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Nowadays, several options are available to treat patients with conductive or mixed hearing loss. Whenever surgical intervention is not possible or contra-indicated, and amplification by a conventional hearing device (e.g., behind-the-ear device) is not feasible, then implantable hearing devices are an indispensable next option. Implantable bone-conduction devices and middle-ear implants have advantages but also limitations concerning complexity/invasiveness of the surgery, medical complications, and effectiveness. To counsel the patient, the clinician should have a good overview of the options with regard to safety and reliability as well as unequivocal technical performance data. The present consensus document is the outcome of an extensive iterative process including ENT specialists, audiologists, health-policy scientists, and representatives/technicians of the main companies in this field. This document should provide a first framework for procedures and technical characterization to enhance effective communication between these stakeholders, improving health care.
Eine möglichst realistische Abschätzung von Strahlenschäden ist von entscheidender Bedeutung im Strahlenschutz und für die Strahlentherapie. Die primären Strahlenschäden an der DNS werden heute mit Monte-Carlo-Codes berechnet. Diese Codes benötigen möglichst genaue Fragmentierungsquerschnitte verschiedenster biomolekularer Systeme als Eingangsparameter. Im Rahmen der vorliegenden Arbeit wurde ein Experiment aufgebaut, welches die Bestimmung der Fragmentierungsquerschnitte von Biomolekülen ermöglicht. Die einzelnen Baugruppen des Aufbaus wurden vor dem Beginn des Experimentes bezüglich ihrer Eigenschaften, die die Genauigkeit der Messergebnisse beeinflussen können, charakterisiert. Die Resultate dieser Experimente werden als Eingangsdaten für die Berechnung von primären strahleninduzierten Schäden in der DNS mit Hilfe von Monte-Carlo-Codes eingesetzt.
Eine besondere Herausforderung stellte die Präparation eines Überschallgasstrahls für biomolekulare Substanzen dar. Für die Präparation müssen die Targetsubstanzen zunächst in die Gasphase überführt werden. Im Falle von Biomolekülen ist diese Überführung auf Grund ihrer niedrigen Dampfdrücke bei Raumtemperatur und chemischen Reaktivität mit technischen Problemen verbunden. Die Probleme wurden mittels einer speziellen Konstruktion der Präparationseinrichtung, welche eine direkte Einleitung der Probensubstanzen in die vom Trägergas durchströmte Mischkammer ermöglicht, gelöst. Für die Genauigkeit der gemessenen Fragmentierungsquerschnitte spielen mehrere Faktoren eine Rolle. Neben dem Bewegungsprofil des Überschallgasstrahls, den kinetischen Energien der Fragmentionen und den ionenoptischen Eigenschaften des Flugzeitspektrometers beeinflusst die geometrische Beschaffenheit der Detektionszone maßgeblich die Genauigkeit des Experimentes. Die Position und Ausdehnung des sichtbaren Volumens sind nicht nur durch den Überlappungsbereich zwischen dem Elektronen- und dem Überschallgasstrahl bestimmt, sondern hängen auch von der kinetischen Energie der Fragmente ab. Für dessen Ermittlung wurden daher auch die Trajektorien der Fragmente simuliert. Bei den Experimenten an der PTB-Apparatur ist die frei wählbare Zeitdifferenz zwischen dem Auslösen eines Elektronenpulses und dem Absaugen der Fragmentionen ein wichtiger Messparameter. Ihr Einfluss auf die Messergebnisse wurde ebenfalls neben der Nachweiswahrscheinlichkeit des verwendeten Ionendetektors untersucht. Die Kalibrierung der Flugzeitspektren, d. h. die Umwandlung der Flugzeitspektren in Massenspektren erfolgte anhand der bekannten Flugzeitspektren von Edelgasen und Wasserstoff.
Nach der Charakterisierung der Einflussfaktoren und Kalibrierung der Flugzeitspektren wurden die energieabhängigen Fragmentierungsquerschnitte für Elektronenstoß von mehreren organischen Molekülen, darunter die von Modellmolekülen für die DNS-Bausteine gemessen. Die Flugzeitspektren von THF wurden mit der PTB-Apparatur für einige kinetische Energien der Elektronen in Abhängigkeit von der Zeitdifferenz zwischen dem Auslösen des Elektronenpulses und dem Starten der Analyse durchgeführt. Messungen von Pyrimidin wurden sowohl an der PTB-Apparatur als auch mit COLTRIMS durchgeführt. Die mit COLTRIMS gewonnenen Ergebnisse liefern wichtige Zusatzinformationen über die Fragmentierungsprozesse. COLTRIMS ermöglicht die Messung der zeitlichen Korrelationen zwischen den auftretenden Fragmentionen und damit tiefere Einblicke in die bei der Entstehung der Fragmente beteiligten Reaktionskanäle. Der Vorteil der PTB-Apparatur besteht darin, dass die relativen Auftrittswahrscheinlichkeiten aller Fragmentionen genauer bestimmt werden können.
Introduction: To determine the esthetic outcome of implant-based reconstructions after autologous and allogeneic bone grafting.
Methods: From 2003 to 2009, 67 patients underwent alveolar ridge augmentation and were enrolled in the study, 41 meet the inclusion criteria and 31 agreed to take part in the study. Patients were 18-69 years old (mean: 49.3 ± 13.8 years), and predominantly female. Patients received bone block grafts either autologous (n = 48) (AUBB) or allografts (ABB) (n = 19). Implants were inserted 4-7 months (autografts) or 5-6 months (allografts) after bone grafting. The Pink Esthetic Score (PES) as well as radiographic and subjective assessments were employed for the outcome analysis. The PES was assessed twice within one month based on digital photographic images that were randomly rearranged between evaluations by three independent, experienced investigators.
Results: Across all observations and investigators, the average PES was 7.5 ± 2.6 without differences between implants inserted in auto- and allografted bone, respectively. Patients assessed the allograft procedures as less painful and would have repeated it more often. The intra-rater reliability was excellent (correlation coefficients 0.7-0.9). The inter-observer agreement was lower (correlation coefficients 0.6-0.8).
Conclusions: Bone grafting with ABB allografts yields equivalent results to autologous grafting, and patients appreciate the omission of bone harvesting. The PES is a reliable method but should be performed by the same individual.
Burkitt lymphoma (BL) is the most common B-cell lymphoma in children. Within the International Cancer Genome Consortium (ICGC), we performed whole genome and transcriptome sequencing of 39 sporadic BL. Here, we unravel interaction of structural, mutational, and transcriptional changes, which contribute to MYC oncogene dysregulation together with the pathognomonic IG-MYC translocation. Moreover, by mapping IGH translocation breakpoints, we provide evidence that the precursor of at least a subset of BL is a B-cell poised to express IGHA. We describe the landscape of mutations, structural variants, and mutational processes, and identified a series of driver genes in the pathogenesis of BL, which can be targeted by various mechanisms, including IG-non MYC translocations, germline and somatic mutations, fusion transcripts, and alternative splicing.
Glioblastoma is the most common malignant primary brain tumor. To date, clinically relevant biomarkers are restricted to isocitrate dehydrogenase (IDH) gene 1 or 2 mutations and O6-methylguanine DNA methyltransferase (MGMT) promoter methylation. Long non-coding RNAs (lncRNAs) have been shown to contribute to glioblastoma pathogenesis and could potentially serve as novel biomarkers. The clinical significance of HOXA Transcript Antisense RNA, Myeloid-Specific 1 (HOTAIRM1) was determined by analyzing HOTAIRM1 in multiple glioblastoma gene expression data sets for associations with prognosis, as well as, IDH mutation and MGMT promoter methylation status. Finally, the role of HOTAIRM1 in glioblastoma biology and radiotherapy resistance was characterized in vitro and in vivo. We identified HOTAIRM1 as a candidate lncRNA whose up-regulation is significantly associated with shorter survival of glioblastoma patients, independent from IDH mutation and MGMT promoter methylation. Glioblastoma cell line models uniformly showed reduced cell viability, decreased invasive growth and diminished colony formation capacity upon HOTAIRM1 down-regulation. Integrated proteogenomic analyses revealed impaired mitochondrial function and determination of reactive oxygen species (ROS) levels confirmed increased ROS levels upon HOTAIRM1 knock-down. HOTAIRM1 knock-down decreased expression of transglutaminase 2 (TGM2), a candidate protein implicated in mitochondrial function, and knock-down of TGM2 mimicked the phenotype of HOTAIRM1 down-regulation in glioblastoma cells. Moreover, HOTAIRM1 modulates radiosensitivity of glioblastoma cells both in vitro and in vivo. Our data support a role for HOTAIRM1 as a driver of biological aggressiveness, radioresistance and poor outcome in glioblastoma. Targeting HOTAIRM1 may be a promising new therapeutic approach.