E-Learning in der allgemeinmedizinischen Ausbildung: zentrale Begleitung im dezentralen Praktikum ; Eine Evaluation

E-Learning in family medicine education: faculty support in a community clerkship : An evaluation

E-Learning soll im Rahmen der allgemeinmedizinischen Ausbildung von Medizinstudierenden erprobt werden. Ein zielgruppenspezifisches, multimodulares Online-Angebot begleitet Medizinstudenten des 10. Semesters während ihre
E-Learning soll im Rahmen der allgemeinmedizinischen Ausbildung von Medizinstudierenden erprobt werden. Ein zielgruppenspezifisches, multimodulares Online-Angebot begleitet Medizinstudenten des 10. Semesters während ihres dezentralen Praktikums in hausärztlichen Praxen. Folgende Lehrziele werden angestrebt: (1) Einführung in das E-Learning, (2) Klinische Allgemeinmedizin - Online-Modul, (3) Chronic Care Online-Modul, (4) Online-Bewerbung. Die systematische Evaluation zeigt, dass E-Learning die Kommunikation der Studierenden untereinander und mit der universitären Lehreinheit während des Praktikum fördert. Auf der Grundlage der in diesem Pilotversuch gewonnenen Erfahrungen erscheint die Kombination mit Präsenzunterricht (Blended Learning) eine vielversprechende Option für die allgemeinmedizinische Ausbildung zu sein.
show moreshow less
E-learning was planned as a test for medical students within their curriculum of family medicine. A multi-modular onlineoffer specific to the target group accompanies the 10th term medical students during their periphera
E-learning was planned as a test for medical students within their curriculum of family medicine. A multi-modular onlineoffer specific to the target group accompanies the 10th term medical students during their peripheral practical courses in family practices. Teaching objectives are as follows: (1) Introduction into e-learning, (2) clinical general medicine - onlinemodule, (3) chronic care online-module, (4) online-application. The systematic evaluation shows that e-learning promotes the communication of students both among themselves and with the university during their practical courses. On the basis of the experiences from this pilot test the combination with blended learning seems to be a promising option for medical education.
show moreshow less

Download full text files

Export metadata

  • Export Bibtex
  • Export RIS

Additional Services

    Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Jochen Gensichen, Michael Bischoff, Ferdinand M. Gerlach
URN:urn:nbn:de:hebis:30-11410
URL:http://www.egms.de/en/journals/zma/2005-22/zma000025.shtml
ISSN:1860-7446
Parent Title (German):GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung
Publisher:German Medical Science
Place of publication:Köln
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2005/04/20
Date of first Publication:2005/04/20
Publishing Institution:Univ.-Bibliothek Frankfurt am Main
Release Date:2005/06/22
Tag:Allgemeinmedizin; E-Learning; Evaluation; Primärversorgung; medizinische Ausbildung
E-Learning; evaluation; family medicine; medical education; primary health care
Volume:22
Issue:(2):Doc25 (20050420)
Source:GMS Z Med Ausbild 2005; 22(2):Doc25 (20050420) , http://www.egms.de/en/journals/zma/2005-22/zma000025.shtml
HeBIS PPN:189067624
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0

$Rev: 11761 $