Learning how to conduct medical interviews online for the first time - this is what we learned in Frankfurt am Main = Erlernen ärztlicher Gesprächsführung erstmals online – das haben wir in Frankfurt am Main gelernt

Objective: The COVID-19 pandemic made it necessary to convert a course on history taking, in theory and practice, to an online format over a very short time. A key question was whether, and if so to what extent, basic th
Objective: The COVID-19 pandemic made it necessary to convert a course on history taking, in theory and practice, to an online format over a very short time. A key question was whether, and if so to what extent, basic theory and, in particular, the practical skills required to conduct medical interviews can be learned online.
Methodology/project description: The teaching program in basic theory was didactically redesigned and asynchronously placed on a learning platform, while the practical program, which consisted of training in conducting history-taking interviews, took place with the help of video conferencing software during synchronous sessions. For the practical sessions, the lecturers received organizational and technical support.
Results: Based on initial evaluation results, a positive picture of the conversion has emerged since the course was completed. The need to restructure the course and use new teaching methods because of the COVID-19 pandemic was well accepted by lecturers and students, and the course content was successfully adapted to an online format.
Conclusion: Overall, the online format enabled the learning objectives of the course to be successfully achieved. For topics such as non-verbal communication, the evaluation results indicated that a classroom format is preferable. Asynchronous theory teaching was generally very well received. Blended learning formats thus represent an appropriate means of teaching how to conduct medical interviews. Overall, online courses on conducting medical interviews provide students with the opportunity to become acquainted with the use of digital formats to conduct doctor-patient interviews, and to develop the relevant skills.
show moreshow less
Zielsetzung: Aufgrund der COVID-19-Pandemie musste ein Anamnesekurs, bestehend aus Theorie und Praxis, innerhalb kürzester Zeit auf ein Onlineformat umgestellt werden. Eine zentrale Frage war, ob bzw. inwiefern erste the
Zielsetzung: Aufgrund der COVID-19-Pandemie musste ein Anamnesekurs, bestehend aus Theorie und Praxis, innerhalb kürzester Zeit auf ein Onlineformat umgestellt werden. Eine zentrale Frage war, ob bzw. inwiefern erste theoretische und insbesondere praktische Grundlagen für die ärztliche Gesprächsführung online erlernbar sind.
Methodik/Projektbeschreibung: Die theoretischen Grundlagen wurden asynchron auf einer Lernplattform eingestellt sowie didaktisch neu konzipiert, während der Praxisteil zur Einübung der Anamnesegespräche in synchronen Treffen mithilfe von Videokonferenzsoftware stattfand. Die Dozierenden des Praxisteils wurden organisatorisch und technisch unterstützt.
Ergebnisse: Nach Abschluss des Kurses und basierend auf ersten Evaluationsergebnissen zeichnet sich ein positives Bild der Umstellung ab: Dozierende und Studierende nahmen die Umstrukturierung des Kurses aufgrund der COVID-19-Pandemie gut an und durch aktivierende didaktische Methoden ist es gelungen, die Inhalte des Kurses erfolgreich an das Onlineformat anzupassen.
Schlussfolgerung: Die Lernziele des Kurses konnten durch das Onlineformat insgesamt gut erreicht werden. Bei Themen, wie z.B. der nonverbalen Kommunikation erscheint anhand der Evaluationsergebnisse ein Präsenzformat empfehlenswert. Die asynchrone Theorievermittlung wurde insgesamt sehr gut angenommen. Blended-Learning-Formate stellen also eine adäquate Option für die Vermittlung ärztlicher Gesprächsführung dar. Insgesamt bieten Onlinekurse zur Gesprächsführung eine Möglichkeit, Studierende für digitale Formate der Arzt-Patienten-Gesprächsführung zu sensibilisieren und diesbezügliche Kompetenzen zu fördern.
show moreshow less

Download full text files

Export metadata

  • Export Bibtex
  • Export RIS

Additional Services

    Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Judith Ullmann-Moskovits, Maria Farquharson, Miriam Schwär, Monika Sennekamp
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-575256
DOI:http://dx.doi.org/10.3205/zma001415
ISSN:2366-5017
Parent Title (English):GMS Journal for Medical Education
Publisher:German Medical Science GMS Publishing House
Place of publication:Berlin
Document Type:Article
Language:Multiple
Date of Publication (online):2021/01/28
Date of first Publication:2021/01/28
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2021/02/04
Tag:Anamneseerhebung; Blended-learning; Gesprächsführung; Kommunikation; Online-Lehre; digitale Didaktik; medizinische Ausbildung
blended learning; communication; conversation skills; digital didactics; history taking; medical education; online teaching
Volume:38
Issue:Nr. 1, Doc19
Pagenumber:6
HeBIS PPN:477661130
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung 4.0

$Rev: 11761 $