Is breast surgery necessary for breast carcinoma in complete remission following neoadjuvant chemotherapy?

Ist eine Operation der Brust bei Komplettremission nach neoadjuvanter Chemotherapie des Mammakarzinoms notwendig?

  • The likelihood of pathological complete remission (pCR) of breast cancer following neoadjuvant chemotherapy (NACT) is increasing; most of all in the triple negative and HER2 positive tumour subgroups. The question thus arises whether or not breast surgery is necessary when there is complete remission after NACT, and whether it provides any improvement of the oncological treatment result when tumour is no longer detectable. Avoiding surgery and possibly even radiotherapy would only be conceivable on the basis of a reliable diagnosis of pCR without operating. Current imaging does not achieve the necessary sensitivity and specificity to assure the diagnosis of pathological complete remission. Further studies are therefore required to determine which methods are best able to evaluate tumour response to NACT. Studies on image-guided, minimally invasive biopsies after NACT have delivered first promising results towards diagnosing pCR before surgery and could provide the basis for further studies on the possibility of avoiding surgery in this specific patient collective.
  • Die Wahrscheinlichkeit einer pathologischen Komplettremission (pCR) bei Brustkrebs nach neoadjuvanter Chemotherapie (NACT) nimmt zu; vor allem in den Subgruppen der tripel-negativen und HER-2-positiven Tumoren. Daher stellt sich die Frage, ob bei einer Komplettremission nach NACT eine operative Therapie der Brust notwendig ist, und ob es einen Vorteil für das onkologische Behandlungsergebnis hat, wenn kein Tumor mehr nachgewiesen werden kann. Ein Verzicht auf die Operation und gegebenenfalls auch auf die Radiotherapie ist jedoch nur auf der Basis einer verlässlichen pCR-Diagnose ohne Operation denkbar. Bildgebende Verfahren erreichen derzeit nicht die nötige Sensitivität und Spezifität, um die Diagnose einer pathologischen Komplettremission sicher zu stellen. Daher sind weitere Studien nötig, um herauszufinden, welche Methode die bestmögliche Evaluation des Tumoransprechens auf NACT erlaubt. Erste vielversprechende Ergebnisse zeigen sich in Studien zu bildgebungsgesteuerten, minimalinvasiven Biopsien nach NACT. Diese evaluieren die Möglichkeit einer pCR-Diagnose vor der Operation und könnten die Grundlage für weitere Studien zu einem möglichen Verzicht auf eine Operation in diesem ausgewählten Kollektiv sein.

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Metadaten
Author:Hannah Richter, André Hennigs, Benedikt Schäfgen, Markus Hahn, Jens-Uwe BlohmerORCiDGND, Sherko Kümmel, Thorsten KühnORCiD, Marc Thill, Kay Friedrichs, Christof Sohn, Michael Golatta, Jörg Heil
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-456271
DOI:https://doi.org/10.1055/s-0043-124082
ISSN:1438-8804
ISSN:0016-5751
Pubmed Id:https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29375145
Parent Title (German):Geburtshilfe und Frauenheilkunde
Publisher:Thieme
Place of publication:Stuttgart ; New York, NY
Document Type:Article
Language:English
Year of Completion:2018
Date of first Publication:2018/01/22
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2018/02/06
Tag:Brustkrebs; Diagnose; Operation/Chirurgie; minimalinvasive Biopsie; neoadjuvante Chemotherapie
breast cancer; diagnosis; minimally invasive biopsies; neoadjuvant chemotherapy; surgery
Volume:78
Issue:01
Page Number:6
First Page:48
Last Page:53
Note:
CC BY-NC-ND 4.0
HeBIS-PPN:426726359
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell - Keine Bearbeitung 4.0