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Verschiedene Autoren geben die Art Salix bicolor nur als mitteleuropäische Form von Salix phylicifolia (Nordische Zweifarbige Weide) an. Salix bicolor unterscheidet sich jedoch durch einige Merkmale von Salix phylicifolia (LAUTENSCHLAGER 1994) wie z. B. durch ganzrandige Blätter mit einigen Drüsen am Blattrand, unterseits gestriegelt behaarte Erstblätter (die Sommerblätter zeigen auch diese Behaarung, verkahlen dann aber schneller), zahlreichere und kürzere Kätzchen und eine meist kürzere gekrümmte Blattspitze. Das geschälte Holz hat bei Salix bicolor etwa 3-4 mm lange zerstreute Striemen (Längsrippen), bei Salix phylicifolia sind es dagegen nur 1-2 mm große punktförmige Wölbungen. Salix phylicifolia hat ein geschlossenes Verbreitungsareal von Island über Skandinavien, über das nördliche Nordosteuropa bis zum Ural und das boreale Westsibirien (CHMELAR & MEUSEL 1979). Im Gegensatz dazu hat Salix bicolor nur eine punktuelle Verbreitung in den west-, mittel- und südosteuropäischen Gebirgen: u.a. Pyrenäen, Vogesen, Zentralalpen, Harz, Riesengebirge, Tatra, Karpaten und Balkan. Die natürlichen Standorte dieser Art sind montane Hochstaudenfluren bzw. hochmontane Blockhalden an der Baumgrenze. Im HEGI (1981) wird sie als Salicion pentandrae-Verbandscharakterart angegeben.
Der Speierling (Sorbus domestica L.) gehört zu den seltensten einheimischen Baumarten im Wald und in der Kulturlandschaft. In Deutschland wird der Bestand an Alt-Speierlingen auf etwa 6000 Exemplare geschätzt (KAUSCH-BLECKEN v. SCHMELING 2000). Das Vorkommen des Speierlings in Sachsen-Anhalt umfaßt schätzungsweise 110 bis 150 Bäume (NATZKE pers. Mitt. 1998). Die Landesforstverwaltung Sachsen-Anhalt unternimmt daher Bemühungen, den Speierling in seiner genetischen Vielfalt zu sichern. Im Rahmen einer Diplomarbeit an der Fachhochschule Eberswalde, Fachbereich Forstwirtschaft (STEFFENS 2000), wurden die Vorkommen des Speierlings in Sachsen-Anhalts hinsichtlich der Verbreitung, der standörtlichen Ökologie und der genetischen Variation untersucht.
Background: We analyzed whether co-occurring mutations influence the outcome of systemic therapy in ALK-rearranged non-small-cell lung cancer (NSCLC).
Patients and methods: ALK-rearranged stage IIIB/IV NSCLC patients were analyzed with next-generation sequencing and fluorescence in situ hybridization analyses on a centralized diagnostic platform. Median progression-free survival (PFS) and overall survival (OS) were determined in the total cohort and in treatment-related sub-cohorts. Cox regression analyses were carried out to exclude confounders.
Results: Among 216 patients with ALK-rearranged NSCLC, the frequency of pathogenic TP53 mutations was 23.8%, while other co-occurring mutations were rare events. In ALK/TP53 co-mutated patients, median PFS and OS were significantly lower compared with TP53 wildtype patients [PFS 3.9 months (95% CI: 2.4–5.6) versus 10.3 months (95% CI: 8.6–12.0), P < 0.001; OS 15.0 months (95% CI: 5.0–24.9) versus 50.0 months (95% CI: 22.9–77.1), P = 0.002]. This difference was confirmed in all treatment-related subgroups including chemotherapy only [PFS first-line chemotherapy 2.6 months (95% CI: 1.3–4.1) versus 6.2 months (95% CI: 1.8–10.5), P = 0.021; OS 2.0 months (95% CI: 0.0–4.6) versus 9.0 months (95% CI: 6.1–11.9), P = 0.035], crizotinib plus chemotherapy [PFS crizotinib 5.0 months (95% CI: 2.9–7.2) versus 14.0 months (95% CI: 8.0–20.1), P < 0.001; OS 17.0 months (95% CI: 6.7–27.3) versus not reached, P = 0.049] and crizotinib followed by next-generation ALK-inhibitor [PFS next-generation inhibitor 5.4 months (95% CI: 0.1–10.7) versus 9.9 months (95% CI: 6.4–13.5), P = 0.039; OS 7.0 months versus 50.0 months (95% CI: not reached), P = 0.001).
Conclusions: In ALK-rearranged NSCLC co-occurring TP53 mutations predict an unfavorable outcome of systemic therapy. Our observations encourage future research to understand the underlying molecular mechanisms and to improve treatment outcome of the ALK/TP53 co-mutated subgroup.
In der Familie der Salicaceae (Weidengewächse) dominiert Salix L. als artenreichste Gattung mit ca. 300 bis 500 Arten, davon 70 in Europa (RECHINGER 1964, CHMELAR 1967, MEIKLE 1984, CHMELAR & MEUSEL 1986, NEWSHOLME 1992, HÖRANDL 1992). Die Variation in der angegebenen Artenzahl ist in der unterschiedlichen Definition des Artbegriffs verschiedener Autoren zu suchen. Weiden sind, außer in Australien, Neuseeland und in der Antarktis, über die gesamte Erde verbreitet. Der Großteil der Arten kommt jedoch in den gemäßigten Breiten der Holarktis vor (RECHINGER 1981, CHMELAR & MEUSEL 1986, HÖRANDL 1992, LAUTENSCHLAGER-FLEURY 1994). Aus systematisch-taxonomischer Sicht gelten die Weidenarten bei Botanikern als sehr problematisch und schwer bestimmbar (LEMKE 1960, CHMELAR 1967 und 1980, NEUMANN 1981, MEIKLE 1992). Innerartliche Variabilität und eine häufig beschriebene Bastardierung kennzeichnen allgemein die Weidenarten (HÖRANDL 1992, RECHINGER 1992). Die Häufigkeit natürlich vorkommender Weidenbastarde wird dabei allerdings sehr überschätzt (CHMELAR & MEUSEL 1986). Vor allem in unvollkommener Kenntnis der reinen Arten ist eine regelrechte „Hybridomanie“ unter Botanikern zu beobachten. In diesem Zusammenhang findet die Variabilität der Arten zu wenig Beachtung (BUSER 1940).
Objective: Combination antiretroviral therapy (cART) has markedly increased survival and quality of life in people living with HIV. With the advent of new treatment options, including single-tablet regimens, durability and efficacy of first-line cART regimens are evolving.
Methods: We analyzed data from the prospective multicenter German Clinical Surveillance of HIV Disease (ClinSurv) cohort of the Robert-Koch Institute. Kaplan–Meier and Cox proportional hazards models were run to examine the factors associated with treatment modification. Recovery after treatment initiation was analyzed comparing pre-cART viral load and CD4+ T-cell counts with follow-up data.
Results: We included 8788 patients who initiated cART between 2005 and 2017. The sample population was predominantly male (n = 7040; 80.1%), of whom 4470 (63.5%) were reporting sex with men as the transmission risk factor. Overall, 4210 (47.9%) patients modified their first-line cART after a median time of 63 months (IQR 59–66). Regimens containing integrase strand transfer inhibitors (INSTI) were associated with significantly lower rates of treatment modification (adjusted hazard ratio 0.44; 95% CI 0.39–0.50) compared to protease inhibitor (PI)-based regimens. We found a decreased durability of first-line cART significantly associated with being female, a low CD4+ T-cell count, cART initiation in the later period (2011–2017), being on a multi-tablet regimen (MTR).
Conclusions: Drug class and MTRs are significantly associated with treatment modification. INSTI-based regimens showed to be superior compared to PI-based regimens in terms of durability.
Correction to: Infection (2020) 48:723–733 https://doi.org/10.1007/s15010-020-01469-6. The original version of this article unfortunately contained a mistake. In this article the authors Dirk Schürmann at affiliation Charité, University Medicine, Berlin, Olaf Degen at affiliation University Clinic Hamburg Eppendorf, Hamburg and Heinz-August Horst at affiliation University Hospital Schleswig–Holstein, Kiel, Germany were missing from the author list. The original article has been corrected.