• Treffer 21 von 117
Zurück zur Trefferliste

Der Einfluss des Bildaufbaus in Narrativen auf die Erzählkomplexität von Vorschulkindern – eine empirische Vergleichsstudie

  • The aim of the present study was to test the influence of picture composition on the narrative complexity of preschool children, and to compare the different procedures of the Cat Story of Hickmann (2002) and the Fox Story of Gülzow & Gagarina (2007) with the Baby Birds and Baby Goats Story of MAIN, by Gagarina et al. (2012). For this purpose, 27 children between the ages of 5;01 and 6;09 were tested with both variants to check whether a macro-structurally controlled picture structure would lead to more complex stories. The results show that narratives with a Goal-Attempt-Outcome structure, i.e. the Baby Birds and Baby Goats Stories, make children with increasing age tell more complex stories by means of a rise in story complexity than the narratives of Hickmann and Gülzow & Gagarina without that structure.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Teilen auf Twitter Suche bei Google Scholar
Metadaten
Verfasserangaben:Oliver Weber
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-511648
DOI:https://doi.org/10.21248/zaspil.62.2019.447
ISSN:1435-9588
ISSN:0947-7055
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):Narrative texts by children and adults: insights into their organization through a prism of language system and environmental factors ; ZASPiL ; 62
übersetzter Titel (Englisch):The impact of image structure in narratives on story complexity by pre-school children – an empirical comparative study
Verlag:Leibniz-Zentrum Allgemeine Sprachwissenschaft (ZAS)
Verlagsort:Berlin
Dokumentart:Teil eines Buches (Kapitel)
Sprache:Deutsch
Datum der Veröffentlichung (online):13.09.2019
Datum der Erstveröffentlichung:13.09.2019
Veröffentlichende Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Datum der Freischaltung:16.09.2019
Freies Schlagwort / Tag:Erzählen, pragm.
Jahrgang:62
Seitenzahl:22
Erste Seite:146
Letzte Seite:167
HeBIS-PPN:453894526
DDC-Klassifikation:4 Sprache / 41 Linguistik / 410 Linguistik
Sammlungen:Linguistik
Linguistik-Klassifikation:Linguistik-Klassifikation: Pragmalinguistik/Kommunikationsforschung / Pragmalinguistics/Communication research
Zeitschriften / Jahresberichte:ZAS papers in linguistics : ZASPiL / ZASPIL 62 = Narrative texts by children and adults
Übergeordnete Einheit:urn:nbn:de:hebis:30:3-511569
Lizenz (Deutsch):License LogoDeutsches Urheberrecht