• search hit 1 of 1
Back to Result List

Data Literacy in der Medizin : welche Kompetenzen braucht ein Arzt?

  • Hintergrund: Die digitale Transformation des Gesundheitssystems verändert den Beruf des Arztes. Data Literacy wird hierbei als eine der führenden Zukunftskompetenzen erachtet, findet jedoch derzeit weder in den implementierten Curricula des Medizinstudiums noch in den aktuell laufenden Reformprozessen (Masterplan Medizinstudium 2020 und Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog) Beachtung. Ziel: Der Beitrag möchte zum einen die Aspekte beleuchten, die im Begriff der Data Literacy im medizinischen Kontext gebündelt werden. Zum andern wird ein Lehrkonzept vorgestellt, das Data Literacy im Zeichen der digitalen Transformation erstmals im Medizinstudium abbildet. Material und Methoden: Das Blended-Learning-Curriculum „Medizin im digitalen Zeitalter“ adressiert in 5 Modulen den diversen Transformationsprozess der Medizin von digitaler Kommunikation über Smart Devices und medizinische Apps, Telemedizin, virtuelle/augmentierte und robotische Chirurgie bis hin zu individualisierter Medizin und Big Data. Diese Arbeit stellt Konzept und Erfahrungen der erstmaligen Implementierung des 5. Moduls dar, welches transdisziplinär und integrativ den Aspekt Data Literacy erläutert. Ergebnisse: Die Evaluation des Kurskonzepts erfolgte sowohl qualitativ als auch quantitativ und demonstriert einen Kompetenzgewinn in den Bereichen Wissen und Fertigkeiten sowie eine differenziertere Haltung nach Kursabschluss. Schlussfolgerungen: Die curriculare Integration von Data Literacy ist eine transdisziplinäre und longitudinale Aufgabe. Bei der Entwicklung dieser Curricula sollten die hohe Geschwindigkeit des Veränderungsprozesses der digitalen Transformation beachtet und die curriculare Anpassung im Sinne eines Agility by Design bereits bei der Konzeption adressiert werden.
  • Background: The digital transformation of healthcare is changing the profession of physicians. “Data Literacy” is considered to be one of the most relevant future competences. Currently “Data Literacy” is not addressed in German medical school curricula and also the current ongoing reform processes (Master Plan for Medical Studies 2020 and National Competency-Based Learning Objective Catalog) do not address this field. Objectives: First, the article aims to address the concept of “Data Literacy” in the medical and educational context. Secondly, a teaching concept will be presented that depicts “Data Literacy” in medicine for the first time in a German medical school. Materials and methods: The blended learning curriculum “Medicine in the Digital Age” addresses in five modules the diverse transformation process of medicine ranging from digital communication, smart devices and medical apps, telemedicine, virtual/augmented and robotic surgery to individualized medicine and big data. This publication presents the teaching concept, the initial implementation and the evaluation of the fifth module, which focuses on “Data Literacy” in a transdisciplinary and integrative way. Results: The evaluation of the new course concept was conducted qualitatively and quantitatively. The results demonstrate a gain in competency in the areas of “knowledge” and “skills” as well as a more differentiated “attitude”. Conclusions: The curricular integration of “Data Literacy” is a transdisciplinary and longitudinal task. However, the high speed of the transformation process needs to be considered for the development of these curricula. An adaptation option in the sense of “Agility by Design” is hereby a purposeful approach.

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Sebastian Kuhn, Dennis KadiogluGND, Kim Deutsch, Susanne Michl
URN:urn:nbn:de:hebis:30:3-574362
DOI:https://doi.org/10.1007/s00761-018-0344-9
ISSN:1433-0415
ISSN:0947-8965
Parent Title (German):Der Onkologe
Publisher:Springer
Place of publication:Berlin ; Heidelberg ; New York
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2018/02/13
Date of first Publication:2018/02/13
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2021/02/01
Tag:Big Data; Blended-Learning-Curriculum; Digitale Ethik; Digitale Transformation; Medizinische Ausbildung
Big data; Blended learning curriculum ·; Digital ethics; Digital transformation; Medical education
Volume:24
Issue:5
Page Number:10
First Page:368
Last Page:377
HeBIS-PPN:477099319
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung 4.0