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Volumetric assessment of the therapeutic response of pediatric neuroblastoma

Volumetrische Evaluation der therapeutischen Ergebnisse des pädiatrischen Neuroblastoms

  • 1 Purpose of the Study: The purpose of this retrospective study was to assess the volumetric changes of our institutional pediatric neuroblastoma in response to various therapeutic protocols. 2 Materials and Methods: A retrospective study was conducted on children with neuroblastoma from different anatomical locations including suprarenal, paraspinal, pelvic, mediastinal and cervical neuroblastoma primaries. These children underwent tumor-stage based therapeutic protocols in Johann Wolfgang Goethe University Hospital, Frankfurt am Main, Germany, between January 1996 and July 2008. The study included 72 patients (44 males and 28 females). Patient demographics (age and gender), disease-related symptoms, laboratory results (tumor biomarkers including ferritin, neuron specific enolase, and urine catecholamine) and histopathological reports were collected from the electronic medical archiving system and subsequently analyzed. Patients were classified into following groups according the anatomical origin of the primary neuroblastoma into: 1) Suprarenal neuroblastoma Group: This group included patients with neuroblastoma arising from the suprarenal gland. This group composed of 54 patients with male to female ratio (32:22). 2) Paravertebral neuroblastoma Group: This group composed of 6 male patients. 3) Mediastinal neuroblastoma Group: This group included patients with mediastinal neuroblastoma and composed of 3 patients (1 male and 2 females). 4) Pelvic neuroblastoma Group: This group included patients with pelvic neuroblastoma and composed of 6 patients (3 males and 3 females). 5) Cervical neuroblastoma Group: This group included patients with cervical neuroblastoma and composed of 2 male patients. 3 Results: The mean volume of all suprarenal neuroblastoma group involved in the study before therapy was 176.62 cm3 (SD: 234.15) range: 239.4-968.9cm3. The mean initial volume of all suprarenal neuroblastoma group who underwent observation protocol was 86.0378 cm3 (SD: 114.44) range: 5.2-347.94cm3. Volumetric evaluation of suprarenal neuroblastoma following observation (Wait and See) protocol revealed continuous reduction of the tumor volumes in a statistically significant manner during the follow up periods up to 12 months with p value of less than 0.05. The volumetric changes afterwards were statistically insignificant. The mean initial volume of all suprarenal neuroblastoma group who underwent primary surgery protocol was 42.4 cm3 (SD: 28.5) range: 7.5-90cm3. Complete surgical resection of the tumor was not feasible in all lesions due to local tumor extension and / or infiltration with the associated risk of injury of nearby organs or structures. However statistical analysis of the volumetric changes in the successive follow up periods did not reveal statistical significance. Volumetric estimation of the tumor in the subsequent follow up periods revealed significant changes within the period first (3-9 month periods). The changes afterwards were statistically non significant. On the other hand, the mean initial volume of all suprarenal neuroblastoma group who underwent combined chemotherapy and Stem cell transplantation protocol only without surgical interference was 99.98cm3 (SD:46.2) range: 48.48-160.48 cm3. In this group the volumetric changes were variable and difference in volumes in follow up was statistically non significant during the follow up period. The mean initial volume of all abdominal paravertebral neuroblastoma group was 249.197cm3 (SD: 249.63) range: 9.6-934cm3. The mean initial volume of all pelvic neuroblastoma group was 118.88cm3 (SD: 50.61) range: 73.4-173.4cm3. The mean initial volume of all mediastinal neuroblastoma group was 189.7cm3 (SD: 139.057) range: 10.7-415 cm3. The mean initial volume of all cervical neuroblastoma group was 189.7cm3 (SD: 139.057) range: 10.7-415 cm3. The volumetric measurements in the corresponding follow up periods according to the therapeutic protocol of abdominal paravertebral neuroblastoma, pelvic neuroblastoma, mediastinal and cervical neuroblastoma revealed significant change in the tumor volume within the early 3-6 months from the initial therapy while subsequently the tumor volumetric changes were statistically non significant. 4 Conclusion: In conclusion, the role of MRI volumetry in the evaluation of tumor response is dependent on the risk adapted concept of neuroblastoma with the combination of different imaging modalities as well the therapeutic protocol. MRI Volumetry in addition to new protocols such as Whole-body imaging and 3D visualization techniques are gaining more importance and acceptance.
  • 1 Hintergrund und Zielsetzung dieser Arbeit: Die Zielsetzung dieser retrospektiven Studie war die Abschätzung der Größenänderung von pädiatrischen Neuroblastomen bezogen auf verschiedene therapeutische Protokolle. 2 Patienten und Methode: Die retrospektive Studie wurde mit Kindern mit Neuroblastomen unterschiedlicher anatomischer Lokalisation, einschließlich suprarenaler, paraspinaler, pelvicaler, mediastinaler und cervicaler Herkunft durchgeführt.Diese Kinder wurden tumorstadien-basierter therapeutischer Protokolle im Klinikum der Johann—Wolfgang-Goethe Universität, Frankfurt am Main, Deutschlang unterzogen. Der Zeitraum der Erfassung beläuft sich auf die Zeit vom Januar 1996 bis Juli 2008. Die Studie umfasste 72 Patienten ( 44 Jungen, 28 Mädchen). Die demografischen Daten (Alter, Geschlecht), krankheitsbezogene Symptome, laborchemische Parameter ( Tumor-Biomarker, inkl. Ferritin, NSE und Catecholamine im Urin) und histopathologische Befunde wurden aus dem elektronischen medizinischen Archiv gesammelt und anschließend analysiert. Die Patienten wurden in Anlehung an die anatomische primäre Herkunft in folgende Klassen unterteilt: 1) Suprarenale Neuroblastom-Gruppe: Diese Gruppe umfasst Patienten mit Neuroblastomen, die der Nebenniere entwachsen sind. Sie umfasst 54 Patienten mit einem Verhältnis von Jungs zu Mädchen von 32:22, 2)Paravertebrale Neuroblastom-Gruppe: Diese Gruppe umfasst 6 männliche Patienten, 3) Mediastinale Neuroblastom-Gruppe: Diese Gruppe umfasst Patienten mit mediastinalen Neuroblastomen und besteht aus 3 Patienten (2 Mädchen, 1 Junge) , 4) Pelvicale Neuroblastom-Gruppe: Diese Gruppe umfasst 6 Patienten mit Neuroblastomen im kleinen Becken. ( 3 Jungen, 3 Mädchen) und 5) Cervicale Neuroblastom- Gruppe: Diese Gruppe umfasst zwei männliche Patienten mit cervicalen Neuroblastom. 3 Ergebnisse: Das Duchschnittsvolumen aller in die Studie involvierter suprarenaler Neuroblastome vor Beginn der Therapie war 176,62 cm3 (SD: 234,15), Intervall: 239.4-968.9cm3. Das initiale Durchschnittsvolumen aller Patienten mit suprarenalen Neuroblastomen, die unter dem Beobachtungsprotokoll standen, war 86.0378 cm3 (SD: 114.44) Intervall: 5.2-347.94cm3. Die volumetrische Auswertung der suprarenalen Neuroblastome, die nach dem Beobachtungsprotokoll (Wait and See) behandelt wurden, ergab eine kontinuierliche Größenreduktion des Tumors in einer statistisch signifikanten Weise während der Zeit des Follow-ups von 12 Monaten. Der p-Wert war kleiner 0,5. Die nachfolgende Größenänderung war statistisch unbedeutend. Das initiale Durchschnittsvolumen der suprarenalen Neuroblastome, die dem primär operativen Protokoll unterzogen wurden betrug 4 cm3 (SD: 28.5) Intervall: 7.5-90cm3. Die komplette operative Resektion des Tumors war aufgrund der lokalen Tumorausdehnung /Infiltration und dem damit behafteten Risiko der Verletzung benachbarter Organe oder Strukturen nicht bei allen Läsionen durchführbar. Die statistischen Analysen der Größenänderungen ließen in den folgenden Follow-ups keine signifikante Änderung erkennen. Die volumetrischen Beurteilungen in den folgenden Follow-up-Perioden zeigten in der ersten Periode von 3-9 Monaten signifikante Änderungen. Die darauffolgenden Perioden zeigten keine statistisch signifikanten Veränderungen. Demgegenüber betrug das initiale Durchschnittsvolumen aller suprarenalen Neuroblastome, die einem Chemotherpie-Protokoll kombiniert mit einer Stammzelltransplantation , ohne operative Interventionen unterzogen wurden 99.98cm3 (SD:46.2) range: 48.48-160.48 cm 3. In dieser Gruppe waren die volumetrischen Veränderungen variabel und in der Follow-up-Perioden statistisch nicht signifikant. Das initiale Durchschnittsvolumen aller abdominalen paravertebralen Neuroblastome betrug 249.197cm3 (SD: 249.63) Intervall: 9.6-934cm3. Das initiale Durchschnittsvolumen aller pelvinen Neuroblastome betrug 118.88cm3 (SD: 50.61) Intervall: 73.4-173.4cm3. Das initiale Durchschnittsvolumen aller mediastinalen Neuroblastome betrug 189.7cm3 (SD: 139.057) Intervall: 10.7-415 cm3. Das initiale Durchschnittsvolumen aller cervicalen Neuroblastome betrug 189.7cm3 (SD: 139.057) Intervall: 10.7-415 cm3. Die volumetrischen Ausmaße in den entsprechenden Follow-up Perioden in Anlehnung an das therapeutische Protokoll der Behandlung von abdominellen paravertrebralen Neuroblastomen, pelvinen, mediastinalen und cervicalen Neuroblastomen zeigten signifikante Änderungen des Tumorvolumens in der Follow-up Periode von 3-6 Monaten, während in den darauffolgenden Follow-ups die Änderung statistsich nicht signifikant war. 4 Schlussfolgerung: Zusammenfassend zeigt sich, dass die Rolle der MRI Volumenmessung in der Beobachtung des Tumoransprechens abhänging ist vom Risiko-adaptierten Konzept des Neuroblastoms zusammen mit der Kombination von verschiedenen Bildgebungsmöglichkeiten und dem therapeutischen Protokoll. MRI Volumenmessung zusätzlich zu neuen Protokollen, wie dem des Whole-body-imaging und 3D Visualisations Techniken gewinnen mehr und mehr an Wichtigkeit und Akzeptanz.

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Metadaten
Author:Ola Abdelmonem Hassan AhmedGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-255721
Referee:Thomas J. VoglORCiDGND, Udo RolleORCiDGND
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2012/07/18
Year of first Publication:2012
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Granting Institution:Johann Wolfgang Goethe-Universität
Date of final exam:2012/06/27
Release Date:2012/08/09
Note:
Diese Dissertation steht außerhalb der Universitätsbibliothek leider (aus urheberrechtlichen Gründen) nicht im Volltext zur Verfügung, die CD-ROM kann (auch über Fernleihe) bei der UB Frankfurt am Main ausgeliehen werden.
HeBIS-PPN:426682580
HeBIS-PPN:426682580
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoArchivex. zur Lesesaalplatznutzung § 52b UrhG