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Background: Ipilimumab, a cytotoxic T-lymphocyte antigen-4 (CTLA-4) blocking antibody, has been approved for the treatment of metastatic melanoma and induces adverse events (AE) in up to 64% of patients. Treatment algorithms for the management of common ipilimumab-induced AEs have lead to a reduction of morbidity, e.g. due to bowel perforations. However, the spectrum of less common AEs is expanding as ipilimumab is increasingly applied. Stringent recognition and management of AEs will reduce drug-induced morbidity and costs, and thus, positively impact the cost-benefit ratio of the drug. To facilitate timely identification and adequate management data on rare AEs were analyzed at 19 skin cancer centers.
Methods and Findings: Patient files (n = 752) were screened for rare ipilimumab-associated AEs. A total of 120 AEs, some of which were life-threatening or even fatal, were reported and summarized by organ system describing the most instructive cases in detail. Previously unreported AEs like drug rash with eosinophilia and systemic symptoms (DRESS), granulomatous inflammation of the central nervous system, and aseptic meningitis, were documented. Obstacles included patientś delay in reporting symptoms and the differentiation of steroid-induced from ipilimumab-induced AEs under steroid treatment. Importantly, response rate was high in this patient population with tumor regression in 30.9% and a tumor control rate of 61.8% in stage IV melanoma patients despite the fact that some patients received only two of four recommended ipilimumab infusions. This suggests that ipilimumab-induced antitumor responses can have an early onset and that severe autoimmune reactions may reflect overtreatment.
Conclusion: The wide spectrum of ipilimumab-induced AEs demands doctor and patient awareness to reduce morbidity and treatment costs and true ipilimumab success is dictated by both objective tumor responses and controlling severe side effects.
In den liberal- und sozial-demokratischen Bewegungen des Vormärz ist die Garantie allgemeiner Menschenrechte eine der zentralen politischen Forderungen. Im politischen Diskurs der Zeit sind jedoch die Bestrebungen hin zu einer Definition und Festschreibung der Menschenrechte nicht unmittelbar mit einer Gleichberücksichtigung aller Menschen verbunden: Unter anderem die Frauen werden davon nicht in gleicher Weise erfasst. So kommen die langwierigen Debatten der Nationalversammlung in der Paulskirche um den Entwurf des Verfassungsausschusses für den Grundrechte-Katalog zu einem Ergebnis, das seinen Ausdruck im Reichsgesetz, betreffend die Grundrechte des deutschen Volkes vom Dezember 1848 findet; Rechte von Frauen kommen darin jedoch nicht in den Blick. Ein Wahlrecht und damit die Möglichkeit des Eintretens für diese Rechte blieben den Frauen vorenthalten. Für viele Aktivistinnen und Autorinnen des Vormärz war ihr Engagement für die demokratischen Freiheitsbewegungen mit der Hoffnung verbunden, dass "eine Demokratisierung der Herrschafts- zugleich mit einer Demokratisierung der Geschlechterverhältnisse" einhergehen würde. Diese Verknüpfung prägt auch das schriftstellerische und journalistische Werk der Autorin, Publizistin, Freiheitskämpferin und Pädagogin Mathilde Franziska Anneke (1817-1884). Ihr schriftstellerischer Einsatz für die Selbstbestimmungsrechte der Frauen findet sich rhetorisch als Einsatz für allgemeine Menschenrechte gestaltet: Frauenrechte sind, das macht Anneke deutlich, Menschenrechte.
'Der Mensch lebt nicht vom Brot allein': Für menschliches Leben und Zusammenleben ist mehr notwendig, als die Befriedigung grundlegender materieller Bedürfnisse. Dies gilt auch für historische Konstellationen, in denen gerade die materielle Grundlage, das 'täglich Brot', nicht für alle zuverlässig verfügbar ist. Dennoch oder gerade dann braucht es Bilder und Narrative eines gesellschaftlichen Imaginären, um das Leben sinnhaft werden zu lassen und in Identitätsentwürfen zu stabilisieren. Dies zeigt Patrick Eiden-Offe anhand von Texten des Vormärz und in Bezug auf 'das Proletariat'. In seiner Studie Die Poesie der Klasse. Romantischer Antikapitalismus und die Erfindung des Proletariats widmet Eiden-Offe sich der Arbeiterklasse und zeigt darin, wie diese sich - als Klasse - durch literarische und gerade auch im engeren Sinn poetische Entwürfe konstituiert. Die Studie beschreibt die Prozesse der Identifizierung, die das politische Subjekt der Arbeiterklasse bzw. des Proletariats allererst hervorbringen. Ansatzpunkt ist die Beobachtung eines Konnexes, in dem die Herausbildung des Begriffs der sozialen Klasse mit einer Neubestimmung des Poetischen historisch zusammenfallen. Diese beiden Entwicklungen sind, so wird hier aufgezeigt, nicht zu trennen, sondern gemeinsam zu betrachten. Das Proletariat als politisches Subjekt mit Klassenbewusstsein wird poetisch gebildet. Um diese poetischen Gründungsfiguren der Arbeiterbewegung geht es in der Studie.
Bericht zur Interdisziplinären und Internationalen Tagung, 7.-10. Oktober 2002, Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Die Geisteswissenschaften waren gewissermaßen immer schon eine gespenstische Angelegenheit. Versuchte man im Zeitalter der Hermeneutik, den reinen Geist zu beschwören, ohne ungebetene Gäste aus dem Reich der Toten einzuladen, so begrüßt man jene Gespenster heute herzlicher. Schließlich scheinen die Gespenster die Figuren des Zwischenraums, des Anderen, der Wiederholung sprachlich verfügbar zu machen und auf diese Weise zu Metaphern der Postmoderne zu werden. Um über die Diskursfigur dieser 'Un-Wesen' nachzudenken, luden Dr. Moritz Baßler (Rostock), PD Dr. Bettina Gruber (Bochum) und Prof. Dr. Martina Wagner-Egelhaaf (Münster) nach Münster ins Alexander-von-Humboldt-Haus ein zu einer unheimlichen Begegnung mit den 'Gespenstern' in ihren vielfältigen 'Erscheinungen - Medien - Theorien'.
Simple Summary: The introduction of BRAF/MEK-directed targeted therapy (TT) has significantly improved the management of patients with advanced BRAF-V600-mutant melanoma. Although resistance occurs, there is a subgroup of patients showing a complete response (CR) to TT and who maintain durable disease control. For these patients with durable CR, it is not clear whether it is safe to cease therapy. In this retrospective, multicenter study we have analyzed 37 patients who received TT and achieved a CR upon treatment. We identified 15 patients with a durable CR to TT. Overall, patients who discontinued TT (n = 26) were at higher risk of tumor progression compared to patients receiving ongoing TT. Sustained CR was however not restricted to patients with ongoing TT (n = 11) but was also found in patients who ceased TT (n = 4). Finally, our analysis indicated which patients with an initial CR might be most likely to maintain durable CR upon discontinuation of TT.
Abstract: The advent of BRAF/MEK inhibitors (BRAFi/MEKi) has significantly improved progression-free (PFS) and overall survival (OS) for patients with advanced BRAF-V600-mutant melanoma. Long-term survivors have been identified particularly among patients with a complete response (CR) to BRAF/MEK-directed targeted therapy (TT). However, it remains unclear which patients who achieved a CR maintain a durable response and whether treatment cessation might be a safe option in these patients. Therefore, this study investigated the impact of treatment cessation on the clinical course of patients with a CR upon BRAF/MEK-directed-TT. We retrospectively selected patients with BRAF-V600-mutant advanced non-resectable melanoma who had been treated with BRAFi ± MEKi therapy and achieved a CR upon treatment out of the multicentric skin cancer registry ADOReg. Data on baseline patient characteristics, duration of TT, treatment cessation, tumor progression (TP) and response to second-line treatments were collected and analyzed. Of 461 patients who received BRAF/MEK-directed TT 37 achieved a CR. TP after initial CR was observed in 22 patients (60%) mainly affecting patients who discontinued TT (n = 22/26), whereas all patients with ongoing TT (n = 11) maintained their CR. Accordingly, patients who discontinued TT had a higher risk of TP compared to patients with ongoing treatment (p < 0.001). However, our data also show that patients who received TT for more than 16 months and who discontinued TT for other reasons than TP or toxicity did not have a shorter PFS compared to patients with ongoing treatment. Response rates to second-line treatment being initiated in 21 patients, varied between 27% for immune-checkpoint inhibitors (ICI) and 60% for BRAFi/MEKi rechallenge. In summary, we identified a considerable number of patients who achieved a CR upon BRAF/MEK-directed TT in this contemporary real-world cohort of patients with BRAF-V600-mutant melanoma. Sustained PFS was not restricted to ongoing TT but was also found in patients who discontinued TT.