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  • Böhm, Katharina (3)
  • Arnold, Hans-Henning (1)
  • Benner, Lena (1)
  • Bitter, Kristina (1)
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  • Krankenhausfinanzierung (2)
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  • Gesundheitswesen (1)
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  • Medizin (4)
  • Institut für Ökologie, Evolution und Diversität (1)

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Single-stranded DNA-binding transcriptional regulator FUBP1 is essential for fetal and adult hematopoietic stem cell self-renewal (2015)
Rabenhorst, Uta ; Thalheimer, Frederic Bastian ; Gerlach, Katharina ; Kijonka, Marek ; Böhm, Stefanie ; Krause, Daniela Sandra ; Vauti, Franz ; Arnold, Hans-Henning ; Schroeder, Timm ; Schnütgen, Frank ; Melchner, Harald von ; Rieger, Michael A. ; Zörnig, Martin
The ability of hematopoietic stem cells (HSCs) to self-renew is a prerequisite for the establishment of definitive hematopoiesis and life-long blood regeneration. Here, we report the single-stranded DNA-binding transcriptional regulator far upstream element (FUSE)-binding protein 1 (FUBP1) as an essential factor of HSC self-renewal. Functional inactivation of FUBP1 in two different mouse models resulted in embryonic lethal anemia at around E15.5 caused by severely diminished HSCs. Fetal and adult HSCs lacking FUBP1 revealed an HSC-intrinsic defect in their maintenance, expansion, and long-term blood reconstitution, but could differentiate into all hematopoietic lineages. FUBP1-deficient adult HSCs exhibit significant transcriptional changes, including upregulation of the cell-cycle inhibitor p21 and the pro-apoptotic Noxa molecule. These changes caused an increase in generation time and death of HSCs as determined by video-microscopy-based tracking. Our data establish FUBP1 and its recognition of single-stranded genomic DNA as an important element in the transcriptional regulation of HSC self-renewal.
Politische Steuerung des Gesundheitswesens : die Rolle von Korporatismus und Wettbewerb im Krankenhaussektor (2008)
Böhm, Katharina
Die politische Steuerung des Krankenhaussektors hat sich in den vergangenen anderthalb Jahrzehnten nachhaltig verändert. Das Gesundheitsstrukturgesetz von 1992 markiert einen gesundheitspolitischen Paradigmenwechsel, mit dem verstärkt wettbewerbliche Steuerungsinstrumente in das Gesundheitswesen eingeführt wurden. Auch im stationären Sektor ersetzen bzw. ergänzen wettbewerbliche Instrumente korporatistische Arrangements. Die Gegenüberstellung der politischen Steuerung des Krankenhaussektors vor 1992 mit der Situation nach der Gesundheitsreform 2007 verdeutlicht, dass auf den Feldern Leistungserbringung, Vergütung und Qualitätssicherung sukzessive ein neues Steuerungsmodell entstanden ist. Dieses zeichnet sich durch eine gewachsene Komplexität, eine Zunahme von Steuerungsaktivitäten und eine Neujustierung des Verhältnisses staatlicher bzw. korporatistischer Steuerung einerseits und wettbewerblicher Steuerung andererseits aus. Dort, wo es um allokative Entscheidungen geht, werden korporatistische Elemente durch wettbewerbliche ersetzt. Auf anderen Regulierungsfelder bleibt der Korporatismus dagegen erhalten. Der Staat als „architect of political order“ (Anderson) hat diese Transformation herbeigeführt, sieht sich allerdings zunehmend mit dem Widerspruch zwischen einer bedarfsorientierten Krankenhausplanung und Investitionsfinanzierung auf Landesebene und einer Leistungsverteilung über den Wettbewerb konfrontiert.
Das Krankenhausfinanzierungsreformgesetz : ein weiterer Schritt auf dem Reformweg der Krankenhausfinanzierung (2009)
Böhm, Katharina
Seit 2003 wird die Krankenhausvergütung in Deutschland schrittweise auf ein neues, leistungsorientiertes System auf Basis von Fallpauschalen (diagnosis related groups – DRG) umgestellt. Die Über gangsphase, in der gesonderte gesetzliche Regelungen gegolten hatten, sollte Ende 2008 auslaufen, weshalb der gesetzlichen Rahmen für die Nachkonvergenzzeit neu geregelt werden musste. Neben diesen technischen Regelungen und einem einheitlichen Bundesbasisfallwert standen auch die Reform der Investitionsfinanzierung, der weitere Ausbau des Wettbewerbes und die schlechte Finanzsituation der Krankenhäuser auf der Agenda des Krankenhausfinanzierungsreformgesetzes (KHRG). Aufgrund der heterogenen Interessenslagen von Bund und Ländern, gestaltete sich auch bei diesem Reformgesetz die Kompromisssuche schwierig. Herausgekommen ist ein Gesetz, dass die Reformpolitik der letzten Jahre weiterführt, die Aufgabe der zukünftigen Sicherstellung der bedarfsgerechten Versorgung aber nicht löst und die problematischen Auswirkungen des DRG-Systems negiert. Das Diskussionspapier zeichnet die wichtigsten Schritte des Gesetzgebungsprozesses nach, präsentiert und diskutiert die wichtigsten Inhalte des Gesetzes und ordnet das KHRG in den Reformkontext der letzten Jahre ein.
SETAC GLB and SETAC Europe SAC : a liaison promoting the next generation of ecotoxicologists and environmental chemists (2018)
Lüderwald, Simon ; Newton, Kymberly ; Heye, Katharina ; Bitter, Kristina ; Moeris, Samuel ; Benner, Lena ; Böhm, Paul ; Koch, Josef ; Feckler, Alexander ; Castro, Mafalda ; Erikkson, Andreas
This commentary is an introduction for students to the Society of Environmental Toxicology and Chemistry (SETAC) and its Student Advisory Council (SAC). As young academics face challenges while trying to develop their careers, SETAC and the SAC help facilitate student involvement in the various communities within the society that can help to develop the students’ careers within the environmental sciences [e.g. the German Language Branch (GLB)]. This piece would also like to emphasize and pay homage to the continual cooperation between the SAC and the ESEU, which provides a scientific platform to communicate internationally and beyond the borders of SETAC, as well as offer heartfelt congratulations from the SAC to the GLB for their "20 Years SETAC GLB" and deep gratitude for their strong advocacy and support of the SAC.
Patient derived renal cell carcinoma xenografts exhibit distinct sensitivity patterns in response to antiangiogenic therapy and constitute a suitable tool for biomarker development (2018)
Schüler, Julia ; Klingner, Kerstin ; Bug, Daniel ; Zöller, Caren ; Maier, Armin ; Dong, Meng ; Willecke, Kerstin ; Peille, Anne-Lise ; Steiner, Eva ; Landesfeind, Manuel ; Copland, John A. ; Siegers, Gabrielle M. ; Haferkamp, Axel ; Böhm, Katharina ; Tsaur, Igor ; Schneider, Meike
Systemic treatment is necessary for one third of patients with renal cell carcinoma. No valid biomarker is currently available to tailor personalized therapy. In this study we established a representative panel of patient derived xenograft (PDX) mouse models from patients with renal cell carcinomas and determined serum levels of high mobility group B1 (HMGB1) protein under treatment with sunitinib, pazopanib, sorafenib, axitinib, temsirolimus and bevacizumab. Serum HMGB1 levels were significantly higher in a subset of the PDX collection, which exhibited slower tumor growth during subsequent passages than tumors with low HMGB1 serum levels. Pre-treatment PDX serum HMGB1 levels also correlated with response to systemic treatment: PDX models with high HMGB1 levels predicted response to bevacizumab. Taken together, we provide for the first time evidence that the damage associated molecular pattern biomarker HMGB1 can predict response to systemic treatment with bevacizumab. Our data support the future evaluation of HMGB1 as a predictive biomarker for bevacizumab sensitivity in patients with renal cell carcinoma.
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