Refine
Document Type
- Article (2)
Has Fulltext
- yes (2)
Is part of the Bibliography
- no (2)
Keywords
- COVID-19 (1)
- Inclusion (1)
- Inklusion (1)
- Lehramtsausbildung (1)
- Professionalisierung (1)
- Professionalization (1)
- SARS-CoV-2 (1)
- Teacher Training (1)
- Teachers’ Beliefs (1)
- Vorstellungen von Lehrkräften (1)
- neurological manifestations (1)
Institute
- Erziehungswissenschaften (1)
- Medizin (1)
Professionelle Kompetenz gilt als zentrale Handlungsressource unterrichtlichen Handelns. Berufsbezogene Überzeugungen und Werte (beliefs) können dessen Qualität maßgeblich beeinflussen und sind Gegenstand zahlreicher empirischer Untersuchungen. Eine Vielzahl von Forschungsvorhaben präzisieren den gewählten Beliefbegriff hinsichtlich fachwissenschaftlicher, fachdidaktischer oder (sonder)pädagogischer Fragestellungen. In dem vorliegenden Beitrag wird zunächst unser Begriffsverständnis von professioneller Handlungskompetenz, Inklusion und Teachers’ Beliefs theoretisch begründet. Von diesen Betrachtungen ausgehend, wird das Forschungsdesign einer qualitativen Studie abgeleitet, welches die inklusionsbezogenen Überzeugungen von angehenden Lehrkräften hinsichtlich eines gemeinsamen Unterrichts beschreibt sowie Implikationen für die Hochschullehre aus Studierendenperspektive ermöglicht. Die Ergebnisse geben Aufschluss über das Heterogenitätsverständnis von Lehramtsstudierenden der Regelschule, deren vorherrschenden Rollenbildern und ideellen Überzeugungen zu inklusivem Unterricht. Sie skizzieren außerdem hochschuldidaktische Maßnahmen, welche aus Studierendenperspektive einen Beitrag für die Vorbereitung im Unterricht inklusiver Klassen leisten können. Konsequenzen, die sich aus unserer Sicht für die Ausbildung von Lehramtsstudierenden ergeben, werden mit Fokus auf die Entmystifizierung inklusionsbezogener Überzeugungen diskutiert.
Background and purpose: During acute coronavirus disease 2019 (COVID-19) infection, neurological signs, symptoms and complications occur. We aimed to assess their clinical relevance by evaluating real-world data from a multinational registry. Methods: We analyzed COVID-19 patients from 127 centers, diagnosed between January 2020 and February 2021, and registered in the European multinational LEOSS (Lean European Open Survey on SARS-Infected Patients) registry. The effects of prior neurological diseases and the effect of neurological symptoms on outcome were studied using multivariate logistic regression. Results: A total of 6537 COVID-19 patients (97.7% PCR-confirmed) were analyzed, of whom 92.1% were hospitalized and 14.7% died. Commonly, excessive tiredness (28.0%), headache (18.5%), nausea/emesis (16.6%), muscular weakness (17.0%), impaired sense of smell (9.0%) and taste (12.8%), and delirium (6.7%) were reported. In patients with a complicated or critical disease course (53%) the most frequent neurological complications were ischemic stroke (1.0%) and intracerebral bleeding (ICB; 2.2%). ICB peaked in the critical disease phase (5%) and was associated with the administration of anticoagulation and extracorporeal membrane oxygenation (ECMO). Excessive tiredness (odds ratio [OR] 1.42, 95% confidence interval [CI] 1.20–1.68) and prior neurodegenerative diseases (OR 1.32, 95% CI 1.07–1.63) were associated with an increased risk of an unfavorable outcome. Prior cerebrovascular and neuroimmunological diseases were not associated with an unfavorable short-term outcome of COVID-19. Conclusion: Our data on mostly hospitalized COVID-19 patients show that excessive tiredness or prior neurodegenerative disease at first presentation increase the risk of an unfavorable short-term outcome. ICB in critical COVID-19 was associated with therapeutic interventions, such as anticoagulation and ECMO, and thus may be an indirect complication of a life-threatening systemic viral infection.