Order-channel management in institutional equity trading: a framework for IT-driven trading innovations

  • IT-driven trading innovations offer institutional investors alternative trading channels to broker delegated order handling. Motivated by the impact on intermediation relationships in securities trading and the adoption rate of such trading channels, the new option of self-directed order handling is analyzed. To capture the prerequisites for institutional investors to insource their order handling, an order-channel management (OCM) framework is introduced. It is based on a structural approach to account for the increasing complexity in comparison to traditional intermediary services. Drivers for the adoption of an OCM framework are investigated from the strategic perspective. Operational OCM is based on the business value of IT analysis of distinct trading innovations. It includes smart order router technology, low latency technology as an upgrade for existing IT-driven trading channels as well as negotiation dark pools, representing alternative trading venues. Evidence that all investigated IT-driven trading innovations generate additional business value is provided as one result. However, it is also shown that they exhibit entry barriers tightly related to investor size. Further, Task-Technology Fit is proven to be the major driver for the adoption decision. Consequently, IT-driven trading innovations should increase trading control, satisfy high anonymity and varying urgency demands.
  • IT-getriebene Handelsinnovationen eröffnen institutionellen Investoren neben der Delegation ihrer Handelsaufträge an Broker alternative Ausführungskan.le. Diese Arbeit untersucht die neue Möglichkeit einer selbstbestimmten Auftragsbearbeitung. Die Analyse ist durch den starken Einfluss auf die Intermediationsbeziehungen im Wertpapierhandel sowie die weite Verbreitung neuer IT-getriebener Handelskanäle motiviert. Um die notwendigen Voraussetzungen für das Einlagern (engl. Insourcing) des Handels institutioneller Investoren zu erfassen, wird ein Order-Channel Management (OCM) Framework vorgestellt. Im Vergleich zu traditionellen Intermediärsdiensten wächst dessen Komplexität. Um dem Rechnung zu tragen, wird ein strukturierter Ansatz verfolgt. Für die strategische Betrachtung werden Treiber für die Implementierung eines OCM Frameworks untersucht. Operationales OCM basiert auf einer Analyse des IT-Geschäftswertes ausgewählter Handelsinnovationen. Diese umfasst Technologien wie Smart Order Router, Niedriglatenztechnologie als Erweiterung von bereits existierenden elektronischen Handelskanälen sowie Negotiation Dark Pools als Repräsentanten von alternativen Handelsplattformen. Für alle genannten Handelsinnovationen wird deren Potential zur Schaffung zusätzlichen Geschäftswertes aufgezeigt. Dabei wird deutlich, dass Eintrittsbarrieren bestehen, die eng mit der Größe des Investors verbunden sind. Des Weiteren wird Task-Technology Fit als Haupttreiber für die Einführung identifiziert. Dementsprechend sollen IT-getriebene Handelsinnovationen die Ausführungskontrolle steigern, hohe Anonymität gewährleisten und Flexibilität gegenüber variierenden Dringlichkeiten aufweisen.

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Metadaten
Author:Bartholomäus Ende
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-386298
Publisher:Univ.-Bibliothek
Place of publication:Frankfurt am Main
Referee:Peter GomberORCiDGND, Wolfgang KönigGND
Advisor:Peter Gomber
Document Type:Doctoral Thesis
Language:English
Date of Publication (online):2015/12/02
Year of first Publication:2015
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Granting Institution:Johann Wolfgang Goethe-Universität
Date of final exam:2015/10/13
Release Date:2015/12/02
Page Number:200
HeBIS-PPN:367158949
Institutes:Wirtschaftswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 33 Wirtschaft / 330 Wirtschaft
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht