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Host factors and disease severity in two patients with SARS

Wirtsfaktoren und Erkrankungsschwere bei zwei Patienten mit SARS

  • Infection with the SARS (Severe Acute Respiratory Syndrome)-associated coronavirus results in respiratory failure probably by immunological mechanisms in 10% of patients. Laboratory markers that predict subsequent respiratory failure would therefore be useful in patient management. We describe the clinical course, hematologic parameters, lymphocyte subpopulations and markers of inflammation in two patients with SARS, i.e., one man with diabetes mellitus and one pregnant woman, infected by the same viral isolate. The patient with underlying diabetes mellitus developed respiratory failure after admission in the second week of the illness while the second patient developed only a mild disease without respiratory failure. Subsequent respiratory dysfunction was associated with lown umbers of Natural Killer (NK) cells at presentation and elevated CRP levels during the illness. NK cells and CRP levels at the end of the first week of the disease might be related to subsequent respiratory dysfunction and may link underlying conditions to disease severity.
  • Die Infektion mit dem SARS (Severe Acute Respiratory Syndrom)-assoziierten Coronavirus führt, vermutlich über immunologische Mechanismen, bei 10% infizierter Patienten zu einer respiratorischen Insuffizienz. Laborparameter, die eine nachfolgende respiratorische Kompromittierung erkennen lassen, wären deshalb für die klinische Betreuung von Patienten mit SARS wichtig. Wir beschreiben den klinischen Verlauf, Blutbild, Lymphozytenpopulationen und Inflammationsparameter bei zwei Patienten mit SARS, einem Patienten mit Diabetesmellitus und einer schwangeren Frau mit Infektion durch einen identischen Stamm des SARS-assoziierten Coronavirus. Im Gegensatz zur schwangeren Patientin entwickelted er Patient mit Diabetes mellitus eine respiratorische Insuffizienz in der zweiten Krankheitswoche. Die respiratorische Insuffizienz war assoziiert mit niedrigen Natural Killer (NK)-Zellen und einem erhöhten C-reaktiven Protein(CRP). Niedrige NK-Zellen und eine CRP-Erhöhung könnten mit einer nachfolgenden respiratorischen Insuffizienz bei Patienten mit SARS assoziiert sein und Patientencharakteristika mit der Schwere der Erkrankung verknüpfen. Sie sollten als Parameter für schwere Krankheitsverläufe evaluiert werden.

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Metadaten
Author:Volker RickertsORCiDGND, Hans Reinhard BrodtGND, Bernd Schneider, Eckhart Weidmann, Kai Uwe Chow
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-842210
DOI:https://doi.org/10.1515/JLM.2006.003
ISSN:2567-9449
ISSN:1439-0477
Parent Title (German):Laboratoriumsmedizin
Publisher:Walter de Gruyter
Place of publication:Berlin [u.a.]
Document Type:Article
Language:English
Date of Publication (online):2006/03/13
Year of first Publication:2006
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2024/08/19
Tag:CRP; Diabetes mellitus; Entzündung; Komorbidität; SARS; Schwangerschaft; respiratorische Insuffizienz
CRP; SARS; comorbidity; diabetes mellitus; inflammation; pregnancy; respiratory insufficiency
Volume:30.2006
Page Number:5
First Page:18
Last Page:22
Institutes:Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0