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Background Medical students come into contact with infectious diseases early on their career. Immunity against vaccine-preventable diseases is therefore vital for both medical students and the patients with whom they come into contact. Methods The purpose of this study was to compare the medical history and serological status of selected vaccine-preventable diseases of medical students in Germany. Results The overall correlation between medical history statements and serological findings among the 150 students studied was 86.7 %, 66.7 %, 78 % and 93.3 % for measles, mumps, rubella and varicella, conditional on sufficient immunity being achieved after one vaccination. Conclusions Although 81.2 % of the students medical history data correlated with serological findings, significant gaps in immunity were found. Our findings indicate that medical history alone is not a reliable screening tool for immunity against the vaccine-preventable diseases studied.
Background The inhibitor telaprevir (VX-950) of the hepatitis C virus (HCV) protease NS3-4A has been tested in a recent phase 1b clinical trial in patients infected with HCV genotype 1. This trial revealed residue mutations that confer varying degrees of drug resistance. In particular, two protease positions with the mutations V36A/G/L/M and T54A/S were associated with low to medium levels of drug resistance during viral breakthrough, together with only an intermediate reduction of viral replication fitness. These mutations are located in the protein interior and far away from the ligand binding pocket. Results Based on the available experimental structures of NS3-4A, we analyze the binding mode of different ligands. We also investigate the binding mode of VX-950 by protein-ligand docking. A network of non-covalent interactions between amino acids of the protease structure and the interacting ligands is analyzed to discover possible mechanisms of drug resistance. We describe the potential impact of V36 and T54 mutants on the side chain and backbone conformations and on the non-covalent residue interactions. We propose possible explanations for their effects on the antiviral efficacy of drugs and viral fitness. Molecular dynamics simulations of T54A/S mutants and rotamer analysis of V36A/G/L/M side chains support our interpretations. Experimental data using an HCV V36G replicon assay corroborate our findings. Conclusion T54 mutants are expected to interfere with the catalytic triad and with the ligand binding site of the protease. Thus, the T54 mutants are assumed to affect the viral replication efficacy to a larger degree than V36 mutants. Mutations at V36 and/or T54 result in impaired interaction of the protease residues with the VX-950 cyclopropyl group, which explains the development of viral breakthrough variants.
Die Festlegung von Prognose und Therapie hormonabhängiger Tumore wie dem Mammakarzinom, erfolgt heutzutage vor allem über die Bestimmung des Hormonrezeptorstatus. Dieser biologische Zusammenhang hat zu einem wachsenden Interesse an Östrogen-regulierten Proteinen geführt, welche eine über die des Hormonrezeptorstatus hinausgehende prognostische Aussagekraft liefern könnten. Da bekannt ist, dass die Aktivität der endothelialen NO-Synthase (eNOS) durch Östrogen beeinflusst wird, hatte die vorliegende Arbeit den Einfluss von eNOS auf die Prognose von Mammakarzinomen zur Zielsetzung. Die drei Fragestellungen hierfür waren die Lokalisierung der eNOS-Expression, die Korrelation von eNOS mit den klinisch wichtigen Prognosefaktoren (besonderes Interesse galt den hormonellen Parametern), sowie der Einfluss von eNOS auf das Überleben der Patientinnen. Es wurden Gewebeproben von 163 Patientinnen untersucht, der eNOS-Status der in Paraffin eingebetteten Mammakarzinome wurde immunhistochemisch mittels APAAP-Methode bestimmt. Zu allen Fällen lagen die etablierten Prognosefaktoren (Tumorgröße, Lymphknotenstatus, Grading, Hormonrezeptorstatus, Alter) sowie die Verlaufsbeobachtungen vor. Soweit aus den verfügbaren Daten hervorgeht, ist dies der größte Stichprobenumfang an Patientinnen, bei dem die eNOS-Expression in primären Mammakarzinomen nachgewiesen wurde. Die Expression von eNOS konnte in den Tumorzellen der Mammakarzinome lokalisiert werden. Es bestanden signifikante Zusammenhänge zwischen der eNOS-Expression und dem Hormonrezeptor-/ Menopausenstatus, sowie der Zyklushälfte zum Operationszeitpunkt. Es konnte keine signifikante Korrelation zwischen der eNOS-Expression und dem Grading, TNM-Status oder Alter der Patientinnen nachgewiesen werden. Gleichermaßen konnten wir keinen signifikanten Unterschied im Überleben feststellen, dennoch zeigte sich ein kürzeres Gesamtüberleben bei Patientinnen mit eNOS-positiven Tumoren. Die Ergebnisse der vorliegenden Arbeit zeigen, dass invasive Mammakarzinomzellen eNOS exprimieren und dass ein erhöhter Östrogenspiegel im Blut mit einer erhöhten eNOS-Expression einhergeht. Obwohl eNOS als unabhängiger Prognosefaktor ungeeignet ist, so gibt das Vorhandensein des Enzyms Hinweis auf eine ungünstigere Prognose. Daraus lässt sich schlussfolgern, dass eNOS hormonell geregelt wird, dass dieser Zusammenhang im Allgemeinen eine Rolle bei der Entwicklung von Brustkrebs spielt und im Speziellen dass eNOS ein tumorfördernder Parameter sein könnte. Weitere Untersuchungen werden notwendig sein, um die tatsächliche Rolle von eNOS in der Tumorbiologie zu klären.