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Einleitung Da allseits bekannt ist, dass die Zufuhr von exzessiven Jodmengen zur Induktion einer Hashimoto Thyreoiditis führen kann, war das Ziel unserer Studie die Beziehung zwischen der Jodurinkonzentration und der Anti-TPO-Antikörperkonzentration aufzuzeigen um einen Cut-off point für eine sichere Joddosis festzulegen. Des weiteren untersuchte die Studie, ob unter diätisch zugeführtem Jod, im Sinne einer freiwilligen Jodmangelprophylaxe, bereits die empfohlene Tagesdosis überschritten wird und daher Risiko besteht, eine Hashimoto-Thyreoititis zu entwickeln. Methodik Zwischen 2001 und 2002 wurden 475 Kinder, Jugendliche und Erwachsene untersucht, die in der Universitätskinderklinik Frankfurt a.M. vorstellig wurden. Das Patientenkollektiv wurde nach Geschlecht und Altersgruppen unterteilt. Es wurden sowohl morgendlicher Spontanurin zur Jod- und Kreatininanalyse als auch Serum für die Bestimmung der anti-TPO-Ak gesammelt. Ergebnisse Daten von 302 Patienten gingen in die Auswertung ein. Die Prävalenz von positiven anti-TPO-Ak betrug 3,7% mit einer Geschlechterverteilung weiblich zu männlich von 2,7:1. Insgesamt konnte keine Korrelation zwischen Jodurinkonzentration und anti-TPO-Ak Konzentration festgestellt werden (r= 0,0544, p>0,05). Analysen nach Alter und Geschlecht ergaben jedoch bei weiblichen Erwachsenen eine leichte, aber signifikante Korrelation der beiden Parameter (r= 0,3939, p< 0,05). Eine Jodkonzentration über 300 µg J/g Kreatinin stellte sich als unabhängiger Risikofaktor heraus (p<0,05). Vergleicht man Jodkonzentrationen kleiner 300 µg/ g Kreatinin und Jodkonzentrationen größer 300 µg/ g Kreatinin von jugendlichen und erwachsenen weiblichen Probanden, waren positive anti-TPO-Ak wesentlich häufiger mit Jodkonzentrationen über 300 µg/g Kreatinin assoziiert (x 2=9,2238; p<0,005). Adäquate Jodkonzentrationen wurden bei 69,5%, überschiessende Jodkonzentrationen bei 16,9% des Studienkollektivs gefunden. Unter leichtem Jodmangel litten 9,9%, unter moderatem 0,7% und unter schwerem Jodmangel 3,0% der Probanden. Schlussfolgerung Die Prävalenz positiver anti-TPO-Ak unter nutritiver Jodzufuhr beträgt 3,7%. Frauen neigen eher dazu, anti-TPO-Ak zu entwickeln, besonders mit steigendem Alter und Jodkonzentrationen im Urin von über 300 µg/ g Kreatinin. Insgesamt konnte keine Korrelation zwischen Jodkonzentrationen im Urin und anti-TPO-Ak Konzentrationen im Blut festgestellt werden. Daher war es auch nicht möglich, einen Cut-off-point für eine sichere Dosis an diätisch zugeführtem Jod zu determinieren. Es sei darauf hingewiesen, dass 16,9% des Studienkollektivs Jodkonzentrationen von über 300 µg/ g Kreatinin im Urin aufwiesen, was sich als unabhängiger Risikofaktor zur Entwicklung positiver anti-TPO-Ak herausstellte (p<0,05). Betrachtet man die durch die Jodkampagnen in den letzten 10 Jahren stetig steigenden Jodkonzentrationen der deutschen Bevölkerung, so schein es zukünftig nötig zu sein Konzepte zu entwickeln, um Überdosierungen von Jod in deutschen Haushalten zu vermeiden.
Objective: To develop a reliable and valid scoring tool, the Pediatric Bowel Management Scoring Tool (PBMST), to better guide management of constipation in pediatric patients.
Study design: The project comprised 2 stages, development of the questionnaire and construction of the bowel management score. Two questionnaires were created, one for children aged 8-18 years to self-report and one parent proxy-report for children aged 4-8 years. Questions regarding physical symptoms (n = 6), emotional aspects (n = 2), social activities/school (n = 1), and treatment (n = 1) were included. Patients (or parents of patients) with symptoms of constipation completed the questionnaire. The reproducibility of each question was computed using the Cohen weighted kappa coefficient (κ). A bowel management score was developed using logistic regression analysis, assessing the associations between the questions and impact on self-reported quality of life (QoL). Questions with adequate reproducibility and significantly associated with QoL were incorporated into the score.
Results: The questionnaire was completed by 385 patients. Six questions met the inclusion criteria and were incorporated into the score: stool shape (range, 0-3 points), anorectal pain (0-4 points), abdominal pain (0-3 points), frequency of fecal incontinence (0-3 points), assistance of caregivers (0-3 points), and interference with social activities (0-6 points). Differences in bowel management scores among patients reporting no, little, some, or major impact on QoL were statistically significant (P < .001).
Conclusions: The newly developed and validated PBMST is a reliable tool for evaluating bowel management strategies in children with constipation.
We investigate the space-time dependence of electromagnetic fields produced by charged participants in an expanding fluid. To address this problem, we need to solve the Maxwell's equations coupled to the hydrodynamics conservation equation, specifically the relativistic magnetohydrodynamics (RMHD) equations, since the charged participants move with the flow. To gain analytical insight, we approximate the problem by solving the equations in a fixed background Bjorken flow, onto which we solve Maxwell's equations. The dynamical electromagnetic fields interact with the fluid's kinematic quantities such as the shear tensor and the expansion scalar, leading to additional non-trivial coupling. We use mode decomposition of Green's function to solve the resulting non-linear coupled wave equations. We then use this function to calculate the electromagnetic field for two test cases: a point source and a transverse charge distribution. The results show that the resulting magnetic field vanishes at very early times, grows, and eventually falls at later times.
In this study, we investigated the impact of two constraints on the linear order of constituents in German preschool children’s and adults’ speech production: a rhythmic (*LAPSE, militating against sequences of unstressed syllables) and a semantic one (ANIM, requiring animate referents to be named before inanimate ones). Participants were asked to produce coordinated bare noun phrases in response to picture stimuli (e.g., Delfin und Planet, ‘dolphin and planet’) without any predefined word order. Overall, children and adults preferably produced animate items before inanimate ones, confirming findings of Prat-Sala, Shillcock, and Sorace (2000). In the group of preschoolers, the strength of the animacy effect correlated positively with age. Furthermore, the order of the conjuncts was affected by the rhythmic constraint, such that disrhythmic sequences, i.e., stress lapses, were avoided. In both groups, the latter result was significant when the two stimulus pictures did not vary with respect to animacy. In sum, our findings suggest a stronger influence of animacy compared to rhythmic well-formedness on conjunct ordering for German speaking children and adults, in line with findings by McDonald, Bock, and Kelly (1993) who investigated English speaking adults.
Introduction: From the beginning of the corona pandemic until August 19, 2020, more than 21,989,366 cases have been reported worldwide – 228,495 in Germany alone, including 12,648 children aged 0–14. In many countries, the proportion of infected children in the total population is comparatively low; in addition, children often have no or milder symptoms and are less likely to transmit the pathogen to adults than the other way round. Based on the registration data in Frankfurt am Main, Germany, the symptoms of children in comparison with adults and the likely routes of transmission are presented below.
Materials and methods: The documentation of the mandatory reports includes personal data (name, date of birth, gender, place of residence), disease characteristics (date of report, date of onset of the disease, symptoms), possible contact persons (family, others) and i.a. possible activity or care in children’s community facilities. All reports were viewed, especially with regard to likely transmission routes.
Results: From March 1 to July 31, 2020, 1,977 infected people were reported, including 138 children between the ages of 0 and 14 years. Children had fewer and milder symptoms than adults. None of the children experienced severe respiratory symptoms or the need for ventilation. 62% of the children had no symptoms at all (19% adults), 5% of the children were hospitalized (24% adults), and none of the children died (3.8% adults).
After excluding a cluster of 34 children from refugee accommodations and 14 children from a parish, 78% of the remaining 90 children had been infected by an adult within the family, and only 4% were likely to have a reverse transmission route. In 5.5% of cases, transmission in a community facility was likely.
Discussion: The results of the registration data from Frankfurt am Main, Germany confirm the results published in other countries: Children are less likely to become infected, and if infected, their symptoms are less severe than in adults, and they are apparently not the main drivers of virus transmission. Therefore, scientific medical associations strongly recommend reopening schools.
Für pädiatrische Patienten mit Hochrisikoleukämien ist die Donor-Lymphozyten-Infusion eine etablierte Therapieform, um nach Stammzelltransplantation die Immunrekonstitution zu verbessern oder ein beginnendes Rezidiv abzuwehren. Als schwerwiegende Nebenwirkung kann jedoch eine „Graft-versus-host“-Krankeit (graft-versus-host disease; GVHD) auftreten, bei der die T-Zellen gesundes Gewebe angreifen. In ersten klinischen Studien mit veränderten, Suizidgen tragenden Donor-Lymphozyten konnte durch die rechtzeitige Gabe eines Suizidinduktors die GVHD unterbunden werden. Die genetische Manipulation der T-Zellen führte jedoch zu einem Funktionsverlust, der vermutlich auf die zur Transduktion notwendige Aktivierung zurückzuführen ist. Im Rahmen dieser Arbeit wurden verschiedene Aktivierungsprotokolle mit Beads-gekoppelten oder löslichen Antikörpern hinsichtlich der Expansionsrate und dem Einfluss auf die Funktionalität der T-Zellen näher untersucht. Dazu wurden primäre humane T-Zellen im klinischen oder im Labormaßstab immunomagnetisch über eine CD3 sowie CD4/CD8 Selektion oder mittels der RosetteSep-Prozedur auf > 96% angereichert und anschließend expandiert. Die Transduktion erfolgte an den Tagen 3 und 4 mit einem „GMP-grade“ CD34/HSV-TK Vektor. Zur Aktivierung wurden zum einen lösliche CD3/CD28 Antikörper und zum anderen zellgroße Kügelchen - sogenannte Beads – verwendet. Die Beads wurden mit CD3/CD28 Antikörper und fakultativ mit CD2 beladen. Die beladenen Beads imitieren in der Zellkultur eine Antigen präsentierende Zelle und sollten damit eine möglichst physiologische Situation schaffen. Außerdem wurden unterschiedliche IL-2 Konzentrationen zugesetzt (20-1000 U/ml), um einen potentiellen IL-2 Effekt auf die T-Zellen zu untersuchen. Die Aktivierung mit den löslichen Antikörpern führte zu einer IL-2 abhängigen Proliferation der T-Zellen über 14 Tage mit maximaler Expansionsrate (47fach) bei 1000 U/ml IL-2. Die Expansion mit Beads-gekoppelten Antikörpern war ebenfalls IL-2 abhängig, beschränkte sich jedoch auf die erste Woche und erreichte eine maximale Expansionsrate von 3-4. In der zweiten Woche fiel die Zellzahl ab. Zusammenfassend sind für eine starke Expansion der T-Zellen eine hohe IL-2 Konzentration, aber auch die löslichen Antikörper per se verantwortlich. Gleichzeitig konnte demonstriert werden, dass es große individuelle Unterschiede in der T-Zellexpansion verschiedener Spender gibt. Der Einfluss der Aktivierung auf die Veränderung der T-Zellsubpopulationen wurde mit Hilfe von multiparametrischen Analysen am Durchflusszytometer untersucht. Hohe IL-2 Konzentrationen (100 und 1000 U/ml) sowie die Verwendung löslicher Antikörper führten zu einer starken Zunahme der CD8+ T-Zellen. Der CD4/CD8 Quotient blieb lediglich unter Stimulierung mit den Beads-gekoppelten Antikörpern in Verbindung mit 20 U/ml IL-2 konstant. Mit allen Aktivierungsprotokollen ergab sich für den immunologischen Phänotyp eine Verschiebung vom naiven zum Gedächtniszelltyp. Die Proliferation CMV-spezifischer T-Zellen konnte mit allen Aktivierungsprotokollen erreicht werden und korrelierte mit der Expansionsrate der gesamten CD3+ T-Zellen. Die Zytokinausschüttung war verringert bei den T-Zellen, die mit den löslichen Antikörpern stimuliert wurden. Eine verminderte Zytokinproduktion könnte auf einen Verlust der Funktionalität der T-Zellen hindeuten. Von besonderer Bedeutung ist, dass die Stimulierung über Beads-gekoppelte Antikörper zu einer gleichmäßigen Transduktion von CD4+ und CD8+ T-Zellen führte. Im Gegensatz dazu hatte die Aktivierung mit löslichen Antikörpern zur Folge, dass hauptsächlich CD8+ T-Zellen transduziert wurden. Für eine kompetente Immunantwort im Rahmen einer DLI erscheint jedoch eine physiologische Zusammensetzung der CD4+ und CD8+ T-Zellen äußerst wichtig. Residuale Stammzellen könnten potentiell co-transduziert werden. Um diese Gefahr abschätzen zu können, wurden ficollisierte PBSC analog der T-Zellen expandiert. Unter allen T-Zellaktivierungsprotokollen blieben die CD34+ Stammzellen in den ersten Tagen der Kultur vital und durchflusszytometrisch nachweisbar. Die Stammzellen expandierten sogar geringfügig und waren damit potentiell transduzierbar - mit der Gefahr einer klonalen Entartung durch Insertionsmutagenese. Dies deutet auf die Wichtigkeit einer T-Zellselektion zur Manipulation von DLI hin, um residuale Stammzellen zu entfernen. Die Suizidstrategie ist eine vielversprechende Möglichkeit zur Kontrolle der GVHD im Rahmen einer DLI. Voraussetzung ist aber, dass die infundierten Zellen auch immunologisch kompetent bleiben und einen GvL-Effekt bewirken. Die Aktivierung mit Beads-gekoppelten Antikörpern scheint zum Erhalt der Immunkompetenz den löslichen Antikörpern überlegen zu sein.
Natural killer (NK) cells play an important role following allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) exerting graft-versus-leukemia/tumor effect and mediating pathogen-specific immunity. Although NK cells are the first donor-derived lymphocytes reconstituting post-HSCT, their distribution of CD56++CD16− (CD56bright), CD56++CD16+ (CD56intermediate=int), and CD56+CD16++ (CD56dim) NK cells is explicitly divergent from healthy adults, but to some extent comparable to the NK cell development in early childhood. The proportion of CD56bright/CD56int/CD56dim changed from 15/8/78% in early childhood to 6/4/90% in adults, respectively. Within this study, we first compared the NK cell reconstitution post-HSCT to reference values of NK cell subpopulations of healthy children. Afterward, we investigated the reconstitution of NK cell subpopulations post-HSCT in correlation to acute graft versus host disease (aGvHD) and chronic graft versus host disease (cGvHD) as well as to viral infections. Interestingly, after a HSCT follow-up phase of 12 months, the distribution of NK cell subpopulations largely matched the 50th percentile of the reference range for healthy individuals. Patients suffering from aGvHD and cGvHD showed a delayed reconstitution of NK cells. Remarkably, within the first 2 months post-HSCT, patients suffering from aGvHD had significantly lower levels of CD56bright NK cells compared to patients without viral infection or without graft versus host disease (GvHD). Therefore, the amount of CD56bright NK cells might serve as an early prognostic factor for GvHD development. Furthermore, a prolonged and elevated peak in CD56int NK cells seemed to be characteristic for the chronification of GvHD. In context of viral infection, a slightly lower CD56 and CD16 receptor expression followed by a considerable reduction in the absolute CD56dim NK cell numbers combined with reoccurrence of CD56int NK cells was observed. Our results suggest that a precise analysis of the reconstitution of NK cell subpopulations post-HSCT might indicate the occurrence of undesired events post-HSCT such as severe aGvHD.values
Specific protocols define eligibility, conditioning, donor selection, graft composition and prophylaxis of graft vs. host disease for children and young adults undergoing hematopoietic stem cell transplant (HSCT). However, international protocols rarely, if ever, detail supportive care, including pharmaceutical infection prophylaxis, physical protection with face masks and cohort isolation or food restrictions. Supportive care suffers from a lack of scientific evidence and implementation of practices in the transplant centers brings extensive restrictions to the child's and family's daily life after HSCT. Therefore, the Board of the Pediatric Diseases Working Party (PDWP) of the European Society for Blood and Marrow Transplantation (EBMT) held a series of dedicated workshops since 2017 with the aim of initiating the production of a set of minimal recommendations. The present paper describes the consensus reached within the field of infection prophylaxis.
Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is a common, highly heritable neurodevelopmental disorder. Genetic loci have not yet been identified by genome-wide association studies. Rare copy number variations (CNVs), such as chromosomal deletions or duplications, have been implicated in ADHD and other neurodevelopmental disorders. To identify rare (frequency ≤1%) CNVs that increase the risk of ADHD, we performed a whole-genome CNV analysis based on 489 young ADHD patients and 1285 adult population-based controls and identified one significantly associated CNV region. In tests for a global burden of large (>500 kb) rare CNVs, we observed a nonsignificant (P=0.271) 1.126-fold enriched rate of subjects carrying at least one such CNV in the group of ADHD cases. Locus-specific tests of association were used to assess if there were more rare CNVs in cases compared with controls. Detected CNVs, which were significantly enriched in the ADHD group, were validated by quantitative (q)PCR. Findings were replicated in an independent sample of 386 young patients with ADHD and 781 young population-based healthy controls. We identified rare CNVs within the parkinson protein 2 gene (PARK2) with a significantly higher prevalence in ADHD patients than in controls (P=2.8 × 10(-4) after empirical correction for genome-wide testing). In total, the PARK2 locus (chr 6: 162 659 756-162 767 019) harboured three deletions and nine duplications in the ADHD patients and two deletions and two duplications in the controls. By qPCR analysis, we validated 11 of the 12 CNVs in ADHD patients (P=1.2 × 10(-3) after empirical correction for genome-wide testing). In the replication sample, CNVs at the PARK2 locus were found in four additional ADHD patients and one additional control (P=4.3 × 10(-2)). Our results suggest that copy number variants at the PARK2 locus contribute to the genetic susceptibility of ADHD. Mutations and CNVs in PARK2 are known to be associated with Parkinson disease.