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Aktive Hörimplantate befinden sich seit Mitte der 1980er Jahre im klinischen Einsatz. Aufgrund der inzwischen sehr hohen Anwendungszahl und durch-schnittlich sehr langen Anwendungsdauer gelten diese als sehr sicher. Dennoch können Komplikation auftreten. Eine Komplikation wurde in der vorliegenden Arbeit als Auftreten eines negativen Ereignisses außerhalb des gewünschten Behandlungsablaufes gewertet.
Ziel dieser Arbeit war es, aufgetretene Komplikationen zu kategorisieren und zu quantifizieren. Ferner sollte untersucht werden, ob bestimmte Faktoren Einfluss auf die Häufigkeit von Komplikationen haben, insbesondere in Bezug auf die verschiedenen Implantat- und Elektrodenträgermodelle. Es wurden neben der Erfassung und Quantifizierung unerwünschter Ereignisse vier Hypothesen for-muliert, die sich aus der klinischen Erfahrung der Anwendung der Systeme ergaben: (H1) Kinder entwickeln nach Cochlea-Implantation häufiger Entzün-dungen. (H2) Implantatmodelle mit Magnettasche führen häufiger zu Infektio-nen. (H3) Perimodiolare Elektrodenträger führen häufiger zu „Tip fold-over“ (Umschlagen der Elektrodenträgerspitze). (H4) Gerade Elektrodenträger führen häufiger zu Elektrodenträgerdislokation.
In dieser Arbeit wurden alle von Januar 2006 bis Dezember 2016 im Universi-tätsklinikum Frankfurt mit aktiven Hörimplantaten versorgten Patienten einge-schlossen. Unter den 1274 Patienten befanden sich 583 Patienten, bei denen mindestens eine Komplikation auftrat. Hiervon machten den Großteil Schmer-zen (16,9 %), Drehschwindel (15,6 %) und Infektionen im Verlauf (8,3 %) aus.
Es wurde aus dem Datenmaterial eine Patientengruppe von 503 betroffenen Patienten gebildet, die nach der Operation erstmals eine Komplikation angaben. In dieser Kohorte „Erstereignis“ traten Komplikationen vor allem in den Bereichen Entzündung (281 Patienten), Hören (183 Patienten) und Gleichgewicht (158 Patienten) auf. Bei den unilateral versorgten Patienten dieser Kohorte zeigte sich das erste Ereignis durchschnittlich nach 5,64 Jahren, bei den beid-seitig Operierten trat das erste Ereignis durchschnittlich nach 7,35 Jahren auf.
Die Implantatmodelle wichen im Auftreten von Komplikationen voneinander ab: Die höchsten Komplikationsraten traten bei den Modellen HiRes90K mit 37 von 81 (45,7 %), Synchrony mit 62 von 140 (44,3 %), und Nucleus 5 mit 115 von 274 (42,0 %) auf. Die Elektrodenträgerbauformen wiesen signifikante (p < 0,001) Unterschiede untereinander auf: Die meisten Komplikationen traten bei den Elektrodenträgerbauarten Medium (75 %), Midscala (58,8 %), Slim Modi-olar (54,3 %), und Straight (52,1 %) auf. Eine Infektion trat besonders bei den Implantaten Synchrony (1,34 Jahre) und Clarion (1,57 Jahre) früh auf. Die Modelle Pulsar (7,51 Jahre) und CI24RE (6,13 Jahre) zeigten ein eher spätes Auftreten. Für das Auftreten einer Infektion der Implantatmodelle lag p unter 0,001, was für signifikante Unterschiede bezüglich des Zeitpunktes des Auftretens spricht. Die Elektrodenträgerbauart zeigte in Bezug auf eine Hörbeeinträchtigung und in Bezug auf das Auftreten einer Elektrodenträger bezogenen Komplikation, wie Tip fold-over, Migration oder inkomplette Insertion hoch signifikante (p < 0,001) Unterschiede. Elektrodenträgerbauformen wie Midscala, Straight und Slim Modiolar führten früh nach durchschnittlich einem (Slim Modiolar) bis 2,5 (Straight) Jahren zum ersten Auftreten von einem veränderten Höreindruck nach CI-Implantation. Etwas häufiger traten Probleme mit dem Elektrodenträger wie Tip fold-over, Migration oder inkomplette Insertion bei den Modellen Flex Soft und Helix auf, am häufigsten bei dem Modell Flex 24.
(H1) Bei Kindern traten signifikant (p < 0.001) häufiger implantatbezogene Entzündungen auf als bei Erwachsenen. In der Gruppe „Erstereignis“ hatten 66,0 % der Kinder und 23,7 % der Erwachsenen eine Entzündung. (H2) Das Vor-handensein einer Magnettasche an der Implantat-Empfänger-Spule führte nicht signifikant häufiger zum Auftreten einer Entzündung. (H3) Vorgekrümmte (engl. pre-curved) Elektrodenträger zeigten eine höhere Inzidenz für Tip fold-over als gerade Elektrodenträger. (H4) Gerade Elektrodenträger zeigten eine höhere Inzidenz für eine Migration des Elektrodenträgers. Insgesamt traten im betrach-teten Kollektiv „Erstereignis“ 11 Migrationen auf, 10 davon bei geraden Elektro-denträgern (p = 0,03).
Insgesamt führen Faktoren wie die Implantatmodelle, Elektrodenträgerbauformen, Alter des Patienten früher zum Auftreten von Komplikationen. Für zukünftige Studien wäre eine eigene Auswertung der noch relativ neuen (2012) Mittelohrimplantate interessant.
1.1. Einleitung
Die periprothetische Infektion (PPI) gilt als eine der schwersten Komplikationen nach endoprothetischem Gelenkersatz, deren Behandlung einen hohen finanziellen, personellen und zeitlichen Aufwand erfordert. Das Krankheitsbild ist seit Beginn der Endoprothetik bekannt und das Wissen um die Pathophysiologie wurde seitdem vertieft. Die Therapie wurde um stadienadaptierte Konzepte, wirksame Antibiotika und verbesserte Implantate beachtlich erweitert. Dennoch liegt die Inzidenz der PPI beim Kniegelenk unverändert zwischen einem und zwei Prozent, bei Risikopatienten auch deutlich darüber (1). Falle einer PPI sind die primären Ziele aus Patientensicht die Wiederherstellung der Gehfähigkeit und Schmerzfreiheit bei Implantation einer beweglichen Revisionsprothese. Es zeigt sich allerdings, dass nach mehrmaligem Prothesenwechsel die Gelenkfunktion, die Patientenzufriedenheit und das Outcome abnehmen. Nach multiplen Operationen am betroffenen Gelenk leidet der Streckapparat und ein Verlust von Knochen ist unumgänglich. In diesen Extremsituationen müssen neben der Ultima Ratio einer Amputation auch Salvage-Prozeduren, wie das Anlegen einer stabilen Arthrodese, erwogen werden. Das klinische Outcome und die Lebensqualität hiervon sind bisher weitgehend unbekannt. Daher vergleicht die vorliegende Arbeit das klinische und funktionelle Behandlungsergebnis in Kombination mit der resultierenden Lebensqualität von Patienten, bei denen das Anlegen einer stabilen Arthrodese klinisch erforderlich war, mit dem von Patienten nach Implantation einer Revisionsprothese als Resultat eines mehrzeitigen septischen Endoprothesen-Wechsels.
1.2. Material und Methoden
Die Studie umfasste 104 Patienten (2010-2017), von denen alle eine periprothetische Infektion einer Knie-Totalendoprothese (KTEP) aufwiesen. In einem mehrzeitigen Verfahren wurde das Implantat gewechselt. Nach Infektberuhigung erfolgte die Implantation eines Revisionsimplantates. Im Falle von ausgedehnten Knochendefekten oder bei Verlust der Streckapparates wurde ein modularer intramedullärer Arthrodesenagel verwendet (Knie-Arthrodese-Modul, KAM-Gruppe; n=52). In der Kontrollgruppe wurde eine gekoppelte Revisionsprothese reimplantiert (Rotating Hinge Knee, RHK-Gruppe; n=52). Infektremissionsraten und das klinische Behandlungsergebnis (anhand des Knee Society Score (KSS) und Western Ontario McMasters Universities Osteoarthritis Index (WOMAC), sowie die Lebensqualität (anhand des Short Form Health Survey 12 (SF-12)) wurden gemessen. Zusätzlich wurden patientenbezogene Daten, wie Komorbititäten (Charlson Comorbidity Index (CCI)) und das Schmerzniveau (visuelle Analogskala), untersucht.
1.3. Ergebnisse
Das Durchschnittsalter der Studienteilnehmer war 72,5 Jahre. Der Charlson Comorbidity Index war in der KAM-Gruppe leicht erhöht (3,3 KAM versus 2,8 RHK). Die Infektberuhigungsrate lag bei 89,4% (88,5 KAM versus 90,4% RHK). Bei Reinfektion war der Prothesenerhalt vor allem in der RHK-Gruppe (7,7%) möglich, Amputationen mussten hauptsächlich in der KAM-Gruppe (9,6%) durchgeführt werden. In beiden Gruppen wurde eine signifikante Schmerzreduktion (visuelle Analogskala prä-OP: 7,9 post-OP: 2,8) erreicht. Die Gehstrecke der KAM-Gruppe war signifikant gegenüber der RHK-Gruppe (504 Meter KAM versus 1064 Meter RHK) vermindert. Der KSS Funktionsscore und der WOMAC (25 KAM versus 40 RHK bzw. 35 KAM versus 64 RHK) waren in der KAM-Gruppe ebenfalls signifikant niedriger. Eine etwas niedrigere Lebensqualität wurde in der KAM-Gruppe (SF-12 Körpersubskala 34 KAM versus 40 RHK; SF-12 Psychesubskala 51 KAM versus 56 RHK) beobachtet. Die generelle Zufriedenheit mit der Behandlung lag in der KAM-Gruppe bei 88% und bei 81% in der RHK-Gruppe.
1.4. Schlussfolgerungen
Sowohl durch Therapie mittels Revisionsprothese als auch durch Arthrodese konnten hohe Infektremissionsraten erreicht werden. Die Gehstrecke und Gelenkfunktion war nach Arthrodesenimplantation reduziert, doch war die Rehabilitationszeit deutlich kürzer. Eine Arthrodese mit intramedullärer Marknagelung bietet eine gute Therapieoption zum Extremitätenerhalt, zur Schmerzreduktion und zum Erhalt von Lebensqualität und Alltagsmobilität, wenn aufgrund von Knochensubstanzverlust und Streckapparatinsuffizienz keine Möglichkeit zur Implantation einer Revisionsprothese mehr besteht.
Autophagy is a highly conserved catabolic process cells use to maintain their homeostasis by degrading misfolded, damaged and excessive proteins, nonfunctional organelles, foreign pathogens and other cellular components. Hence, autophagy can be nonselective, where bulky portions of the cytoplasm are degraded upon stress, or a highly selective process, where preselected cellular components are degraded. To distinguish between different cellular components, autophagy employs selective autophagy receptors, which will link the cargo to the autophagy machinery, thereby sequestering it in the autophagosome for its subsequent degradation in the lysosome. Autophagy receptors undergo post-translational and structural modifications to fulfil their role in autophagy, or upon executing their role, for their own degradation. We highlight the four most prominent protein modifications – phosphorylation, ubiquitination, acetylation and oligomerisation – that are essential for autophagy receptor recruitment, function and turnover. Understanding the regulation of selective autophagy receptors will provide deeper insights into the pathway and open up potential therapeutic avenues.
Objectives: To compare radiation dose and image quality of single-energy (SECT) and dual-energy (DECT) head and neck CT examinations performed with second- and third-generation dual-source CT (DSCT) in matched patient cohorts. Methods: 200 patients (mean age 55.1 ± 16.9 years) who underwent venous phase head and neck CT with a vendor-preset protocol were retrospectively divided into four equal groups (n = 50) matched by gender and BMI: second (Group A, SECT, 100-kV; Group B, DECT, 80/Sn140-kV), and third-generation DSCT (Group C, SECT, 100-kV; Group D, DECT, 90/Sn150-kV). Assess- ment of radiation dose was performed for an average scan length of 27 cm. Contrast-to-noise ratio measure- ments and dose-independent figure-of-merit calcu- lations of the submandibular gland, thyroid, internal jugular vein, and common carotid artery were analyzed quantitatively. Qualitative image parameters were evalu- ated regarding overall image quality, artifacts and reader confidence using 5-point Likert scales. Results: Effective radiation dose (ED) was not signifi- cantly different between SECT and DECT acquisition for each scanner generation (p = 0.10). Significantly lower effective radiation dose (p < 0.01) values were observed for third-generation DSCT groups C (1.1 ± 0.2 mSv) and D (1.0 ± 0.3 mSv) compared to second-generation DSCT groups A (1.8 ± 0.1 mSv) and B (1.6 ± 0.2 mSv). Figure-of- merit/contrast-to-noise ratio analysis revealed superior results for third-generation DECT Group D compared to all other groups. Qualitative image parameters showed non-significant differences between all groups (p > 0.06). Conclusion: Contrast-enhanced head and neck DECT can be performed with second- and third-generation DSCT systems without radiation penalty or impaired image quality compared with SECT, while third-generation DSCT is the most dose efficient acquisition method. Advances in knowledge: Differences in radiation dose between SECT and DECT of the dose-vulnerable head and neck region using DSCT systems have not been evaluated so far. Therefore, this study directly compares radiation dose and image quality of standard SECT and DECT protocols of second- and third-generation DSCT platforms.
Endothelial tip cells are essential for VEGF-induced angiogenesis, but underlying mechanisms are elusive. The Ena/VASP protein family, consisting of EVL, VASP, and Mena, plays a pivotal role in axon guidance. Given that axonal growth cones and endothelial tip cells share many common features, from the morphological to the molecular level, we investigated the role of Ena/VASP proteins in angiogenesis. EVL and VASP, but not Mena, are expressed in endothelial cells of the postnatal mouse retina. Global deletion of EVL (but not VASP) compromises the radial sprouting of the vascular plexus in mice. Similarly, endothelial-specific EVL deletion compromises the radial sprouting of the vascular plexus and reduces the endothelial tip cell density and filopodia formation. Gene sets involved in blood vessel development and angiogenesis are down-regulated in EVL-deficient P5-retinal endothelial cells. Consistently, EVL deletion impairs VEGF-induced endothelial cell proliferation and sprouting, and reduces the internalization and phosphorylation of VEGF receptor 2 and its downstream signaling via the MAPK/ERK pathway. Together, we show that endothelial EVL regulates sprouting angiogenesis via VEGF receptor-2 internalization and signaling.
Objectives: The four-dimensional ultrasound (4D-US) enables imaging of the aortic segment and simultaneous determination of the wall expansion. The method shows a high spatial and temporal resolution, but its in vivo reliability is so far unknown for low-measure values. The present study determines the intraobserver repeatability and interobserver reproducibility of 4D-US in the atherosclerotic and non-atherosclerotic infrarenal aorta. Methods: In all, 22 patients with non-aneurysmal aorta were examined by an experienced examiner and a medical student. After registration of 4D images, both the examiners marked the aortic wall manually before the commercially implemented speckle tracking algorithm was applied. The cyclic changes of the aortic diameter and circumferential strain were determined with the help of custom-made software. The reliability of 4D-US was tested by the intraclass correlation coefficient (ICC). Results: The 4D-US measurements showed very good reliability for the maximum aortic diameter and the circumferential strain for all patients and for the non-atherosclerotic aortae (ICC >0.7), but low reliability for circumferential strain in calcified aortae (ICC = 0.29). The observer- and masking-related variances for both maximum diameter and circumferential strain were close to zero. Conclusions: Despite the low-measured values, the high spatial and temporal resolution of the 4D-US enables a reliable evaluation of cyclic diameter changes and circumferential strain in non-aneurysmal aortae independent from the observer experience but with some limitations for calcified aortae. The 4D-US opens up a new perspective with regard to noninvasive, in vivo assessment of kinematic properties of the vessel wall in the abdominal aorta.
Abstract: The Children's Communication Checklist-2 (CCC-2) is often applied to assess pragmatic language impairment which is highly prevalent in autism spectrum disorder (ASD) and several mental health conditions. We replicated previous findings on the limited applicability of the CCC-2 in clinical samples and the inconsistent findings concerning the factor structure. The aim of the present study was, thus, to develop a concise, simplified, and revised version of the CCC-2 in a large German-speaking sample. Four groups of children and adolescents aged 4 to 17 years were included: ASD (n = 195), intellectual disability (ID, n = 83), diverse mental health conditions (MHC, n = 144) and a typically developing control group (TD, n = 417). We reduced the original number of items from 70 to 39, based on item analysis, exploratory factor analysis and the exclusion of communication-unrelated items. The revised version, CCC-R (α = 0.96), consists of two empirically derived factors: a pragmatic-language (α = 0.96) and a grammatical-semantic-language factor (α = 0.93). All clinical groups (ASD, ID, and MHC) had significantly increased CCC-R total scores, with the highest scores being in the neurodevelopmental disorder groups (ASD and ID). In addition, we found group-specific patterns of elevated pragmatic-language scores in the ASD group and grammatical-semantic scores in the ID group. The CCC-R was comparable to the CCC-2 in distinguishing ASD from the other groups. The CCC-R is proposed as a simplified and easily applied, clinical questionnaire for caregivers, assessing pragmatic language impairments across neurodevelopmental disorders and mental health conditions. Lay Summary: The CCC-2 is a questionnaire designed to identify children who have problems in the social use of language, however, it is limited in its clinical application and exhibits inconsistent factors. We have created a shorter and simpler version of the CCC-2 that we have called the CCC-R which overcomes the previous limitations of the CCC-2. It consists of two subscales: pragmatic language and grammatical-semantic language. The CCC-R can be used as a short and clinically relevant caregiver questionnaire which assesses pragmatic language impairments in children and adolescents. Autism Res 2021, 14: 759–772. © 2021 The Authors. Autism Research published by International Society for Autism Research published by Wiley Periodicals LLC.
Cerumen was found to be a promising alternative specimen for the detection of drugs. In a pilot study, drugs of abuse were identified at a higher detection rate and a longer detection window in cerumen than in urine. In this study, cerumen from subjects was analyzed after they ingested the designer stimulant 4-fluoroamphetamine (4-FA) in a controlled manner. Methods: Twelve subjects ingested placebo and 100 mg of 4-FA. Five of them were also given 150 mg of 4-FA in 150 mL Royal Club bitter lemon drink at least after 7 days. Cerumen was sampled using cotton swabs at baseline, 1 h after the ingestion of the drug and at the end of the study day (12 h). After extraction with ethyl acetate followed by solid-phase extraction, the extracts were analyzed using liquid chromatography coupled with tandem mass spectrometry (LC–MS/MS). Results and discussion: In the cerumen of all 12 subjects, 4-FA was detected 12 h after its ingestion; in most subjects, cerumen was detected after 1 h of ingestion, ranging from 0.06 to 13.90 (median 1.52) ng per swab. The detection of 4-FA in cerumen sampled 7 days or more after the first dose suggested a long detection window of cerumen. Conclusions: Cerumen can be successfully used to detect a single drug ingestion even immediately after the ingestion when a sufficient amount of cerumen is used.
Background: The approval of everolimus (EVE) for the treatment of angiomyolipoma (2013), subependymal giant cell astrocytoma (2013) and drug-refractory epilepsy (2017) in patients with tuberous sclerosis complex (TSC) represents the first disease-modifying treatment option available for this rare and complex genetic disorder. Objective: The objective of this study was to analyse the use, efficacy, tolerability and treatment retention of EVE in patients with TSC in Germany from the patient’s perspective. Methods: A structured cross-age survey was conducted at 26 specialised TSC centres in Germany and by the German TSC patient advocacy group between February and July 2019, enrolling children, adolescents and adult patients with TSC. Results: Of 365 participants, 36.7% (n = 134) reported the current or past intake of EVE, including 31.5% (n = 115) who were taking EVE at study entry. The mean EVE dosage was 6.1 ± 2.9 mg/m2 (median: 5.6 mg/m2, range 2.0–15.1 mg/m2) in children and adolescents and 4 ± 2.1 mg/m2 (median: 3.7 mg/m2, range 0.8–10.1 mg/m2) in adult patients. An early diagnosis of TSC, the presence of angiomyolipoma, drug-refractory epilepsy, neuropsychiatric manifestations, subependymal giant cell astrocytoma, cardiac rhabdomyoma and overall multi-organ involvement were associated with the use of EVE as a disease-modifying treatment. The reported efficacy was 64.0% for angiomyolipoma (75% in adult patients), 66.2% for drug-refractory epilepsy, and 54.4% for subependymal giant cell astrocytoma. The overall retention rate for EVE was 85.8%. The retention rates after 12 months of EVE therapy were higher among adults (93.7%) than among children and adolescents (88.7%; 90.5% vs 77.4% after 24 months; 87.3% vs 77.4% after 36 months). Tolerability was acceptable, with 70.9% of patients overall reporting adverse events, including stomatitis (47.0%), acne-like rash (7.7%), increased susceptibility to common infections and lymphoedema (each 6.0%), which were the most frequently reported symptoms. With a total score of 41.7 compared with 36.8 among patients not taking EVE, patients currently being treated with EVE showed an increased Liverpool Adverse Event Profile. Noticeable deviations in the sub-items ‘tiredness’, ‘skin problems’ and ‘mouth/gum problems’, which are likely related to EVE-typical adverse effects, were more frequently reported among patients taking EVE. Conclusions: From the patients’ perspective, EVE is an effective and relatively well-tolerated disease-modifying treatment option for children, adolescents and adults with TSC, associated with a high long-term retention rate that can be individually considered for each patient. Everolimus therapy should ideally be supervised by a centre experienced in the use of mechanistic target of rapamycin inhibitors, and adverse effects should be monitored on a regular basis.
Our purpose was to analyze the robustness and reproducibility of magnetic resonance imaging (MRI) radiomic features. We constructed a multi-object fruit phantom to perform MRI acquisition as scan-rescan using a 3 Tesla MRI scanner. We applied T2-weighted (T2w) half-Fourier acquisition single-shot turbo spin-echo (HASTE), T2w turbo spin-echo (TSE), T2w fluid-attenuated inversion recovery (FLAIR), T2 map and T1-weighted (T1w) TSE. Images were resampled to isotropic voxels. Fruits were segmented. The workflow was repeated by a second reader and the first reader after a pause of one month. We applied PyRadiomics to extract 107 radiomic features per fruit and sequence from seven feature classes. We calculated concordance correlation coefficients (CCC) and dynamic range (DR) to obtain measurements of feature robustness. Intraclass correlation coefficient (ICC) was calculated to assess intra- and inter-observer reproducibility. We calculated Gini scores to test the pairwise discriminative power specific for the features and MRI sequences. We depict Bland Altmann plots of features with top discriminative power (Mann–Whitney U test). Shape features were the most robust feature class. T2 map was the most robust imaging technique (robust features (rf), n = 84). HASTE sequence led to the least amount of rf (n = 20). Intra-observer ICC was excellent (≥ 0.75) for nearly all features (max–min; 99.1–97.2%). Deterioration of ICC values was seen in the inter-observer analyses (max–min; 88.7–81.1%). Complete robustness across all sequences was found for 8 features. Shape features and T2 map yielded the highest pairwise discriminative performance. Radiomics validity depends on the MRI sequence and feature class. T2 map seems to be the most promising imaging technique with the highest feature robustness, high intra-/inter-observer reproducibility and most promising discriminative power.