Die Objektive Hermeneutik in der Bildungs- und Unterrichtsforschung : Tagungsbericht ; 21. Jahrestagung der "Arbeitsgemeinschaft Objektive Hermeneutik", 24. und 25. September 2011, Goethe-Universität Frankfurt/M.; ausgerichtet von Bertram Ritter, Claudia Scheid und Johannes Twardella

  • Alljährlich wird von der "Arbeitsgemeinschaft Objektive Hermeneutik" eine Tagung ausgerichtet, in deren Rahmen Vorhaben und/oder Ergebnisse von Forscher/innen, die mit der Methode der objektiven Hermeneutik arbeiten, vorgestellt und diskutiert werden. Für die diesjährige Tagung wurde mit "Bildung und Unterricht" ein inhaltlicher Schwerpunkt gelegt, der in vier Blöcken diskutiert wurde: "Berufliches Handeln im Kontext von Bildungsinstitutionen", "Wirkungen des Unterrichts und deren Analyse", "Zur Ordnung des Unterrichts"; in einem vierten Block wurden Fragen der Methode aufgegriffen, z.B. inwieweit sich fremdsprachige Unterrichtstranskripte analysieren lassen. Eine der zentralen Diskussionen der Tagung betraf das Verhältnis von Erziehungs- und Sozialwissenschaften. Als strittig erwies sich die Frage, ob die gewinnbringende Anwendung der Methode der objektiven Hermeneutik in der Unterrichtsforschung an eine dem Forschungsgebiet und dessen "Eigenstruktur" verpflichtete theoretische Perspektive gebunden ist.
  • Each year the Association of Objective Hermeneutics organizes a conference during which projects and/or findings of researchers working with the objective hermeneutics method are presented and discussed. In this year's session, the main focus was on the subject of "education and instruction." The talks were structured around four different topics: 1. professional action in the context of educational institution, 2. the effects of instruction and their analysis, 3. the "structure" of lessons, and 4. questions of methodology, e.g. how far can foreign-language transcripts of lessons be analyzed. One of the central debates of the conference concerned the relationship between education and the social sciences. What proved controversial was the question of whether the profitable application of the objective hermeneutics method in connection with educational research is bound and committed to a certain theoretical perspective, one that has to do with the field of research and its own "intrinsic structure".

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Metadaten
Author:Claudia Scheid, Johannes TwardellaGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-436613
URL:http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1777
ISSN:1438-5627
Parent Title (German):Forum qualitative Sozialforschung: FQS
Title Additional (English):Conference Report: Objective Hermeneutics in Educational and Teaching Research
Publisher:Freie Univ. Berlin
Place of publication:Berlin
Document Type:Article
Language:German
Year of Completion:2017
Year of first Publication:2012
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2017/06/02
Tag:Bildung; Professionalisierung; Sozialisation; Unterricht; objektive Hermeneutik
education; instruction; objective hermeneutics; professionalization; socialization
Volume:13
Issue:No. 1, Art. 27
Page Number:14
HeBIS-PPN:42415059X
Institutes:Gesellschaftswissenschaften / Gesellschaftswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung 4.0