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Percutaneous injection of thrombin for the treatment of pseudoaneurysms : the German multicenter registry

  • Background: False aneurysms at the puncture site develop in up to 8 % after catheter procedures. They can be treated surgically or by ultrasound guided manual compression. A new method is to inject thrombin into the aneurysm under ultrasound guidance. We evaluated safety and efficacy of this approach in a multicenter registry. Methods: In 595 consecutive patients (age: 31-94 years, median 70) a pseudoaneurysm (593 femoral arteries, 2 brachial arteries) was diagnosed 0 to 250 days (median 3 days) after a catheter procedure. The diameter of the aneurysm ranged from 0.5 x 0.5 x 0.5 (L x W x D) to 8x11x16 cm (median 2 x 2 x1.6 cm). 20 U to 4000 U of thrombin solution (median 400 U) were injected percutaneously into the aneurysm under ultrasound guidance. Results: The procedure was technically successful in 587/595 (99%) patients. The aneurysms were thrombosed after the first injection in 531 patients (89 %). Thirty-eight (6%) patients needed a second injection and 8 (1%) patients a third injection because residual flow in the aneurysm was visible at follow-up. In 4 additional patients (0.7%) the thrombosis of the aneurysms was delayed and occurred only after 24 hours to 7 days. 6 (1%) patients surgery was performed after successful closure of the aneurysm to remove the resulting haematoma. The overall technical success rate was 99% (587/595) and clinical success was achieved in 572/595 (96%) patients. Eight (1%) other patients underwent surgery due to thrombin injection failure. Complications occurred in 9 patients (1.5%): Intravascular thrombus formation (n=3), deep venous thrombosis (n=3), pulmonary embolism due to deep venous thrombosis (n=1), transient paresthesia in the leg during injection (n=3). Conclusion: Ultrasound guided thrombin injection is a safe, painless, effective and rapid alternative to treat false aneurysms. Complications and recurrent pseudoaneurysms are very rare. It has become the treatment of choice in our institution.
  • Hintergrund: Nach Katheterinterventionen kann ein Aneurysma spurium in bis zu 8% der Fälle auftreten. Das kann operativ oder mittels einer ultraschallgesteuerten manuellen Kompression behandelt werden. Eine neue Methode ist eine ultraschallgesteuerte Thrombin – Injektion in das Aneurysma spurium. Wir evaluierten Sicherheit und Effizienz des Verfahrens in einem multizentrischen Register. Patienten und Methodik: Bei 595 konsekutiven Patienten (Alter: 31 bis 94 J., Median 70J.) wurde 0 bis 250 Tage (Median 3 Tage) nach der kathetertechnischen Intervention ein Aneurysma spurium ( A. femoralis: 593 Patienten, A. brachialis: 2 Patienten) festgestellt. Der Durchmesser des Aneurysmas betrug 0,5 x 0,5 x 0,5 cm (Länge x Weite x Tiefe) bis max. 8 x 11 x 16 cm (Median 2 x 2 x1.6 cm). 20 U/ml bis 4000 U/ml (Median 400 U/ml) wurden fraktioniert unter Ultraschallkontrolle in das Aneurysma injiziert. Ergebnisse: Die Untersuchung war technisch erfolgreich bei 587/595 Patienten (99%). Eine sofortige Thrombosierung des Aneurysma sp. konnte bei 531 Pat. (89%) erzielt werden. 38 (6%) Patienten benötigten eine zweite und 8 (1%) Patienten eine dritte Thrombin - Injektion. Bei weiteren 4 (0,7%) Patienten kam es zur vollständigen Thrombosierung erst 24 Stunden bis 1 Woche nach der Behandlung. In 6 Fällen war die Thrombin - Injektion primär erfolgreich, jedoch war bei einer erheblichen Hämatombildung eine chirurgische Intervention notwendig. Insgesamt lag die technische Erfolgsrate bei 99% (587/595) und ein klinischer Erfolg konnte bei 572/595 (96%) Patienten dokumentiert werden. Bei anderen 8 (1%) Patienten wurde eine chirurgische Gefäßversorgung durchgeführt, da die Thrombin - Injektion nicht erfolgreich war. Komplikationen wurden bei 9 (1,5%) Patienten festgestellt: Passagere intravasale Thrombenbildung (n=3), tiefe Beinvenenthrombose (n=3), pulmonale Embolie infolge einer tiefen Beinvenenthrombose (n=1), flüchtige Parästhesien im Bein während Injektion (n=3). Schlussfolgerung: Eine ultraschallgesteuerte Thrombin - Injektion ist eine sichere, schmerzlose, effektive und schnelle alternative Behandlung eines Pseudoaneurysmas. Die Komplikations - und Rezidivrate war gering. In unserer Klinik ist dieses Verfahren Methode der ersten Wahl.

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Metadaten
Author:Ilona Hofmann
URN:urn:nbn:de:hebis:30-53102
Place of publication:Frankfurt am Main
Referee:Horst SievertGND, Anton Moritz
Advisor:Horst Sievert
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2008/03/03
Year of first Publication:2007
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Granting Institution:Johann Wolfgang Goethe-Universität
Date of final exam:2007/09/04
Release Date:2008/03/03
GND Keyword:Kardiovaskuläre Krankheit
Page Number:57
First Page:1
Last Page:57
Note:
Diese Dissertation steht außerhalb der Universitätsbibliothek leider (aus urheberrechtlichen Gründen) nicht im Volltext zur Verfügung, die CD-ROM kann (auch über Fernleihe) bei der UB Frankfurt am Main ausgeliehen werden.
HeBIS-PPN:315573783
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Licence (German):License LogoArchivex. zur Lesesaalplatznutzung § 52b UrhG