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In der Stadt Wolfenbüttel wurde 1592 am damaligen Hof der Welfenherzöge von Braunschweig und Lüneburg das erste stehende Theater in Deutschland mit einem festen Ensemble gegründet. Das heutige "Lessingtheater" wurde im klassizistischen Stil erbaut und 1909 eröffnet. Es wird als Bespieltheater betrieben. Zur Zeit bietet der "Kulturbund der Lessingstadt Wolfenbüttel e. V." (gegr. 1946) im Auftrage der Stadt ein Programm von 50 bis 70 Vorstellungen jährlich auf dieser Vollbühne (10 m x 8 m) an mit jetzt ca. 600, später dann ca. 500 Zuschauerplätzen. Dieses Programm setzt sich zusammen aus Tourneetheateraufführungen, aus Gastspielen des Nordharzer Städtebundtheaters Halberstadt/ Quedlinburg und der Landesbühne Rheinland-Pfalz. Zu seinem 100-jährigen Bestehen im Jahr 2009 steht eine umfangreiche und umfassende bauliche Erneuerung an, um das Gebäude den Erfordernissen der Zeit in bühnentechnischer wie architektonischer Hinsicht anzupassen. Die Vorstellungen darüber, wie das Theater zukünftig räumlich gestaltet und ausgestattet und welche bühnentechnische Ausstattung dazu eingerichtet werden sollte, werden seit einiger Zeit in Rat und Verwaltung, bei möglichen Geldgebern sowie in der kulturpolitisch interessierten Öffentlichkeit Wolfenbüttels erörtert.
Background: Perioperative anaemia leads to impaired oxygen supply with a risk of vital organ ischaemia. In healthy and fit individuals, anaemia can be compensated by several mechanisms. Elderly patients, however, have less compensatory mechanisms because of multiple co-morbidities and age-related decline of functional reserves. The purpose of the study is to evaluate whether elderly surgical patients may benefit from a liberal red blood cell (RBC) transfusion strategy compared to a restrictive transfusion strategy.
Methods: The LIBERAL Trial is a prospective, randomized, multicentre, controlled clinical phase IV trial randomising 2470 elderly (≥ 70 years) patients undergoing intermediate- or high-risk non-cardiac surgery. Registered patients will be randomised only if Haemoglobin (Hb) reaches ≤9 g/dl during surgery or within 3 days after surgery either to the LIBERAL group (transfusion of a single RBC unit when Hb ≤ 9 g/dl with a target range for the post-transfusion Hb level of 9–10.5 g/dl) or the RESTRICTIVE group (transfusion of a single RBC unit when Hb ≤ 7.5 g/dl with a target range for the post-transfusion Hb level of 7.5–9 g/dl). The intervention per patient will be followed until hospital discharge or up to 30 days after surgery, whichever occurs first. The primary efficacy outcome is defined as a composite of all-cause mortality, acute myocardial infarction, acute ischaemic stroke, acute kidney injury (stage III), acute mesenteric ischaemia and acute peripheral vascular ischaemia within 90 days after surgery. Infections requiring iv antibiotics with re-hospitalisation are assessed as important secondary endpoint. The primary endpoint will be analysed by logistic regression adjusting for age, cancer surgery (y/n), type of surgery (intermediate- or high-risk), and incorporating centres as random effect.
Discussion: The LIBERAL-Trial will evaluate whether a liberal transfusion strategy reduces the occurrence of major adverse events after non-cardiac surgery in the geriatric population compared to a restrictive strategy within 90 days after surgery.
Trial registration: ClinicalTrials.gov (identifier: NCT03369210).