360 Soziale Probleme und Sozialdienste; Verbände
Refine
Year of publication
Document Type
- Book (49)
- Part of Periodical (37)
- Article (34)
- Contribution to a Periodical (20)
- Working Paper (14)
- Review (13)
- Part of a Book (9)
- Doctoral Thesis (8)
- Periodical (4)
- Report (4)
Language
- German (175)
- English (23)
- Portuguese (1)
Is part of the Bibliography
- no (199)
Keywords
- Deutschland (7)
- Drogenkonsum (5)
- Drogenkriminalität (5)
- Drogenszene (5)
- Frankfurt <Main> (5)
- Soziale Kontrolle (5)
- Armut (3)
- Migration (3)
- Garantiertes Mindesteinkommen ; Soziale Gerechtigkeit (2)
- Gender (2)
Institute
- Erziehungswissenschaften (43)
- Präsidium (23)
- Gesellschaftswissenschaften (14)
- Rechtswissenschaft (12)
- Centre for Drug Research (11)
- Wirtschaftswissenschaften (11)
- Medizin (8)
- Geographie (7)
- Center for Financial Studies (CFS) (6)
- Extern (5)
Hintergrund: Depressionen sind häufige, schwere und oft lebensbedrohliche Erkrankungen, bei denen es – trotz sehr guter Behandlungsmethoden – Versorgungslücken gibt. Hierzu tragen Vorbehalte gegen eine leitlinienkonforme pharmako- und/oder psychotherapeutische Behandlung bei. Ziel der Arbeit ist es zu ermitteln, in welchen soziodemographischen Bevölkerungssegmenten diese Vorbehalte besonders ausgeprägt sind.
Methodik: Die Untersuchung basiert auf Online-Befragungen der deutschen Bevölkerung aus den Jahren 2021, 2020 und 2019, darunter 1656 Personen (2021), 1775 Personen (2020) und 1729 Personen (2019) ohne Depressionserfahrungen. Mit einer CHAID-Analyse wurde geprüft, in welchen Bevölkerungssegmenten die Vorbehalte gegen eine leitliniengerechte Behandlung besonders groß sind.
Ergebnisse: Vorbehalte gegen Pharmakotherapie hatten insgesamt 69,8 % der Befragten ohne Depressionserfahrungen. Am größten waren die Vorbehalte unter jüngeren Personen (< 40 Jahre); hier lag der Anteil bei 74,2 %. Vorbehalte gegen Psychotherapie äußerten 31,4 % ohne Depressionserfahrungen; unter Frauen mit geringerer Schulbildung hatten 40,5 % Vorbehalte gegen eine Psychotherapie; unter Männern mit geringerer Schulbildung waren es 39,1 %. Vorbehalte gegen beide Behandlungsformen zeigten 27,7 %. Am größten waren die Vorbehalte unter Männern mit Schulbildung unterhalb der Hochschulreife (34,1 %). Die Ergebnisse sind signifikant (χ2-Test, p < 0,05).
Diskussion: Eine allgemeine Informationsstrategie wäre geeignet, Vorbehalten gegen Pharmakotherapie und Psychotherapie gleichermaßen zu verringern. Für eine spezifische Informationsstrategie müssen die Botschaften hinsichtlich Inhalt und Kommunikationskanälen so gestaltet werden, dass die jüngere Zielgruppe zuverlässig erreicht wird.
MoSyD Jahresbericht 2021 : Drogentrends in Frankfurt am Main ; Monitoring-System Drogentrends
(2022)
KEIN SCHLUSSSTRICH! Bundesweites dezentrales Theaterprojekt zum NSU-Komplex : Die Nachbetrachtung
(2022)
Der Ukrainekrieg und seine psychologischen Folgen : Hilfe für Geflüchtete in Frankfurt und vor Ort
(2022)
Die Psychosoziale Beratungsstelle für Flüchtlinge der Goethe-Universität (PBF) unter Leitung von Prof. Dr. Ulrich Stangier beschäftigt sich angesichts der aktuellen Zuwanderung Geflüchteter aus der Ukraine mit den psychischen Folgen von Migration und Flucht im Rahmen der Ukrainekrise. Durch die Unterstützung der Freunde und Förderer der Goethe-Universität sowie die Polytechnische Gesellschaft konnten in Kooperation mit der Stadt Frankfurt die Angebote der Beratungsstelle an den gestiegenen Bedarf und die Bedürfnisse ukrainischer Geflüchteter angepasst werden. Weiterhin werden im Rahmen einer Kooperation mit ukrainischen Kolleg*innen in der Ukraine Workshops zum Umgang mit psychischen Kriegsfolgen angeboten.
Background: Predicted increases in suicide were not generally observed in the early months of the COVID-19 pandemic. However, the picture may be changing and patterns might vary across demographic groups. We aimed to provide a timely, granular picture of the pandemic's impact on suicides globally.
Methods: We identified suicide data from official public-sector sources for countries/areas-within-countries, searching websites and academic literature and contacting data custodians and authors as necessary. We sent our first data request on 22nd June 2021 and stopped collecting data on 31st October 2021. We used interrupted time series (ITS) analyses to model the association between the pandemic's emergence and total suicides and suicides by sex-, age- and sex-by-age in each country/area-within-country. We compared the observed and expected numbers of suicides in the pandemic's first nine and first 10-15 months and used meta-regression to explore sources of variation.
Findings: We sourced data from 33 countries (24 high-income, six upper-middle-income, three lower-middle-income; 25 with whole-country data, 12 with data for area(s)-within-the-country, four with both). There was no evidence of greater-than-expected numbers of suicides in the majority of countries/areas-within-countries in any analysis; more commonly, there was evidence of lower-than-expected numbers. Certain sex, age and sex-by-age groups stood out as potentially concerning, but these were not consistent across countries/areas-within-countries. In the meta-regression, different patterns were not explained by countries’ COVID-19 mortality rate, stringency of public health response, economic support level, or presence of a national suicide prevention strategy. Nor were they explained by countries’ income level, although the meta-regression only included data from high-income and upper-middle-income countries, and there were suggestions from the ITS analyses that lower-middle-income countries fared less well.
Interpretation: Although there are some countries/areas-within-countries where overall suicide numbers and numbers for certain sex- and age-based groups are greater-than-expected, these countries/areas-within-countries are in the minority. Any upward movement in suicide numbers in any place or group is concerning, and we need to remain alert to and respond to changes as the pandemic and its mental health and economic consequences continue.
Child sexual abuse has been discussed thoroughly; however, marginalized groups of victims such as victims of child sexual abuse in early childhood and victims of maternal sexual abuse have rarely been considered. This essay combines these two relevant perspectives in child protection and aims to pin out future directions in the field of child abuse and specifically maternal sexual abuse and its early prevention. In the course of the 7th Haruv International PhD Workshop on Child Maltreatment at the Hebrew University, Jerusalem, in 2019 the topics of maternal sexual abuse and early prevention of child maltreatment in Germany were discussed and intertwined. Problems concerning the specific research of maternal sexual abuse in early childhood and prevention were identified. Both, maternal sexual abuse as well as sexual abuse in early childhood, i.e. before the age of three, are underreported topics. Society still follows a “friendly mother illusion” while recent cases in German media as well as research findings indicate that the mother can be a perpetrator of child sexual abuse. Similarly, sexual abuse in early childhood, namely abuse before the age of three, is existent; although the recognition of it is difficult and young children are, in regards to their age and development especially vulnerable. They need protective adults in their environment, who are aware of sexual abuse in the first years of life. Raising awareness on marginalized or tabooed topics can be a form of prevention. An open dialog in research and practice about the so far marginalized topics of maternal sexual abuse and sexual abuse in early childhood is crucial.