"Soziale Realität in 'virtuellen Welten' : soziologische Untersuchungen zur Konstruktion und Konstitution von Sozietät in Second Life"

"Social reality in 'virtual worlds' : sociological examinations on construction and constitution of social life in Second Life"

  • Gegenstand der qualitativen, empirischen Untersuchungen sind die sozialen Beziehungen in Anwendungen des Internets (web 2.0 / social networks) am Beispiel der virtuellen Welt "Second Life". Neben umfangreichem Hintergundwissen zu dieser Anwendung, aber auch zur Chatkommunikation, bietet sie in der Hauptsache Interpretationen zum Nutzerverhalten. Grundlage dafür sind Daten, die in Form von Interviews mit den Nutzern und teilnehmender Beobachtung gewonnen wurden. Diese Daten wurden mit Hilfe der Reflexiven Sozialforschung und der Objektiven Hermeneutik (Sequenzanalyse) ausgewertet und analysiert. Als Interpretationsstütze dienen u.A. die Kritische Theorie und Richards Sennetts Theorien zur Arbeitsgesellschaft. Die Arbeit wurde mit der Note 2,0 bewertet und von den Gutachtern für den innovativen Zugang zum Forschungsgegenstand gelobt.
  • Subjects of these qualitative, emipirical examinations are the social relationships in modern internet applications (web 2.0 / social networks), using the virtual world of "Second Life" as example. This paper mainly provides interpretations towards user behaviour, but also offers extensive knowledge about this application and chat-communication in general. Basis of the interpretations are interviews with users, observing participitation and surveys. These data were analysed and evaluated by means of "reflexive social science" and "objective hermeneutics". Among the theories used for the interpretations are: "the critical theory" and Richard Sennett's work on modern workers society. The paper was rated B (or 2,0) and praised for its innovative handling of the subject. Its written in german language.

Download full text files

Export metadata

Additional Services

Share in Twitter Search Google Scholar
Metadaten
Author:Sebastian Wende, Mario Carl
URN:urn:nbn:de:hebis:30-76830
Referee:Oliver BrüchertGND, Heinz Steinert
Document Type:Magister's Thesis
Language:German
Year of Completion:2008
Year of first Publication:2008
Publishing Institution:Universitätsbibliothek Johann Christian Senckenberg
Granting Institution:Johann Wolfgang Goethe-Universität
Release Date:2010/04/30
Tag:2008; 3D Welt; Linden Labs; Nutzerverhalten; Reflexive Sozialforschung
empirical research; social network; sociology; virtual reality; virtual worlds
GND Keyword:Virtuelle Realität; Second Life; Cyberspace; Netzkunst; Adorno, Theodor W.; Magisterarbeit; Diplomarbeit; Soziale Wirklichkeit; World Wide Web
Page Number:137
Note:
Frankfurt (Main), Univ., Magister- und Diplomarbeit, 2010
HeBIS-PPN:222964170
Institutes:Gesellschaftswissenschaften / Gesellschaftswissenschaften
Dewey Decimal Classification:3 Sozialwissenschaften / 30 Sozialwissenschaften, Soziologie / 300 Sozialwissenschaften
Sammlungen:Universitätspublikationen
Licence (German):License LogoDeutsches Urheberrecht