„Bildungsräume für die 'Wissensgesellschaft'!“ : Pädagogisch-philosophische Kennzeichnungen für die modernen technisierten Gesellschaften unter Einbeziehung neuerer Befunde qualitativ-empirischer Bildungs- und Unterrichtsforschung

  • Welche Räume für Bildung bieten die modernen 'Wissensgesellschaften' und welcher Bildungsräume bedürfen sie für ihren Bestand? Die folgenden pädagogisch-philosophischen Darlegungen widmen sich dieser Frage am Leitfaden der drei für die Problematik einschlägigen Begriffe 'Wissen', 'Lernen' und 'Orientierung'.
  • Which approaches to learning and formation of knowledge (Bildungsräume´) and understanding exist in today’s technologically oriented knowledge society´ and which approaches will be required to sustain this society? Guided by the analysis of three key terms on this topic knowledge, learning´ and orientation´, I am investigating the pedagogical and philosophical aspects and extracting the type of knowledge and Bildung that will be needed. Furthermore, I outline additional pedagogical research themes. This investigation includes recent qualitative and empirical research, as well as neglected approaches of Plato’s philosophy. Keywords: Bildung, educational philosophy, knowledge society, Plato, qualitative and empirical pedagogical research in the classroom, technology, scepticism

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Roland Mugerauer
URN:urn:nbn:de:hebis:30-73795
URL:http://ejournal.uvka.de/spatialconcepts/archives/1031
Parent Title (German):Journal of New Frontiers in Spatial Concepts
Document Type:Article
Language:German
Year of Completion:2009
Year of first Publication:2009
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2010/01/19
Tag:Bildung; Plato; educational philosophy; knowledge society; qualitative and empirical pedagogical research in the classroom; technology
Volume:1
Page Number:167
First Page:181
Note:
Copyright note: This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided that the original work is properly cited.
Source:Journal of New Frontiers in Spatial Concepts, 1, S. 167-181 ; http://ejournal.uvka.de/spatialconcepts/archives/1031
HeBIS-PPN:220824177
Institutes:Erziehungswissenschaften / Erziehungswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht