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Knowledge about the biogeographic affinities of the world’s tropical forests helps to better understand regional differences in forest structure, diversity, composition, and dynamics. Such understanding will enable anticipation of region-specific responses to global environmental change. Modern phylogenies, in combination with broad coverage of species inventory data, now allow for global biogeographic analyses that take species evolutionary distance into account. Here we present a classification of the world’s tropical forests based on their phylogenetic similarity. We identify five principal floristic regions and their floristic relationships: (i) Indo-Pacific, (ii) Subtropical, (iii) African, (iv) American, and (v) Dry forests. Our results do not support the traditional neo- versus paleotropical forest division but instead separate the combined American and African forests from their Indo-Pacific counterparts. We also find indications for the existence of a global dry forest region, with representatives in America, Africa, Madagascar, and India. Additionally, a northern-hemisphere Subtropical forest region was identified with representatives in Asia and America, providing support for a link between Asian and American northern-hemisphere forests.
Under certain conditions, secondary organic aerosol (SOA) particles can exist in the atmosphere in an amorphous solid or semi-solid state. To determine their relevance to processes such as ice nucleation or chemistry occurring within particles requires knowledge of the temperature and relative humidity (RH) range for SOA to exist in these states. In the Cosmics Leaving Outdoor Droplets (CLOUD) experiment at The European Organisation for Nuclear Research (CERN), we deployed a new in situ optical method to detect the viscous state of α-pinene SOA particles and measured their transition from the amorphous highly viscous state to states of lower viscosity. The method is based on the depolarising properties of laboratory-produced non-spherical SOA particles and their transformation to non-depolarising spherical particles at relative humidities near the deliquescence point. We found that particles formed and grown in the chamber developed an asymmetric shape through coagulation. A transition to a spherical shape was observed as the RH was increased to between 35 % at −10 °C and 80 % at −38 °C, confirming previous calculations of the viscosity-transition conditions. Consequently, α-pinene SOA particles exist in a viscous state over a wide range of ambient conditions, including the cirrus region of the free troposphere. This has implications for the physical, chemical, and ice-nucleation properties of SOA and SOA-coated particles in the atmosphere.
Under certain conditions, secondary organic aerosol (SOA) particles can exist in the atmosphere in an amorphous solid or semi-solid state. To determine their relevance to processes such as ice nucleation or chemistry occurring within particles requires knowledge of the temperature and relative humidity (RH) range for SOA to exist in these states. In the CLOUD experiment at CERN, we deployed a new in-situ optical method to detect the viscosity of α-pinene SOA particles and measured their transition from the amorphous viscous to liquid state. The method is based on the depolarising properties of laboratory-produced non-spherical SOA particles and their transformation to non-depolarising spherical liquid particles during deliquescence. We found that particles formed and grown in the chamber developed an asymmetric shape through coagulation. A transition to spherical shape was observed as the RH was increased to between 35 % at −10 ◦C and 80 % at −38 ◦C, confirming previous calculations of the viscosity transition conditions. Consequently, α-pinene SOA particles exist in a viscous state over a wide range of ambient conditions, including the cirrus region of the free troposphere. This has implications for the physical, chemical and ice-nucleation properties of SOA and SOA-coated particles in the atmosphere.
Meeting Abstract : Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. 125. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Berlin, 22.-25.04.2008 Einleitung: Über 4 Millionen Menschen leben in Deutschland schätzungsweise mit chronischen Wunden. Aufgrund der demographischen Entwicklung unserer Gesellschaft ist mit einem weiteren Anstieg der zu nicht, oder nur zögerlich heilenden Wunden führenden Erkrankungen diabetisches Fußsyndrom, chronisch venöse Insuffizienz und pAVK auszugehen. Dennoch ist die moderne hydroaktive Wundbehandlung in Deutschland nicht flächendeckend etabliert. Gründe hierfür liegen unter anderem in dem unüberschaubaren Produktsortiment, der unzureichenden Vergütung vor allem im ambulanten Versorgungssektor und in der mangelhaften ärztlichen Ausbildung in Bezug auf Wundtherapie. Ein standardisiertes Wundbehandlungsschema erleichtert die stadiengerechte Anwendung moderner Wundauflagen und dient als nachvollziehbare Entscheidungsgrundlage in der Auswahl der erforderlichen Wundprodukte. Material und Methoden: Anhand eines Bogens werden vier Kriterien (Wundstadium, Wundexsudation, Wundtiefe und Wundinfektion) zur Beurteilung einer Wunde erfasst. Die fotographische Abbildung der verschiedenen Wundstadien erlaubt eine sichere visuelle Zuordnung durch den Therapeuten. Nach Analyse dieser S.E.T.I. Kriterien ergibt sich eine eindeutige stadiengerechte Produktzuordnung, die auch dem weniger geübten eine sichere Anwendung der verschiedenen Produktgruppen ermöglicht. Ergebnisse: Dieser Behandlungsstandard wurde zwischenzeitlich an 3 Kliniken der Maximalversorgung und in einem integrierten Versorgungsmodell zum diabetischen Fußsyndrom etabliert und stellt einen Bestandteil für ein weiteres IV Modell zur pAVK dar. Neben ökonomischen Vorteilen (reduzierte Lagerhaltungskosten, Straffung des Produktsortiments, günstigere Bezugskonditionen) lässt sich eine Verbesserung in der Behandlungsqualität, eine verkürzte stationäre Behandlungsdauer sowie eine vereinfachte Umsetzung einer sektorenübergreifenden Wundversorgung erzielen. Schlussfolgerung: Die Anwendung eines Therapiestandards für die stadiengerechte Behandlung chronischer Wunden ermöglicht eine Anwenderunabhängige gleich bleibend hohe Qualität sowie eine wesentlich vereinfachte Orientierung in dem Produktsortiment. Hierdurch wird weiterhin ein Beitrag zur Schnittstellenoptimierung zwischen dem stationären und ambulanten Versorgungssektor bei chronischen Wunden geleistet. Ein verbindlicher interdisziplinärer und interprofessioneller Wundbehandlungsstandard stellt eine unverzichtbare Qualitätssicherungsmaßnahme in der Wundbehandlung dar.
In der Stadt Wolfenbüttel wurde 1592 am damaligen Hof der Welfenherzöge von Braunschweig und Lüneburg das erste stehende Theater in Deutschland mit einem festen Ensemble gegründet. Das heutige "Lessingtheater" wurde im klassizistischen Stil erbaut und 1909 eröffnet. Es wird als Bespieltheater betrieben. Zur Zeit bietet der "Kulturbund der Lessingstadt Wolfenbüttel e. V." (gegr. 1946) im Auftrage der Stadt ein Programm von 50 bis 70 Vorstellungen jährlich auf dieser Vollbühne (10 m x 8 m) an mit jetzt ca. 600, später dann ca. 500 Zuschauerplätzen. Dieses Programm setzt sich zusammen aus Tourneetheateraufführungen, aus Gastspielen des Nordharzer Städtebundtheaters Halberstadt/ Quedlinburg und der Landesbühne Rheinland-Pfalz. Zu seinem 100-jährigen Bestehen im Jahr 2009 steht eine umfangreiche und umfassende bauliche Erneuerung an, um das Gebäude den Erfordernissen der Zeit in bühnentechnischer wie architektonischer Hinsicht anzupassen. Die Vorstellungen darüber, wie das Theater zukünftig räumlich gestaltet und ausgestattet und welche bühnentechnische Ausstattung dazu eingerichtet werden sollte, werden seit einiger Zeit in Rat und Verwaltung, bei möglichen Geldgebern sowie in der kulturpolitisch interessierten Öffentlichkeit Wolfenbüttels erörtert.
The blue pine wood borer (Phaenops cyanea) and the black pine sawyer beetle (Monochamus galloprovincialis) (Fig. 1) both are pests of the white pine (Pinus silvestris) and other Pinus species. Both insects have nearly the same demands regarding their breeding site. Larval development requires a fresh, unwilted inner bark. An infestation occurs on freshly cut trees or on trees suffering from stress (e.g. after dry seasons, loss of needles caused by feeding caterpillars or damage by forest fires). Phaenops cyanea detects susceptible pines by their volatile emissions (SCHÜTZ et al. 2004) and is able to infest the trees already at a low stress level. During feeding the larvae avoid the resin ducts of the tree and thus evade the oleoresin defence. The beetle is endemic in Europe and – under favourable climatic conditions – can cause substantial damage to pine forests. It is the most significant bark-breeding beetle of white pine in the lowlands of north-eastern Germany. Monochamus galloprovincialis is found in Europe and northern Africa. The larvae tend to a more copious feeding which makes them more susceptible to the oleoresin defence of the tree. Thus, M. galloprovincialis prefers trees that are weakened by a higher degree of stress. The economic damage caused by feeding of thebeetle is low. However, the beetle has gained a special attention of forest scientists because of its association with the nematode Bursaphelenchus xylophilus which is causing the pine wilt disease (PWD) in Pinus. The only outbreak of the PWD within Europe is limited to an area of 258.000 ha in Portugal. (MOTA et al. 1999).
Die von Wolfgang Ludwig hinterlassene Pflanzensammlung im Marburger Herbar wurde aufbereitet und dokumentiert. Vorgestellt werden Belege aus der in über 70 Jahren (1938–2010) entstandenen Sammlung, die für die hessische Flora bislang nicht bekannt waren sowie Belege zu inzwischen ausgestorbenen, sehr seltenen oder sonstigen bemerkenswerten Arten.
Background: Tuberous sclerosis complex (TSC) is a monogenetic, multisystem disorder characterized by benign growths due to TSC1 or TSC2 mutations. This German multicenter study estimated the costs and related cost drivers associated with organ manifestations in adults with TSC.
Methods: A validated, three-month, retrospective questionnaire assessed the sociodemographic and clinical characteristics, organ manifestations, direct, indirect, out-of-pocket (OOP), and nursing care-level costs among adult individuals with TSC throughout Germany from a societal perspective (costing year: 2019).
Results: We enrolled 192 adults with TSC (mean age: 33.4 ± 12.7 years; range: 18–78 years, 51.6% [n = 99] women). Reported TSC disease manifestations included skin (94.8%) and kidney and urinary tract (74%) disorders, epilepsy (72.9%), structural brain defects (67.2%), psychiatric disorders (50.5%), heart and circulatory system disorders (50.5%), and lymphangioleiomyomatosis (11.5%). TSC1 and TSC2 mutations were reported in 16.7% and 25% of respondents, respectively. Mean direct health care costs totaled EUR 6452 (median EUR 1920; 95% confidence interval [CI] EUR 5533–7422) per patient over three months. Medication costs represented the major direct cost category (77% of total direct costs; mean EUR 4953), and mechanistic target of rapamycin (mTOR) inhibitors represented the largest share (68%, EUR 4358). Mean antiseizure drug (ASD) costs were only EUR 415 (6%). Inpatient costs (8%, EUR 518) and outpatient treatment costs (7%; EUR 467) were important further direct cost components. The mean care grade allowance as an approximator of informal nursing care costs was EUR 929 (median EUR 0; 95% CI EUR 780–1083) over three months. Mean indirect costs totaled EUR 3174 (median EUR 0; 95% CI EUR 2503–3840) among working-age individuals (< 67 years in Germany). Multiple regression analyses revealed mTOR inhibitor use and persistent seizures as independent cost-driving factors for total direct costs. Older age and disability were independent cost-driving factors for total indirect costs, whereas epilepsy, psychiatric disease, and disability were independent cost-driving factors for nursing care costs.
Conclusions: This three-month study revealed substantial direct healthcare, indirect healthcare, and medication costs associated with TSC in Germany. This study highlights the spectrum of organ manifestations and their associated treatment needs in the German healthcare setting. Trial registration: DRKS, DRKS00016045. Registered 01 March 2019, http://www.drks.de/DRKS00016045.