Longitudinales, bologna-kompatibles Modell-Curriculum "Kommunikative und soziale Kompetenzen" : Ergebnisse eines interdisziplinären Workshops deutschsprachiger medizinischer Fakultäten

A longitudinal, Bologna-compatible model curriculum "communicationand social competencies" : results of an interdisciplinary workshop of German-speaking medical schools

  • Zielsetzung: Ziel des Projekts ist es, ein longitudinales Modell-Curriculum "Kommunikative und soziale Kompetenzen" für die medizinische Ausbildung zur Diskussion zu stellen. Vorgehen und Ergebnisse: Auf einem 2-tägigen Workshop wurde interfakultär und interdisziplinär auf der Grundlage des "Basler Consensus Statements: Kommunikative und soziale Kompetenzen im Medizinstudium" ein Curriculum entwickelt, das deutschsprachigen Fakultäten bei der Planung und Implementierung als Vorlage dienen kann. Das Modell lässt sich als Gesamt-Curriculum oder in Teilmodulen implementieren. Es kann auch bei der Umstellung auf Bachelor- und Masterstudiengänge genutzt werden. Das longitudinale Modell-Curriculum weist neben 131 definierten Ausbildungszielen geeignete didaktische Konzepte und Prüfungsformate auf und gibt Vorschläge, zu welchem Zeitpunkt die verschiedenen Fächer die entsprechenden Lernziele vermitteln können. Fazit: Mit diesem longitudinalen "Modell-Curriculum Kommunikative und Soziale Kompetenzen" liegt für den deutschen Sprachraum erstmalig ein curriculares Instrument vor, das breite Anwendung an einer Vielzahl deutscher, österreichischer und schweizerischer Fakultäten finden und eine Umsetzung des Bologna-Prozesses auch fakultätsübergreifend vereinfachen kann. Schlüsselwörter: Modell-Curriculum, kommunikative/soziale Kompetenzen, Basler Consensus Statement, medizinische Ausbildung, Didaktik, Prüfung, Bologna-Prozess
  • Aim: The aim of the project is to present and discuss a longitudinal model curriculum "Communication and social competencies" for undergraduate medical education. Procedure and results: In a two-day workshop, a multidisciplinary, cross-faculty group of medical educators developed a curriculum model based on the "Basel Consensus Statement". It can now be used by German-speaking medical schools as a blueprint for curriculum planning and implementation processes. The modular structure enables it to be implemented either in whole or in part. The model can also be used to facilitate the conversion of medical education into Bachelor and Master degree programmes. The longitudinal model curriculum features 131 educational objectives and makes suggestions for didactic concepts and assessment tools. For various disciplines, it also recommends at what point in time specific topics should be taught. Conclusion: The longitudinal model curriculum "Communication and social competencies", based on the educational objectives of the "Basel Consensus Statement", is a new curricular instrument that can be used by German, Austrian and Swiss medical schools. It can help to simplify the realisation of the Bologna process, also across different faculties. Keywords: model curriculum, communication/social competencies, Basel Consensus Statement, undergraduate medical education, didactic, assessment, Bologna process

Download full text files

Export metadata

Metadaten
Author:Cadja Bachmann, Henrike Hölzer, Anja Dieterich, Götz Fabry, Wolf Langewitz, Heike Lauber, Heiderose Ortwein, Susanne Pruskil, Sebastian Schubert, Monika Sennekamp, Anne Simmenroth-Nayda, Waltraud Silbernagel, Simone Scheffer, Claudia Kiessling
URN:urn:nbn:de:hebis:30-73746
DOI:https://doi.org/10.3205/zma000631
ISSN:1860-3572
ISSN:1860-7446
Parent Title (German):GMS Zeitschrift für medizinische Ausbildung
Publisher:German Medical Science
Place of publication:Düsseldorf ; Köln
Document Type:Article
Language:German
Date of Publication (online):2010/01/20
Year of first Publication:2009
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Release Date:2010/01/20
Tag:Basler Consensus Statement; Bologna-Prozess; Didaktik; Modell-Curriculum; Prüfung; kommunikative/soziale Kompetenzen; medizinische Ausbildung
Basel Consensus Statement; Bologna process; communication/social competencies; didactic; model curriculum; undergraduate medical education
Volume:26
Issue:4, Doc38
Page Number:17
First Page:1
Last Page:17
Note:
© 2009 Bachmann et al. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.en). You are free: to Share – to copy, distribute and transmit the work, provided the original author and source are credited.
Source:GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung 2009; 26(4): Doc38 ; DOI: 10.3205/zma000631 ; URN: urn:nbn:de:0183-zma0006311 ; http://www.egms.de/en/journals/zma/2009-26/zma000631.shtml
HeBIS-PPN:220809909
Institutes:Medizin / Medizin
Dewey Decimal Classification:6 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften / 61 Medizin und Gesundheit / 610 Medizin und Gesundheit
Licence (German):License LogoCreative Commons - Namensnennung-Nicht kommerziell-Keine Bearbeitung 3.0