Creating a self-image : face-work and identity construction online
- In this article, we build on research arguing that linguistic self-representation on social media can be viewed as a form of face-work and that the strategies employed by users are influenced by both a desire to connect with others and a need to preserve privacy. Drawing on our own analyses of usernames as well as that of others which were conducted as part of a large-scale project investigating usernames in 14 languages (Schlobinski/T. Siever 2018a), we argue that these conflicting goals of wanting to be recognised as an authentic member of an in-group while retaining a degree of anonymity are also observable in the choice of username. Online self-naming can thus be viewed as a key practice in the debate of face-work on social media platforms, because names and naming strategies can be studied more readily than broader and more complex aspects, such as stylistic variation or text-image interdependence, while at the same time forming part of these.
Verfasserangaben: | Saskia Kersten, Netaya Lotze |
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URN: | urn:nbn:de:hebis:30:3-550387 |
DOI: | https://doi.org/10.21248/jfml.2019.20 |
ISSN: | 2569-6491 |
Titel des übergeordneten Werkes (Deutsch): | Journal für Medienlinguistik : jfml = Journal for media linguistics |
Verlag: | Institut für Deutsche Sprache |
Verlagsort: | Mannheim |
Dokumentart: | Wissenschaftlicher Artikel |
Sprache: | Englisch |
Datum der Veröffentlichung (online): | 03.07.2020 |
Datum der Erstveröffentlichung: | 03.07.2020 |
Veröffentlichende Institution: | Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg |
Datum der Freischaltung: | 06.07.2020 |
Freies Schlagwort / Tag: | Benutzernamen; Facework; Nicknamen; Onomastik; Soziale Medien face-work; handles; onomastics; self-naming; social media; usernames |
Jahrgang: | 2.2019 |
Ausgabe / Heft: | 2 |
Seitenzahl: | 34 |
Erste Seite: | 123 |
Letzte Seite: | 156 |
Bemerkung: | Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International. |
HeBIS-PPN: | 467515964 |
DDC-Klassifikation: | 4 Sprache / 40 Sprache / 400 Sprache |
4 Sprache / 41 Linguistik / 410 Linguistik | |
Sammlungen: | Linguistik |
Linguistik-Klassifikation: | Linguistik-Klassifikation: Soziolinguistik / Sociolinguistics |
Zeitschriften / Jahresberichte: | Journal für Medienlinguistik : jfml = Journal for media linguistics |
Lizenz (Deutsch): | Creative Commons - Namensnennung-Weitergabe unter gleichen Bedingungen |