselprozesse gefördert werden. Standard-Aminosäure (AS)-Lösungen werden empfohlen, falls nicht in Sondersituationen z. B. bei schweren AS-Verwertungsstörungen oder bei angeborenen Stoffwechselstörungen spezifisch adaptierte AS-Lösungen eingesetzt werden müssen. Für erwachsene Patienten in ausgeglichenem Stoffwechselzustand wird eine AS-Zufuhr von 0,8 g/kg/Tag empfohlen, die auf 1,2–1,5 g/kg/Tag oder in Ausnahmefällen auch auf 2,0–2,5 g/kg/Tag gesteigert werden kann. Zur Gewährleistung einer angemessenen Utilisation von AS sollten ausreichend Nicht-Stickstoff-Energieträger zugegeben werden. Das angestrebte Verhältnis zwischen Stickstoff- und Energiezufuhr (Stickstoff-Kalorien-Verhältnis) sollte unter Normalbedingungen 1:100–1:130 (g N:kcal) bzw. 1:16–1:21 (g AS:kcal) betragen. Glutamin sollte parenteral bei kritisch Kranken, sofern indiziert, in Form von Peptiden verabreicht werden, wie z.B. 0,3–0,4 g Glutamin-Dipepetid/kg KG/Tag (entsprechend 0,2–0,26 g Glutamin/kg KG/Tag). Für Patienten mit akuter Pankreatitis, nach Knochenmarkstransplantation sowie für Neugeborene kann derzeit keine Empfehlung für eine Glutaminsupplementierung mit der PE ausgesprochen werden. Der Einsatz von Arginin als Supplement in der PE beim Erwachsenen ist derzeit nicht gerechtfertigt. Den N-azetylierten AS kommen als alternative Aminosäurenquellen zur Zeit nur eine begrenzte Bedeutung zu. Für eine generelle Verwendung von AS-Lösungen mit einem erhöhten Gehalt von Glyzin und verzweigtkettigten AS (VKAS) wie auch für Ornithin-α-Ketoglutarat (OKG) besteht keine gesicherte Indikation. Die Wirksamkeit von AS-Lösungen mit erhöhtem Anteil an VKAS in der Behandlung der hepatischen Enzephalopathie (III–IV) wird empfohlen.
show moreshow less

Export metadata

  • Export Bibtex
  • Export RIS

Additional Services

    Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Jürgen Stein, Hansjosef Böhles, Irina Ursula Blumenstein, Christiane Goeters, Ralf-Joachim Schulz
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-278953
DOI:http://dx.doi.org/10.3205/000083
ISSN:1612-3174
Pubmed Id:http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=20049071
Parent Title (German):GMS german medical science
Publisher:German Medical Science
Place of publication:Düsseldorf ; Köln
Contributor(s):Sabine Verwied-Jorky, Rashmi Mittal, Berthold Koletzko
Document Type:Article
Language:English
Year of Completion:2009
Date of first Publication:2009/11/18
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Contributing Corporation:Working group for developing the guidelines for parenteral nutrition of The German Association for Nutritional Medicine
Release Date:2013/02/08
Tag:Aminosäuremetabolismus; Aminosäuren; Dipeptide; branched-chain amino acids (BCAA); dipeptide; mino acid metabolism (first pass); verzweigtkettige Aminosäuren
amino acids
Volume:7
Issue:Doc24
Pagenumber:8
First Page:1
Last Page:8
Note:
© 2009 Stein et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.en). You are free: to Share – to copy, distribute and transmit the work, provided the original author and source are credited. 
HeBIS PPN:327783389
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0

$Rev: 11761 $