Das Suchergebnis hat sich seit Ihrer Suchanfrage verändert. Eventuell werden Dokumente in anderer Reihenfolge angezeigt.
  • Treffer 7 von 42
Zurück zur Trefferliste

Longitudinal changes in value-based learning in middle childhood: distinct contributions of hippocampus and striatum

  • The hippocampal-dependent memory system and striatal-dependent memory system modulate reinforcement learning depending on feedback timing in adults, but their contributions during development remain unclear. In a 2-year longitudinal study, 6-to-7-year-old children performed a reinforcement learning task in which they received feedback immediately or with a short delay following their response. Children’s learning was found to be sensitive to feedback timing modulations in their reaction time and inverse temperature parameter, which quantifies value-guided decision-making. They showed longitudinal improvements towards more optimal value-based learning, and their hippocampal volume showed protracted maturation. Better delayed model-derived learning covaried with larger hippocampal volume longitudinally, in line with the adult literature. In contrast, a larger striatal volume in children was associated with both better immediate and delayed model-derived learning longitudinally. These findings show, for the first time, an early hippocampal contribution to the dynamic development of reinforcement learning in middle childhood, with neurally less differentiated and more cooperative memory systems than in adults.

Volltext Dateien herunterladen

Metadaten exportieren

Weitere Dienste

Teilen auf Twitter Suche bei Google Scholar
Metadaten
Verfasserangaben:Johannes FalckORCiD, Lei ZhangORCiD, Laurel RaffingtonORCiDGND, Johannes Julius MohnORCiD, Jochen TrieschORCiD, Christine HeimORCiDGND, Yee Lee ShingORCiDGND
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-830740
URL:https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2023.04.13.536699v3
DOI:https://doi.org/10.1101/2023.04.13.536699
Titel des übergeordneten Werkes (Englisch):bioRxiv
Verlag:bioRxiv
Dokumentart:Preprint
Sprache:Englisch
Datum der Veröffentlichung (online):26.05.2023
Datum der Erstveröffentlichung:26.05.2023
Veröffentlichende Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Datum der Freischaltung:04.03.2024
Ausgabe / Heft:2023.04.13.536699 Version 3
Auflage:Version 3
Seitenzahl:29
HeBIS-PPN:516889338
Institute:Psychologie und Sportwissenschaften / Psychologie
Wissenschaftliche Zentren und koordinierte Programme / Frankfurt Institute for Advanced Studies (FIAS)
DDC-Klassifikation:1 Philosophie und Psychologie / 15 Psychologie / 150 Psychologie
3 Sozialwissenschaften / 37 Bildung und Erziehung / 370 Bildung und Erziehung
Sammlungen:Universitätspublikationen
Lizenz (Deutsch):License LogoCreative Commons - CC BY-NC-ND - Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International