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Recent studies suggest that synaptic lysophosphatidic acids (LPAs) augment glutamate-dependent cortical excitability and sensory information processing in mice and humans via presynaptic LPAR2 activation. Here, we studied the consequences of LPAR2 deletion or antagonism on various aspects of cognition using a set of behavioral and electrophysiological analyses. Hippocampal neuronal network activity was decreased in middle-aged LPAR2−/− mice, whereas hippocampal long-term potentiation (LTP) was increased suggesting cognitive advantages of LPAR2−/− mice. In line with the lower excitability, RNAseq studies revealed reduced transcription of neuronal activity markers in the dentate gyrus of the hippocampus in naïve LPAR2−/− mice, including ARC, FOS, FOSB, NR4A, NPAS4 and EGR2. LPAR2−/− mice behaved similarly to wild-type controls in maze tests of spatial or social learning and memory but showed faster and accurate responses in a 5-choice serial reaction touchscreen task requiring high attention and fast spatial discrimination. In IntelliCage learning experiments, LPAR2−/− were less active during daytime but normally active at night, and showed higher accuracy and attention to LED cues during active times. Overall, they maintained equal or superior licking success with fewer trials. Pharmacological block of the LPAR2 receptor recapitulated the LPAR2−/− phenotype, which was characterized by economic corner usage, stronger daytime resting behavior and higher proportions of correct trials. We conclude that LPAR2 stabilizes neuronal network excitability upon aging and allows for more efficient use of resting periods, better memory consolidation and better performance in tasks requiring high selective attention. Therapeutic LPAR2 antagonism may alleviate aging-associated cognitive dysfunctions.
Kardiovaskuläre Erkrankungen stellen in Deutschland die häufigste Todesursache dar [1]. Eine Schlüsselrolle wird hierbei der koronaren Herzkrankheit (KHK) auf dem Boden einer Atherosklerose zuteil. Die Prävalenz der koronaren Herzkrankheit in Deutschland lag 2012 laut Zahlen des Robert Koch-Instituts bei 8,3 %; dies entspricht 6,64 Millionen Menschen. Die Spitzengruppe bilden die über 65-Jährigen mit einer Erkrankungshäufigkeit von 18,3 % bei Frauen und 27,8 % bei Männern. Oberstes Therapieziel bei der Behandlung der KHK ist die Prävention von Myokardinfarkten und Herzinsuffizienz. Wegweisend für das therapeutische Procedere sind die klinische Situation des Patienten und die Ergebnisse der kardialen Diagnostik. Sind mehrere Koronargefäße betroffen oder bestehen komplizierte Gefäßverengungen ist die Indikation zur operativen Myokardrevaskularisierung gegeben. Im Jahr 2015 unterzogen sich in Deutschland 51.941 Patienten einem solchen Eingriff [2]; weltweit erhalten jährlich fast eine Millionen Patienten eine Bypass-Operation [3]. Für den Therapieerfolg ist postoperativ eine suffiziente Thrombozytenaggregationshemmung von essentieller Bedeutung. Daher wird zur Sekundärprophylaxe eine lebenslange antiaggregatorische Medikation empfohlen; das am häufigsten hierfür genutzte Medikament ist Acetylsalicylsäure (ASS) [4]....
Ziel der vorliegenden Studie war, mittels MEA, die Prävalenz und mögliche Prädiktoren einer ASS-Nonresponse in einer Kohorte kardiochirurgischer Patienten zu analysieren.
Es wurden folgende Nullhypothesen aufgestellt:
- Die tägliche Einnahme von 100 mg ASS ist ausreichend, um bei allen Patienten eine therapeutische Thrombozytenaggregationshemmung zu erreichen.
- Es existieren keine Prädiktoren für die mittels MEA detektierte ASSNonresponse.