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Expression, perception and recognition of intense emotions in healthy and depressed individuals
(2017)
Die Fähigkeit die Gefühle anderer zu erkennen und einzuordnen ermöglicht es soziale Situationen richtig einzuschätzen und soziale Beziehungen aufzubauen. Da Emotionen also in unserem Leben eine wichtige Rolle spielen, kann eine Dysregulation der Emotionsverarbeitung auch zu elementaren Einschränkungen führen. Menschen, die unter depressiven Episoden leiden, durchleben beispielsweise regelmäßig Phasen intensiver und anhaltender Traurigkeit. Jedoch ist noch nicht vollständig erklärt, wie es zu dieser verzerrten Emotionswahrnehmung kommt. Diese Dissertation hatte deshalb das Ziel, den Ausdruck, die Wahrnehmung und das Erkennen extremer Emotionen genauer zu beleuchten.
In Studie 1 wurden der Ausdruck und das Erkennen extremer Emotionen untersucht.
Hierbei dienten aus dem Internet bezogene Videosequenzen von Kindern und Erwachsenen als Basis, in denen diese sich in Situationen befanden, die sie extrem negative oder extrem positive Emotionen durchleben ließen. Die Gesichtsausdrücke der Kinder und Erwachsenen wurden dann zum Zeitpunkt der stärksten emotionalen Erregung in ein Bild umgewandelt und von unabhängigen Ratern auf ihre Valenz und ihr Arousal eingeschätzt. Es wurde beobachtet, dass - entgegen der Vorhersage etablierter Emotionstheorien (z.B. Ekman, 1993) – Emotionen hoher positiver und negativer Intensität schwer auseinander zu halten sind. Tatsächlich wurden positive Emotionsausdrücke häufig als negativ eingeschätzt. Eine mögliche Erklärung dafür liefern Aragón und Kollegen (2015). Sie schätzen den Ausdruck negativer Emotionen in positiven Situationen als Emotionsregulationsstrategie ein, die dazu dient ein emotionales Equilibrium wieder herzustellen, das durch die überwältigenden positiven Emotionen aus dem Gleichgewicht gebracht wurde.
In Studie 2 und 3 wurde die Wahrnehmung negativer Emotionen bei depressiven Menschen im Vergleich zu gesunden Kontrollprobanden auf subjektiver und physiologischer Ebene untersucht. Hierbei wurde zunächst im Rahmen von Studie 2 untersucht, ob Parameter des autonomen Nervensystems (ANS) sich zwischen depressiven und gesunden Probanden unterscheiden. ANS-Parameter umfassten Hormone (Cortisol und DHEA), Herzratenvariabilität (HRV), Hautleitfähigkeit (GSR), Hauttemperatur (TEMP) und Atemfrequenz (RSP). Es konnten erhöhte DHEA-Werte, eine erhöhte Hauttemperatur und eine reduzierte Atemfrequenz in der Patientengruppe gefunden werden. Eine erhöhte Hauttemperatur korrelierte zudem mit der Ausprägung depressiver Symptome und der aktuellen Stimmung. Reduzierte HRV-Werte wurden hauptsächlich auf antidepressive Medikation zurückgeführt.
In Studie 3 wurde dann die Reaktion der Probanden auf emotionsevozierende Stimuli verschiedener Valenzkategorien (neutral, leicht negative, hoch negative) untersucht. Hierbei wurden sowohl physiologische Parameter (TEMP, HRV, GSR, RSP) als auch die subjektive Einschätzung der Stimuli bezüglich ihrer Valenz und ihres Arousal erhoben. Die Befunde bezüglich Hauttemperatur und HRV-Werte aus Studie 2 konnten in Studie 3 repliziert
werden. Zudem zeigte sich eine akzentuierte Reaktion der RSP sowie höhere Valenz- und Arousalratings in der Patientengruppe. Das subjektiv intensivere Empfinden der Stimuli bei den Patienten hing zusätzlich mit emotionaler und sozialer Kompetenz zusammen.
In dieser Dissertation konnte gezeigt werden, dass Ausdrücke intensiver Emotionen im Gesicht oft als zweideutig wahrgenommen werden. Um ein genaueres Verständnis der Emotionswahrnehmung bei depressiven Menschen zu erlangen, konnten zudem mehrere Parameter des ANS identifiziert werden, die teils noch nicht untersucht wurden und einer intensiveren Emotionswahrnehmung bei depressiven Patienten zugrunde liegen könnten.
Hierbei wurden zusätzlich Zusammenhänge zu weiteren Aspekten der Depression, wie Defiziten in sozialen Kompetenzen, aufgezeigt. Damit gibt diese Dissertation umfassende Aufschlüsse über Emotionsverarbeitungsprozesse bei gesunden und depressiven Menschen.
A potential clinical and etiological overlap between schizophrenia (SZ) and bipolar disorder (BD) has long been a subject of discussion. Imaging studies imply functional and structural alterations of the hippocampus in both diseases. Thus, imaging this core memory region could provide insight into the pathophysiology of these disorders and the associated cognitive deficits. To examine possible shared alterations in the hippocampus, we conducted a multi-modal assessment, including functional and structural imaging as well as neurobehavioral measures of memory performance in BD and SZ patients compared with healthy controls. We assessed episodic memory performance, using tests of verbal and visual learning (HVLT, BVMT) in three groups of participants: BD patients (n = 21), SZ patients (n = 21) and matched (age, gender, education) healthy control subjects (n = 21). In addition, we examined hippocampal resting state functional connectivity, hippocampal volume using voxel-based morphometry (VBM) and fibre integrity of hippocampal connections using diffusion tensor imaging (DTI). We found memory deficits, changes in functional connectivity within the hippocampal network as well as volumetric reductions and altered white matter fibre integrity across patient groups in comparison with controls. However, SZ patients when directly compared with BD patients were more severely affected in several of the assessed parameters (verbal learning, left hippocampal volumes, mean diffusivity of bilateral cingulum and right uncinated fasciculus). The results of our study suggest a graded expression of verbal learning deficits accompanied by structural alterations within the hippocampus in BD patients and SZ patients, with SZ patients being more strongly affected. Our findings imply that these two disorders may share some common pathophysiological mechanisms. The results could thus help to further advance and integrate current pathophysiological models of SZ and BD.
Introduction: Previous studies have established graph theoretical analysis of functional network connectivity (FNC) as a potential tool to detect neurobiological underpinnings of psychiatric disorders. Despite the promising outcomes in studies that examined FNC aberrancies in bipolar disorder (BD) and major depressive disorder (MDD), there is still a lack of research comparing both mood disorders, especially in a nondepressed state. In this study, we used graph theoretical network analysis to compare brain network properties of euthymic BD, euthymic MDD and healthy controls (HC) to evaluate whether these groups showed distinct features in FNC.
Methods: We collected resting‐state functional magnetic resonance imaging (fMRI) data from 20 BD patients, 15 patients with recurrent MDD as well as 30 age‐ and gender‐matched HC. Graph theoretical analyses were then applied to investigate functional brain networks on a global and regional network level.
Results: Global network analysis revealed a significantly higher mean global clustering coefficient in BD compared to HC. We further detected frontal, temporal and subcortical nodes in emotion regulation areas such as the limbic system and associated regions exhibiting significant differences in network integration and segregation in BD compared to MDD patients and HC. Participants with MDD and HC only differed in frontal and insular network centrality.
Conclusion: In conclusion, our findings indicate that a significantly altered brain network topology in the limbic system might be a trait marker specific to BD. Brain network analysis in these regions may therefore be used to differentiate euthymic BD not only from HC but also from patients with MDD.
An increasing body of evidences from preclinical as well as epidemiological and clinical studies suggest a potential beneficial role of dietary intake of omega-3 fatty acids for cognitive functioning. In this narrative review, we will summarize and discuss recent findings from epidemiological, interventional and experimental studies linking dietary consumption of omega-3 fatty acids to cognitive function in healthy adults. Furthermore, affective disorders and schizophrenia (SZ) are characterized by cognitive dysfunction encompassing several domains. Cognitive dysfunction is closely related to impaired functioning and quality of life across these conditions. Therefore, the current review focues on the potential influence of omega-3 fatty acids on cognition in SZ and affective disorders. In sum, current data predominantly from mechanistic models and animal studies suggest that adjunctive omega-3 fatty acid supplementation could lead to improved cognitive functioning in SZ and affective disorders. However, besides its translational promise, evidence for clinical benefits in humans has been mixed. Notwithstanding evidences indicate that adjunctive omega-3 fatty acids may have benefit for affective symptoms in both unipolar and bipolar depression, to date no randomized controlled trial had evaluated omega-3 as cognitive enhancer for mood disorders, while a single published controlled trial suggested no therapeutic benefit for cognitive improvement in SZ. Considering the pleiotropic mechanisms of action of omega-3 fatty acids, the design of well-designed controlled trials of omega-3 supplementation as a novel, domain-specific, target for cognitive impairment in SZ and affective disorders is warranted.