Sprache "lehren" oder ihren Erwerb "kommunikativ ermöglichen"? : Konzepte und Lehrrollen der Fremdsprachendidaktik

"Teaching" language or allowing its acquisition through a "communicative approach"? : Strategies and roles of teachers in foreign language didactics

  • Lerntheoretische Erkenntnisse werden nicht immer gleich von der Praxis rezipiert. So wandelt sich der Begriff vom Lernen oft schneller als die Lehrkonzepte. Aber immer wieder entdeckt die Praxis auch intuitiv Methoden, die die Sprachlehrforschung erst im Nachhinein evaluieren kann.
  • This article first of all provides a historical retrospective of preferred strategies for teaching foreign languages down to the present day. It touches on behaviouristic and cognitive theories all the way to strategies for communicative acquisition of foreign language and constructivist approaches. Because it is for the most part accepted in theory nowadays that foreign language skills are acquired by learners in a construction process, the notion of the foreign language teacher is also changing. Teachers are now being assigned more the role of a learning counsellor who creates learning “occasions” and provides feedback. This theoretical requirement is usually not covered by the field of practice, however: both skills models in training teachers as well as teaching material, academic books or continuing education programmes for people learning languages can still identify many instructive aspects of the teaching role. Finally, the article discussion the question of whether there is a special form of language acquisition for adults. It then forwards some recommendations for future research.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Jürgen Quetz
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-262704
DOI:https://doi.org/10.3278/85/0005w
ISBN:978-3-7639-4566-5
ISBN:3-7639-1930-9
Parent Title (German):Vom Lernen zum Lehren : Lern- und Lehrforschung für die Weiterbildung
Publisher:Bertelsmann
Place of publication:Bielefeld
Document Type:Part of a Book
Language:German
Date of Publication (online):2013/08/26
Year of first Publication:2006
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2013/08/26
Page Number:14
First Page:145
Last Page:158
Note:
Vom Lernen zum Lehren steht unter einer Creative Commons Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 3.0 Deutschland Lizenz. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/de/
HeBIS-PPN:347438725
Institutes:Sprach- und Kulturwissenschaften / Sprachwissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Weitergabe unter gleichen Bedingungen