Format und Durchführung schriftlicher Prüfungen

Format and implementation of written assessments

  • Alle Leistungsnachweise des klinischen Studienabschnittes nach neuer Ärztlicher Approbationsordnung müssen benotet werden; hierzu sind in der Regel schriftliche Prüfungen notwendig. Bisher erprobte Methoden beinhalten die Prüfung passiven Wissens (Einfachauswahlfragen, multiple choice-Fragen, progress test-Fragen) und aktiven Wissens (short essay questions, long essay questions). Vor- und Nachteile dieser Verfahren werden diskutiert, sowie die zur Erstellung, Durchführung und Auswertung schriftlicher Prüfungen notwendigen Ressourcen.
  • According to the new German licensing regulations all clinical certificates have to be graded; mostly this requires written tests. Methods tested to date include tests for passive knowledge (single choice questions, multiple choice questions, progress test) and active knowledge (short essay questions, long essay questions). We discuss advantages and disadvantages of these methods, as well as the resources required for test preparation, testing and grading of student answers.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Johannes B. SchulzeORCiDGND, Stefan Drolshagen
URN:urn:nbn:de:hebis:30-33407
URL:http://www.egms.de/en/journals/zma/2006-23/zma000263.shtml
ISSN:1860-3572
Parent Title (German):GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung
Publisher:German Medical Science
Place of publication:Köln
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2006/11/20
Year of first Publication:2006
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2006/11/20
Tag:Einfachauswahlverfahren; MC-Fragen; Objektivität; Prüfungen; Reliabilität; Ressourcen; Validität; long essey questions; short essay questions
Validity; assessment; long essay questions; multiple choice questions; objecitvity; reliability; short essay questions; single choice questions
Volume:23
Issue:(3):Doc44
Note:
© 2006 Schulze et al; licensee GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung. This is an Open Access article: verbatim copying and redistribution of this article are permitted in all media for any purpose, provided this notice is preserved along with the article's original URL.
Source:In: GMS Z Med Ausbild 2006;23(3):Doc44 ; http://www.egms.de/en/journals/zma/2006-23/zma000263.shtml
HeBIS-PPN:190084006
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung 3.0