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Ein Ausbau der Windenergienutzung auf See könnte zu einem
deutlichen Verlust an störungsfreien Überwinterungs- und
Rastgebieten für Seevögel führen. Um die Auswirkungen von
Windparks vor, während und nach ihrem Bau einschätzen zu
können, werden im derzeitigen Standarduntersuchungskonzept
des Bundesamtes für Seeschifffahrt und Hydrographie
(BSH) neben schiffs- auch flugzeugbasierte Vogelzählungen
empfohlen. Diese visuellen Transektzählungen haben jedoch
methodische Nachteile. Aus der zur Arterkennung erforderlichen
Flughöhe (78 m) und mit entsprechender Fluggeschwindigkeit
können bei hohem Vogelaufkommen lediglich
grobe Bestandskategorien geschätzt werden. Darüber hinaus
üben Flugzeuge in dieser Höhe eine Scheuchwirkung auf
Rastvögel aus, wodurch die Erfassbarkeit einiger Arten (v. a.
Trauerenten) zusätzlich erschwert und die zu untersuchende
Störwirkung von Windparks überlagert wird. In der vorliegenden
Pilotstudie vergleichen wir eine herkömmliche Flugzeugtransektzählung
mit einer kurz zuvor durchgeführten
fotografischen Seevogelerfassung über der Wismarbucht in
der deutschen Ostsee. Die fotografische Kartierung erfolgte
mit einer hoch auflösenden Digitalkamera (39 Megapixel) aus
200 m Höhe. Entlang definierter Transekte wurden in regelmäßigen
Abständen 415 entzerrte, maßstabsgetreue Digitalfotos
(Orthofotos) aufgenommen. Die Ergebnisse dieser
Studie zeigen, dass bei der herkömmlichen Flugzeugtransektzählung
die Bestände von Meeresenten (Eider-, Eis-, Trauerenten)
deutlich unterschätzt wurden. Die Abweichung gegenüber
der fotografischen Methode variierte deutlich zwischen
den Arten. Während des visuellen Zählflugs wurden ohne
Korrekturfaktoren 85 % (Eiderente), 41 % (Eisente) und lediglich
2 % (Trauerente) der fotografisch nachgewiesenen Individuen
erfasst. Die Ursachen für diese quantitativen Unterschiede
werden diskutiert.
Introduction: Ischemic and hemorrhagic strokes in the brainstem and cerebellum with injury to the functional loop of the Guillain-Mollaret triangle (GMT) can trigger a series of events that result in secondary trans-synaptic neurodegeneration of the inferior olivary nucleus. In an unknown percentage of patients, this leads to a condition called hypertrophic olivary degeneration (HOD). Characteristic clinical symptoms of HOD progress slowly over months and consist of a rhythmic palatal tremor, vertical pendular nystagmus, and Holmes tremor of the upper limbs. Diffusion Tensor Imaging (DTI) with tractography is a promising method to identify functional pathway lesions along the cerebello-thalamo-cortical connectivity and to generate a deeper understanding of the HOD pathophysiology. The incidence of HOD development following stroke and the timeline of clinical symptoms have not yet been determined in prospective studies—a prerequisite for the surveillance of patients at risk. Methods and Analysis: Patients with ischemic and hemorrhagic strokes in the brainstem and cerebellum with a topo-anatomical relation to the GMT are recruited within certified stroke units of the Interdisciplinary Neurovascular Network of the Rhine-Main. Matching lesions are identified using a predefined MRI template. Eligible patients are prospectively followed up and present at 4 and 8 months after the index event. During study visits, a clinical neurological examination and brain MRI, including high-resolution T2-, proton-density-weighted imaging, and DTI tractography, are performed. Fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing is optional if palatal tremor is encountered. Study Outcomes: The primary endpoint of this prospective clinical multicenter study is to determine the frequency of radiological HOD development in patients with a posterior fossa stroke affecting the GMT at 8 months after the index event. Secondary endpoints are identification of (1) the timeline and relevance of clinical symptoms, (2) lesion localizations more prone to HOD occurrence, and (3) the best MR-imaging regimen for HOD identification. Additionally, (4) DTI tractography data are used to analyze individual pathway lesions. The aim is to contribute to the epidemiological and pathophysiological understanding of HOD and hereby facilitate future research on therapeutic and prophylactic measures.