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Deutschland besitzt mit einer geschätzten Zahl von über 2,5 Millionen Vegetationsaufnahmen den weltweiten größten Schatz dieser wertvollen Biodiversitätsinformationen. Leider bleiben Sichtbarkeit und Zugänglichkeit dieses Erbes weit hinter den technischen Möglichkeiten und internationalen Standards zurück. Modernisierung und Ausbau der nationalen Vegetationsdatenbank vegetweb sind eine vordringliche Aufgabe, die im Rahmen eines Verbundprojektes in Angriff genommen wird. Unter http://www.vegetweb.de findet sich der Prototyp der Plattform für Vegetationsdaten, die bis Ende 2016 seine volle Funktionsfähigkeit erhalten soll.
Wir rufen alle Kolleginnen und Kollegen dazu auf, aktiv an der nationalen Vegetationsdatenbank für Deutschland mitzuarbeiten, indem sie ihre eigenen Daten zur Verfügung stellen oder sich darum bemühen, ihnen bekannte Datenbesitzer in ihrem Umfeld von einer Mitarbeit zu überzeugen.
Background: Clinical trial registries increase transparency in medical research by making information and results of planned, ongoing, and completed studies publicly available. However, the registration of clinical trials remains a time-consuming manual task complicated by the fact that the same studies often need to be registered in different registries with different data entry requirements and interfaces.
Objective: This study investigates how Health Level 7 (HL7) Fast Healthcare Interoperability Resources (FHIR) may be used as a standardized format for exchanging and storing clinical trial records.
Methods: We designed and prototypically implemented an open-source central trial registry containing records from university hospitals, which are automatically exported and updated by local study management systems.
Results: We provided an architecture and implementation of a multisite clinical trials registry based on HL7 FHIR as a data storage and exchange format.
Conclusions: The results show that FHIR resources establish a harmonized view of study information from heterogeneous sources by enabling automated data exchange between trial centers and central study registries.