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Auszubildende sollen durch die Berufsausbildung u.a. die Kompetenz erlangen, berufliche Probleme zu lösen. Abschlussprüfungen dienen der Kompetenzerfassung, schriftlich-kaufmännische Prüfungsaufgaben bilden allerdings noch unzureichend Problemsituationen ab, deren Lösung Problemlösekompetenz erfordert. An der Erstellung von Prüfungsaufgaben sind auch Lehrkräfte kaufmännisch-beruflicher Schulen beteiligt. In der Arbeit wird untersucht, wie sie in der ersten und zweiten Phase der Lehrer*innenbildung auf das Erstellen problemhaltiger Aufgaben zu summativ-diagnostischen Zwecken vorbereitet werden. Hierfür werden Dokumentenanalysen zu beiden Phasen der Lehrer*innenbildung durchgeführt. Die Ergebnisse werden mittels einer Fragebogenstudie mit Studiengangsleiter*innen sowie Interviews mit Fachleiter*innen der Studienseminare gesichert. Um die Wahrnehmung angehender Lehrkräfte zu erfahren, werden Interviews mit Masterstudierenden der Wirtschaftspädagogik sowie Lehrkräfte im Vorbereitungsdienst (LiV) an kaufmännisch-beruflichen Schulen durchgeführt.
Durch die Vorstudien gelingt es, Optimierungsbedarfe in der Ausbildung von Lehrkräften kaufmännisch-beruflicher Schulen festzuhalten. Davon ausgehend wird ein Trainingskonzept begründet ausgewählt. Die Evaluation dessen erfolgt mittels einer quasi-experimentellen Studie mit Masterstudierende und LiV. Zur qualitativen Evaluation werden Interviews mit Teilnehmenden der Interventionsgruppe durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen, dass die Teilnehmenden das Training als Intervention überwiegend positiv wahrnehmen und dieser, zumindest mit Blick auf das Erstellen von problemhaltigen Aufgaben, zu einem Lernzuwachs führt. Durch die bedarfsorientierte Intervention und dessen Evaluationsergebnisse wird ein Konzept vorgeschlagen, welches eine Lösung zur Deckung bestehender Optimierungsbedarfe bietet. Die Ergebnisse der Arbeit haben das Potential, langfristig einen Beitrag zur Verbesserung der Lehrer*innenbildung zu leisten und somit u.a. Assessmentaufgaben valider zu gestalten.
Background: The Objective Structured Clinical Examination (OSCE) is increasingly used at medical schools to assess practical competencies. To compare the outcomes of students at different medical schools, we introduced standardized OSCE stations with identical checklists.
Methods: We investigated examiner bias at standardized OSCE stations for knee- and shoulder-joint examinations, which were implemented into the surgical OSCE at five different medical schools. The checklists for the assessment consisted of part A for knowledge and performance of the skill and part B for communication and interaction with the patient. At each medical faculty, one reference examiner also scored independently to the local examiner. The scores from both examiners were compared and analysed for inter-rater reliability and correlation with the level of clinical experience. Possible gender bias was also evaluated.
Results: In part A of the checklist, local examiners graded students higher compared to the reference examiner; in part B of the checklist, there was no trend to the findings. The inter-rater reliability was weak, and the scoring correlated only weakly with the examiner’s level of experience. Female examiners rated generally higher, but male examiners scored significantly higher if the examinee was female.
Conclusions: These findings of examiner effects, even in standardized situations, may influence outcome even when students perform equally well. Examiners need to be made aware of these biases prior to examining.
Background: In the revision of the Diagnostic and Statistical Manual (DSM-5), "Identity" is an essential diagnostic criterion for personality disorders (self-related personality functioning) in the alternative approach to the diagnosis of personality disorders in Section III of DSM-5. Integrating a broad range of established identity concepts, AIDA (Assessment of Identity Development in Adolescence) is a new questionnaire to assess pathology-related identity development in healthy and disturbed adolescents aged 12 to 18 years. Aim of the present study is to investigate differences in identity development between adolescents with different psychiatric diagnoses.
Methods: Participants were 86 adolescent psychiatric in- and outpatients aged 12 to 18 years. The test set includes the questionnaire AIDA and two semi-structured psychiatric interviews (SCID-II, K-DIPS). The patients were assigned to three diagnostic groups (personality disorders, internalizing disorders, externalizing disorders). Differences were analyzed by multivariate analysis of variance MANOVA.
Results: In line with our hypotheses, patients with personality disorders showed the highest scores in all AIDA scales with T>70. Patients with externalizing disorders showed scores in an average range compared to population norms, while patients with internalizing disorders lay in between with scores around T=60. The AIDA total score was highly significant between the groups with a remarkable effect size of f= 0.44.
Conclusion: Impairment of identity development differs between adolescent patients with different forms of mental disorders. The AIDA questionnaire is able to discriminate between these groups. This may help to improve assessment and treatment of adolescents with severe psychiatric problems.