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"Ich mag so Wasserpfeifeladen" : the interaction of grammar and information structure in Kiezdeutsch
(2008)
Seit Frege (1891, 1892) werden generelle Termini wie „Tisch“, „Einhorn“ u.ä. logisch als Prädikate analysiert, d.h. sie werden als Begriffswörter angesehen, deren wesentliches Merkmal ihr Status als ungesättigter Ausdruck ist. Als solcher eröffnen sie eine Leerstelle für einen Argumentausdruck. Dieser muß einen Gegenstand denotieren; der so gesättigte Begriffsausdruck bezeichnet dann einen Wahrheitswert. Nach dieser Analyse werden generelle Termini somit als Bezeichnungen für Funktionen analysiert, deren Definitionsbereich Gegenstände und deren Wertebereich Wahrheitswerte sind. Ebenso wie intransitive Verben gelten sie damit als Ausdrücke, die zusammen mit einem Eigennamen einen assertorischen Satz bilden.
Die vorliegende Untersuchung behandelt ein spezifisches Problem aus dem Bereich des Bruchunterrichts, nämlich das Problem der Bezeichnungsweise sogenannter „gemischter Zahlen“. Wir werden – nach der Klärung der Terminologie – zunächst die relevanten Daten vorstellen, die wir den Bruchalben von Schüler(innen) einer 6.Klasse entnommen haben (Abschnitt 3). Nach der Darstellung des Fehlerphänomens werden wir dann die kognitiven Fehlerursachen analysieren:2 Die aufgefundenen Normabweichungen werden als Folge eines spezifischen „Interpretationsproblems“ diskutiert, das wir mithilfe linguistischer Analysen auf verbalsprachliche Parallelen der betreffenden Bruchzahlbezeichnungen mit Anzahlangaben zurückführen (Abschnitt 4); auf dieser Basis skizzieren wir Vorschläge für den Mathematikunterricht, die zur Bewältigung des diskutierten Problems beitragen sollen (Abschnitt 5).
Background: Multimorbidity is a common phenomenon in primary care. Until now, no clinical guidelines for multimorbidity exist. For the development of these guidelines, it is necessary to know whether or not patients are aware of their diseases and to what extent they agree with their doctor. The objectives of this paper are to analyze the agreement of self-reported and general practitioner-reported chronic conditions among multimorbid patients in primary care, and to discover which patient characteristics are associated with positive agreement.
Methods: The MultiCare Cohort Study is a multicenter, prospective, observational cohort study of 3,189 multimorbid patients, ages 65 to 85. Data was collected in personal interviews with patients and GPs. The prevalence proportions for 32 diagnosis groups, kappa coefficients and proportions of specific agreement were calculated in order to examine the agreement of patient self-reported and general practitioner-reported chronic conditions. Logistic regression models were calculated to analyze which patient characteristics can be associated with positive agreement.
Results: We identified four chronic conditions with good agreement (e.g. diabetes mellitus κ = 0.80;PA = 0,87), seven with moderate agreement (e.g. cerebral ischemia/chronic stroke κ = 0.55;PA = 0.60), seventeen with fair agreement (e.g. cardiac insufficiency κ = 0.24;PA = 0.36) and four with poor agreement (e.g. gynecological problems κ = 0.05;PA = 0.10).Factors associated with positive agreement concerning different chronic diseases were sex, age, education, income, disease count, depression, EQ VAS score and nursing care dependency. For example: Women had higher odds ratios for positive agreement with their GP regarding osteoporosis (OR = 7.16). The odds ratios for positive agreement increase with increasing multimorbidity in almost all of the observed chronic conditions (OR = 1.22-2.41).
Conclusions: For multimorbidity research, the knowledge of diseases with high disagreement levels between the patients' perceived illnesses and their physicians' reports is important. The analysis shows that different patient characteristics have an impact on the agreement. Findings from this study should be included in the development of clinical guidelines for multimorbidity aiming to optimize health care. Further research is needed to identify more reasons for disagreement and their consequences in health care.
Die Bezeichnung von Anzahlen durch Numeralia und andere sprachliche Mittel ist ein universelles Charakteristikum natürlicher Sprachen, ein Sachverhalt, der bereits auf die große Bedeutung des Zahlkonzepts für das menschliche Denken hinweist: Der Begriff der Zahl, der in der Auffassung diskreter Objekte wurzelt, bildet nach neueren kognitionswissenschaftlichen Ansätzen neben dem Begriff des Raumes - der kontinuierlichen Einheit - das grundlegende Mittel zur Erfassung der Wirklichkeit.
How far can language-specific structures influence conceptualisation? After a period of time where the discussion of any ‘Whorfian’ effects tended to be considered of little scientific merit, the recent decade has seen a renewed interest in this question. In particular, studies have aimed to tease apart ‘thinking for speaking’ from general cognition (cf. Slobin 1996, Stutterheim & Nüse 2002) and have shown that language-specific differences can often be observed in verbalisation as well as in the preverbal preparation phase of speech production, rather than in non-linguistic tasks.
This paper discusses constructions like “We’ll have two beers and a coffee.” that are typically used for beverage orders in restaurant contexts. We compare the behaviour of nouns in these constructions in three Germanic languages, English, Icelandic, and German, and take a closer look at the correlation of the morpho-syntactic and semantic-conceptual changes involved here. We show that even within such a closely related linguistic sample, one finds three different grammatical options for the expression of the same conceptual transition. Our findings suggest an analysis of coercion as a genuinely semantic phenomenon, a phenomenon that is located on a level of semantic representations that serves as an interface between the conceptual and the grammatical system and takes into account inter- and intralinguistic variations.
Background: It is not well established how psychosocial factors like social support and depression affect health-related quality of life in multimorbid and elderly patients. We investigated whether depressive mood mediates the influence of social support on health-related quality of life.
Methods: Cross-sectional data of 3,189 multimorbid patients from the baseline assessment of the German MultiCare cohort study were used. Mediation was tested using the approach described by Baron and Kenny based on multiple linear regression, and controlling for socioeconomic variables and burden of multimorbidity.
Results: Mediation analyses confirmed that depressive mood mediates the influence of social support on health-related quality of life (Sobel's p < 0.001). Multiple linear regression showed that the influence of depressive mood (beta = -0.341, p < 0.01) on health-related quality of life is greater than the influence of multimorbidity (beta = -0.234, p < 0.01).
Conclusion: Social support influences health-related quality of life, but this association is strongly mediated by depressive mood. Depression should be taken into consideration in research on multimorbidity, and clinicians should be aware of its importance when caring for multimorbid patients.
Aufgrund ihres spezifischen Verhaltens stellen Numeralia häufig ein Problem für die Wortartenklassifikation dar: Einerseits stimmen sie in Kernaspekten ihrer Bedeutung überein - alle Numeralia referieren wesentlich auf Zahlen -, andererseits bestehen zwischen den einzelnen Numeralklassen trotz enger lexikalisch-phonologischer Zusammengehörigkeit zum Teil große morpho-syntaktische Diskrepanzen. Es gibt im wesentlichen zwei Möglichkeiten, diesem Problem zu begegnen: Entweder nimmt man eine spezifische Wortart „Numeralia“ für diese Lexeme an, oder man subsumiert die einzelnen Numeralklassen unter verschiedene andere Wortarten. Beide Ansätze sind letztlich etwas unbefriedigend. Klassifiziert man Numeralia aufgrund morpho-syntaktischer Merkmale als Elemente unterschiedlicher Wortarten, so scheint der enge Zusammenhang der verschiedenen Numeralklassen nicht genügend berücksichtigt zu werden. Im anderen Fall, bei der Postulation einer eigenen Wortart, wird dagegen die morphosyntaktische Heterogenität von Numeralia kaum erfaßt. Aufgrund des charakteristischen Aufbaus von Numeralsequenzen ist darüber hinaus die Anzahl der Elemente einer solchen Wortart möglicherweise stark reduziert: Anders als andere Ausdrücke bilden Numeralia eine Reihe, deren Elemente eng auf einander bezogen sind; höhere Elemente bauen auf niedrigeren auf und erlangen ihre Bedeutung wesentlich erst durch diese. Man könnte daher argumentieren, daß Elemente einer Numeralklasse, beispielsweise die Kardinalia, keine Menge, sondern nur ein (komplexes) Element bilden, nämlich die Sequenz „ein-, zwei, drei,...“. Eine eigenständige Wortart „Kardinalia“, wie etwa Schmid (1987) sie vorschlägt, hätte dann streng genommen nur ein einziges Element.
What role does language play in the development of numerical cognition? In the present paper I argue that the evolution of symbolic thinking (as a basis for language) laid the grounds for the emergence of a systematic concept of number. This concept is grounded in the notion of an infinite sequence and encompasses number assignments that can focus on cardinal aspects ("three pencils"), ordinal aspects ("the third runner"), and even nominal aspects ("bus #3"). I show that these number assignments are based on a specific association of relational structures, and that it is the human language faculty that provides a cognitive paradigm for such an association, suggesting that language played a pivotal role in the evolution of systematic numerical cognition.