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The impact of shift work induced chronic circadian disruption on IL-6 and TNF-α immune responses
(2010)
Aim: Sleep disturbances induce proinflammatory immune responses, which might increase cardiovascular disease risk. So far the effects of acute sleep deprivation and chronic sleep illnesses on the immune system have been investigated. The particular impact of shift work induced chronic circadian disruption on specific immune responses has not been addressed so far.
Methods: Pittsburgh-Sleep-Quality-Index (PSQI) questionnaire and blood sampling was performed by 225 shift workers and 137 daytime workers. As possible markers the proinflammatory cytokines IL-6 and TNF-alpha and lymphocyte cell count were investigated. A medical examination was performed and biometrical data including age, gender, height, weight, waist and hip circumference and smoking habits were collected by a structured interview.
Results: Shift workers had a significantly higher mean PSQI score than day workers (6.73 vs. 4.66; p < 0.001). Day workers and shift workers had similar serum levels of IL-6 (2.30 vs. 2.67 resp.; p = 0.276), TNF-alpha (5.58 vs. 5.68, resp.; p = 0.841) or lymphocytes count (33.68 vs. 32.99, resp.; p = 0.404). Furthermore there were no differences in cytokine levels (IL-6 p = 0.761; TNF-alpha p = 0.759) or lymphocyte count (p = 0.593) comparing the sleep quality within the cohorts. When this calculation of sleep quality was stratified by shift and day workers irrespective of their sleep quality day workers and shift workers had similar serum levels of IL-6, TNF-alpha or lymphocytes count. Multiple linear regression analysis showed a significant correlation of lymphocytes count and smoking habits.
Conclusion: Shift work induces chronic sleep debt. Our data reveals that chronic sleep debt might not always lead to an activation of the immune system, as we did not observe differences in lymphocyte count or level of IL-6 or TNF-alpha serum concentration between shift workers and day workers. Therefore chronic sleep restriction might be eased by a long-term compensating immune regulation which (in healthy) protects against an overstimulation of proinflammatory immune mechanisms and moderates metabolic changes, as they are known from short-term sleep deprivation or sleep related breathing disorders.
Die Kommunikation der Verwaltung mit dem Bürger ist nach heutigem Verständnis der Verwaltungsrechtswissenschaft eines ihrer zentralen Themen. Aus verschiedenen Gründen – u. a. der Entwicklung der Grundrechtsauslegung in Schrifttum und Rechtsprechung des Bundesverfassungsgerichts, der Zunahme komplexer Verwaltungsentscheidungen, der Entdeckung bzw. Förderung von Kommunikation als Steuerungsfaktor, wachsender gesellschaftlicher, aber auch staatlicher Sensibilität für die Bedeutung von Informationen – haben die deutschen Gesetzgeber ein Verwaltungskommunikationsrecht herausgebildet. Die Entwicklung eines eigenen Fachrechts im Fächer des Besonderen Verwaltungsrechts ist bemerkenswert, da die Kommunikationsformen (Anhörung, Akteneinsicht, Auskunft, Begründung, Kontakte aufgrund Amtsermittlung) zum Verwaltungsverfahren ressortieren und dem Verfahren im deutschen Recht traditionell ein nur geringer Eigenwert zugeschrieben wird. Man denke nur an die §§ 45, 46 VwVfG. ...
Background: 15-20% of all patients initially diagnosed with colorectal cancer develop metastatic disease and surgical resection remains the only potentially curative treatment available. Current 5-year survival following R0-resection of liver metastases is 28-39%, but recurrence eventually occurs in up to 70%. To date, adjuvant chemotherapy has not improved clinical outcomes significantly. The primary objective of the ongoing LICC trial (L-BLP25 In Colorectal Cancer) is to determine whether L-BLP25, an active cancer immunotherapy, extends recurrence-free survival (RFS) time over placebo in colorectal cancer patients following R0/R1 resection of hepatic metastases. L-BLP25 targets MUC1 glycoprotein, which is highly expressed in hepatic metastases from colorectal cancer. In a phase IIB trial, L-BLP25 has shown acceptable tolerability and a trend towards longer survival in patients with stage IIIB locoregional NSCLC.
Methods: This is a multinational, phase II, multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled trial with a sample size of 159 patients from 20 centers in 3 countries. Patients with stage IV colorectal adenocarcinoma limited to liver metastases are included. Following curative-intent complete resection of the primary tumor and of all synchronous/metachronous metastases, eligible patients are randomized 2:1 to receive either L-BLP25 or placebo. Those allocated to L-BLP25 receive a single dose of 300 mg/m2 cyclophosphamide (CP) 3 days before first L-BLP25 dose, then primary treatment with s.c. L-BLP25 930 mug once weekly for 8 weeks, followed by s.c. L-BLP25 930 mug maintenance doses at 6-week (years 1&2) and 12-week (year 3) intervals unless recurrence occurs. In the control arm, CP is replaced by saline solution and L-BLP25 by placebo. Primary endpoint is the comparison of recurrence-free survival (RFS) time between groups. Secondary endpoints are overall survival (OS) time, safety, tolerability, RFS/OS in MUC-1 positive cancers. Exploratory immune response analyses are planned. The primary endpoint will be assessed in Q3 2016. Follow-up will end Q3 2017. Interim analyses are not planned.
Discussion: The design and implementation of such a vaccination study in colorectal cancer is feasible. The study will provide recurrence-free and overall survival rates of groups in an unbiased fashion. Trial Registration EudraCT Number 2011-000218-20
Die rechtsförmige Bewältigung von Leid, Ungerechtigkeit und Unrecht, die durch die kommunistischen Regime der DDR, Osteuropas und der UdSSR verursacht wurden, ist Gegenstand zahlreicher rechts- und geschichtswissenschaftlicher Studien. Untersucht werden die Aufarbeitung des Unrechts durch Strafrecht und die Regelung von Restitution sowie Entschädigung im Fall von Enteignungen. Oft wird – auch infolge der Spezialisierung der jeweiligen Wissenschaftler – das Genre des Länderberichts gewählt. Untersuchungen, die in vergleichender Absicht auch die Aufarbeitung nationalsozialistischen Unrechts einbeziehen, gehen von einer Vergleichbarkeit aus, ohne dass darüber ein neuer Historikerstreit entbrannt wäre. ...
Der Begriff von den "Verfassungsvoraussetzungen" wurde von Herbert Krüger geprägt. Sie liegen in der "geistigen Grundlage" und einer "adäquaten Gestimmtheit, damit das [verfassungsrechtliche] Programm sich verwirklicht". Hier bricht sich eine pathetische Sprechweise Bahn: In diesem Sinne geht es um die Grundlagen der Verfassung und in gewisser Weise um mehr als nur das, was Recht ist. Auf dieser rhetorischen Wellenlänge sendet das sog. Böckenförde-Diktum und mit dieser Konnotation hat sich die Vereinigung der Staatsrechtslehrer im Jahr 2008 einer "Erosion von Verfassungsvoraussetzungen" angenommen. Daneben gibt es auch eine nüchtern-rechtsdogmatische Sprechweise, die zum Ausdruck bringt, dass eine Aussage keine verfassungsrechtliche Verbindlichkeit erreicht und insofern weniger ist als Recht. Unklar an der Begriffsbildung Verfassungsvoraussetzung ist bereits, ob es sich um dasjenige handelt, was von der Verfassung respektive dem Verfassungsgeber normativ vorausgesetzt wird (etwa die teloi von Normen), oder um dasjenige, was der Verfassung de facto vorausgesetzt wird. Letzteres wird bisweilen auch als "Verfassungserwartung" bezeichnet. In die pathetische Bedeutung könnte nahezu alles eingelesen werden, auf dem die Verfassung aufruht: der status quo zur Zeit der Verfassungsgebung, Wertesystem, kulturelle Wurzeln, anthropologische Grundkonstanten. Schon in diesem semantischen Spannungsfeld läuft der Begriff der Verfassungsvoraussetzung Gefahr, an Unterscheidungskraft zu verlieren. Darüber hinaus büßt er ungemein an Trennschärfe ein, wenn sogar die Akzeptanz des Rechts und der Regelungsgrund bzw. -gegenstand der Verfassung in den Begriff einbezogen werden. ...
Welche Wissenschaft könnte es sich leisten, dass ihre Grundlagen im Universitätsstudium nur am Rande, als Wahlfach und ohne zwingende Prüfungsrelevanz gelehrt werden? Im Fall der Rechtswissenschaft ist schon die Wissenschaftlichkeit keine Selbstverständlichkeit, sondern um diesen Anspruch wird im Bermudadreieck von dogmatischer Rechtsanwendungswissenschaft, topisch-rhetorischer Argumentationskunst und methodisch geleiteter Systematisierung immer aufs Neue gerungen. Die Vermittlung der rechtswissenschaftlichen Methoden und Dogmatik in der juristischen Ausbildung sieht sich mit den Anforderungen und Zwängen der Rechtspraxis konfrontiert – das bleibt nicht ohne Wirkung auf die universitäre Rechtswissenschaft, die in der Konsequenz als "Professionswissenschaft" gedeutet wird. Vor dem Hintergrund der starken staatlichen Determinanten für die Juristenausbildung drängt sich die Frage auf, ob nicht die Normgeber des Ausbildungsrechts, einschließlich der Universitäten selbst, in naheliegender Geradlinigkeit die Ausbildung von Praktikern des Rechts anstreben und diese Aufgabe eigentlich seit jeher als Vermittlung der Kunst bzw. Technik richtiger Rechtsanwendung verstehen, auch wenn dies nicht dem Humboldt’schen Ideal einer Qualifikation durch Wissenschaft entspricht. Das mag erklären, wieso die sogen. Grundlagenfächer in der deutschen Juristenausbildung einen schweren Stand haben. ...
Protein turnover and quality control by the proteasome is of paramount importance for cell homeostasis. Dysfunction of the proteasome is associated with aging processes and human diseases such as neurodegeneration, cardiomyopathy, and cancer. The regulation, i.e. activation and inhibition of this fundamentally important protein degradation system, is still widely unexplored. We demonstrate here that the evolutionarily highly conserved type II triple-A ATPase VCP and the proteasome inhibitor PSMF1/PI31 interact directly, and antagonistically regulate proteasomal activity. Our data provide novel insights into the regulation of proteasomal activity.
Ein großes Rezeptionshindernis für die Geisteswissenschaften ist – neben der Publikationsflut der Gegenwart – seit eh und je die Sprachbarriere. Vieles wird schlicht nicht wahrgenommen, weil es in einer anderen Sprache als der eigenen geschrieben und veröffentlicht wurde. Ganze Kontinente literarischen Schaffens sind noch zu entdecken. Das Aufmerksamkeitsdefizit ist umso schmerzlicher, wenn die fremdsprachigen Schriften auf die Entwicklungen und Impulse unseres eigenen Sprachraums eingehen. Mit dem vorliegenden Band wird nicht nur, getrennt nach Länderberichten für Russland, Polen, Ungarn und Tschechien, ein Panorama der osteuropäischen Rechtsphilosophie vor allem der Zwischenkriegszeit (für Russland von 1882 bis 1919) gezeichnet, sondern es werden auch zahlreiche Primärquellen aus dieser Zeit erstmals ins Deutsche übersetzt. Das ist ein großer Gewinn. ...
A high proportion of patients with breast cancer develop bone metastases, yet data on routine treatment with bone-targeted agents (BTA) are rare. We report real-life outcome data of patients with breast cancer metastasised to the bone treated by office-based oncologists in Germany.
The ongoing, prospective, multicentre, population-based cohort study Tumour Registry Breast Cancer (TMK) was started in 2007 in 140 centres across Germany.
This interim analysis of 1094 patients with bone metastases revealed differences among the tumour subtypes: at start of first-line therapy, 36% of the patients with hormone receptor (HR)-positive and only 20% of the patients with HR-negative tumours presented with bone-only metastasis. The majority of patients with bone metastases (89%, n = 976) received BTA therapy. In 2014–2015, 37% of the patients received the bisphosphonate zoledronic acid and 36% the antibody denosumab. Median duration of BTA therapy was 20 months (interquartile range 31.5 months), starting a median of 3 weeks after diagnosis of bone metastases, and ending a median of 7 weeks before death. The median overall survival (OS) also varied among the types of metastasis at start of first-line therapy ranging from 54 months (95% confidence interval [CI] 37.6–70.8), 38 months (95% CI 29.4–44.2) to 28 months (95% CI 24.2–31.0) for patients with bone-only metastases, non-visceral with or without bone metastases and visceral with or without bone metastases respectively.
We show that choice and duration of BTA therapies are in conformity with guidelines applicable in Germany. To our knowledge, this is the first presentation of data on incidence, metastatic pattern, treatment and survival of patients with bone metastases in routine practice.
Objectives: There is sparse information on the safety of early primary discharge from the emergency department (ED) after rule-out of myocardial infarction in suspected acute coronary syndrome (ACS). This prospective registry aimed to confirm randomised study results in patients at low-to-intermediate risk, with a broader spectrum of symptoms, across different institutional standards and with a range of local troponin assays including high-sensitivity cTn (hs-cTn), cardiac troponin (cTn) and point-of-care troponin (POC Tn).
Design: Prospective, multicentre European registry.
Setting: 18 emergency departments in nine European countries (Germany, Austria, Switzerland, France, Spain, UK, Turkey, Lithuania and Hungary)
Participants: The final study cohort consisted of 2294 patients (57.2% males, median age 57 years) with suspected ACS.
Interventions: Using the new dual markers strategy, 1477 patients were eligible for direct discharge, which was realised in 974 (42.5%) of patients.
Main outcome measures: The primary endpoint was all-cause mortality at 30 days.
Results: Compared with conventional workup after dual marker measurement, the median length of ED stay was 60 min shorter (228 min, 95% CI: 219 to 239 min vs 288 min, 95% CI: 279 to 300 min) in the primary dual marker strategy (DMS) discharge group. All-cause mortality was 0.1% (95% CI: 0% to 0.6%) in the primary DMS discharge group versus 1.1% (95% CI: 0.6% to 1.8%) in the conventional workup group after dual marker measurement. Conventional workup instead of discharge despite negative DMS biomarkers was observed in 503 patients (21.9%) and associated with higher prevalence of ACS (17.1% vs 0.9%, p<0.001), cardiac diagnoses (55.2% vs 23.5%, p<0.001) and risk factors (p<0.01), but with a similar all-cause mortality of 0.2% (95% CI: 0% to 1.1%) versus primary DMS discharge (p=0.64).
Conclusions: Copeptin on top of cardiac troponin supports safe discharge in patients with chest pain or other symptoms suggestive of ACS under routine conditions with the use of a broad spectrum of local standard POC, conventional and high-sensitivity troponin assays.
Trial registration number NCT02490969.