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Ausgehend von Beatrice von Bismarks Begriff der "kuratorischen Situation" untersucht Anna Polze anhand des Projekts "Shipwreck at the Threshold of Europe" die Arbeit von Forensic Architecture, wobei sie zunächst die kustodische der kuratorischen Funktion gegenüberstellt. Die kustodische Funktion besteht darin, die angeschafften oder anvertrauten Daten zu verwalten und sie ausstellbar zu machen. Auch hier geht es also um einen Umgang mit dem potentiellen 'Zuviel' an Daten. Die kustodische Arbeit geht über in eine kuratorische Arbeit, die sich auch als 'Übersetzungskette' verstehen lässt, denn die Daten werden umgewandelt, zugeordnet, eingebettet. Das Zusammenwirken beider Tätigkeiten bezeichnet Polze als "kustodische Arbeit innerhalb digitaler Medienkultur" bzw. als "Kuratieren von content" (Polze).
Einleitung: Schnell und gut durchgeführte BLS-Maßnahmen (Basic Life Support-Maßnahmen) können die Überlebensrate von Patient*innen mit einem Herzkreislaufstillstand enorm verbessern. Jedoch zeigen sich nicht nur bei medizinischen Laien, sondern bereits bei Medizinstudierenden deutliche Kompetenzdefizite. Die Studierenden selbst messen den Reanimationsfertigkeiten eine hohe Bedeutung bei.
Studierenden bietet das Internet insbesondere bei der rasanten technischen Entwicklung mit mittlerweile fast ubiquitärer Nutzbarkeit über Smartphones und Tablets eine einfache Möglichkeit, Lerninhalte zu vertiefen. Sie nutzen dafür Google, YouTube, Wikipedia und andere Internetquellen. Da es für die meisten Inhalte dieser Opensource-Plattformen keine Qualitätskontrolle gibt, ist die Gefahr groß, dass Studierende durch das Lernen mit Videos auf öffentlichen Plattformen auch Fehler und falsche Abläufe lernen.
Daher wäre eine Liste mit Empfehlungen der Lehrvideos zum Thema Reanimation, die den AHA-Guidelines (American Heart Association) entsprechen, wünschenswert. In der vorliegenden Arbeit wurde eine inhaltliche Checkliste entwickelt und zusammen mit einer didaktischen Checkliste zur Bewertung solcher Videos angewendet.
Material und Methoden: Im ersten Schritt des mehrstufigen Studiendesigns erfolgte die Entwicklung der inhaltlichen Checkliste. Die inhaltliche Checkliste wurde basierend auf den AHA-Richtlinien 2015 und des Updates 2017 erstellt. Sie wurde in einem 3-stufigen interdisziplinären Überarbeitungsprozess im Hinblick auf Anwendbarkeit und Verständlichkeit optimiert. Zur Bewertung der didaktischen Qualität der Videos wurde eine validierte Didaktik-Checkliste für medizinische Lehrvideos zugrunde gelegt. Insgesamt wurden 74 Videos der Plattform YouTube von jeweils zwei Reviewern anhand der beiden Checklisten bewertet.
Ergebnisse: Die resultierende Checkliste umfasst 25 Items in den Gruppen Initiale Maßnahmen, Thoraxkompression, AED und Beatmung. Die Bewertung erfolgt anhand einer 3-stufigen Likert-Skala, zusätzlich gibt es die Option Items auszuschließen, falls das Item in dem Kontext des Videos nicht zutrifft oder die Maßnahme bereits erfolgt ist. Die beiden Reviewer stimmten durchschnittlich in 65,06 ±12,56% der Items überein. Kein Video erreichte die vollständige Punktzahl der inhaltlichen oder didaktischen Checkliste. Durchschnittlich erreichten die Videos in der inhaltlichen Checkliste 56,21 ±19,18% und in der Didaktikcheckliste 66,61 ±14,32%. Es konnte kein Zusammenhang zwischen der Anzahl der Aufrufe und dem jeweiligen Score der Videos oder dem Rang der Videos und deren Score festgestellt werden. Die Videos von medizinischen und staatlichen Institutionen schnitten zwar durchschnittlich besser ab, jedoch gab es auch in dieser Untergruppe Videos mit niedrigen Scores.
Schlussfolgerung: Die auf YouTube zur Verfügung gestellten Videos zu Reanimationsmaßnahmen sind häufig von schlechter inhaltlicher Qualität. Trotzdem spielen diese Videos bereits jetzt eine wichtige Rolle im Erlernen der Reanimationsmaßnahmen und werden sowohl von Laien als auch von medizinischem Personal und Medizinstudierenden genutzt. Für die Zukunft wäre daher ein Qualitätssiegel bzw. eine Liste der empfehlenswerten Videos sinnvoll. Da keins der untersuchten Videos uneingeschränkt empfehlenswert ist, anhand der beiden erprobten Checklisten sorgsam neue Videos zu dem Thema zu erstellen.
Der Beitrag widmet sich der Textsorte Videoblog und der Art und Weise, wie YouTuber in ihren Videoblogs und Texten ähnlicher Form mit ihren Rezipienten kommunizieren. Nach einer kurzen Vorstellung der Text-sorte Videoblog wird bei der Analyse von der Makrostruktur der Beiträge ausgegangen, wobei die typischen Eigenschaften der sprachlichen Elemente in den einzelnen Phasen der Beiträge betrachtet werden. Dazu wird ein Korpus von Videoblogs in der deutschen und in der tschechischen Sprache verwendet.
Dolmetschen wird an unterschiedlichen Universitäten und Hochschulen unterrichtet und es werden dabei zahlreiche Modelle und Strategien vermittelt sowie verschiedene Unterlagen, Übungen, Hinweise zum Training usw. verwendet. Jedoch gibt es nur wenige Ratschläge und wenig methodologische Verankerung, wie ein Thema oder eine typische Dolmetschsituation mit Hilfe von praxisnahen Unterrichtsmaterialien unterrichtet werden kann. Vor allem für die Studierenden von translatologischen Studienprogrammen sind sowohl didaktisierte als auch authentische Audio- und Videoaufnahmen vorhanden, die mit einer entsprechenden Didaktisierung im Unterrichtsprozess prototypische Situationen des Dolmetschens simulieren. Dieser Artikel zielt darauf ab zu zeigen, welche Aspekte in Betracht gezogen werden sollen, wenn sinnvolle und effiziente Dolmetschunterlagen vorbereitet und realisiert werden.
Endoscopic retrograde cholangiopancreatography (ERCP) offers an effective interventional option for treating symptomatic chronic pancreatitis. Endoscopic pancreatic sphincterotomy is performed to facilitated endoscopic treatment. Pancreatic duct strictures can be treated by inserting plastic stents, and a 10 Fr endoprosthesis is adequate in many cases. Before stent insertion, hydrostatic balloon dilation is needed in some cases. Pancreatic stones can be removed with a dormia basket, but combining ERCP and extracorporeal shockwave lithotripsy (ESWL) is often most effective.
Standard and advanced endoscopic treatment approaches are delineated in this article and include stricture dilation with a Soehendra retriever, cSEMS placement and multi-stenting.
Immer und überall (zum Beispiel auf der re:publica) wird kritisiert, WissenschaftlerInnen bewegten sich in ihren spezifischen Nischen und kämen nicht aus dem Elfenbeinturm heraus. Die Forderungen: Mehr Blogs, mehr soziale Netzwerke, mehr Verständlichkeit! Vor allem junge WissenschaftlerInnen haben ein Interesse daran, ihre Arbeiten nicht nur mit der Fachwelt, sondern auch mit anderen Interessierten zu teilen – schließlich können sich auch so interessante Diskussionen ergeben, und das Wissenschafts-Image wird ein wenig entstaubt. Wissenschaftliche Blogs gibt es schon einige, doch Podcasts sind noch immer eher selten. Schreiben fällt den meisten WissenschaftlerInnen dann vielleicht doch leichter als spannende Audio-Formate zu produzieren. Ich habe jedenfalls versucht, ein paar politik- und sozialwissenschaftliche Podcasts zu finden und hier sind sie:...
Small bowel tumors are detected in approximately 10% of patients with small bowel endoscopies for obscure or overt mid-intestinal bleeding. Small bowel tumors may be of malignant or benign etiology. Malignant etiologies include adenocarcinoma, neuroendocrine tumors, or lymphoma, whereas benign lesions are typically lipomas, inflammatory polyps, or adenomas. Within the group of nonneoplastic lesions inflammatory polyps are most frequent. Significant bleeding and bowel obstruction due to intussusception might occur, and surgical or endoscopic treatment has been reported for symptomatic patients. A case is demonstrated with an inflammatory fibroid polyp detected by capsule endoscopy and confirmed by balloon enteroscopy. This article is part of an expert video encyclopedia.
Celiac disease (CD) is an immune-mediated enteropathy that is characterized by intraepithelial lymphocytosis, crypt hyperplasia, and villous atrophy. Prevalence is high and has been estimated to range between 0.5% and 1.5%. Capsule endoscopy (CE) has a sensitivity and specificity of approximately 90%. CD is an important differential diagnosis for diagnostic workup for anemia, malabsorption, or diarrhea, and must be recognized reliably by the investigator. Moreover, CE is the preferred method to screen for complications in CD, such as enteropathy-associated T-cell lymphoma, ulcerative jejunitis, and small bowel adenocarcinoma. This article is part of an expert video encyclopedia.
In the stomach, neoplastic lesions often arise in the setting of precursor conditions such as gastritis, intestinal metaplasia, or adenomatous lesions. Biopsies may, therefore, underestimate disease severity or even miss the diagnosis (sampling error). Endomicroscopy is able to visualize typical features of such pathologies. It enables in vivo microscopy of gastritis with definition of enhanced vascularity and vascular leakage, but the typical cobblestone appearance of the gastric mucosa is preserved. The presence of intestinal metaplasia is confirmed by columnar absorptive cells with brush border and goblet cells within villiform foveolar epithelium. Gastric neoplasia is characterized by crowded glands with intraluminal folding and glandular budding and branching accompanied by increased density of dilated and distorted capillaries. Finally, in gastric cancer, gland and overall mucosal architecture is progressively lost. These features are shown side by side with white-light endoscopic findings. Endomicroscopy is used in such a setting to rapidly screen larger areas (optical biopsies) and subsequently target tissue sampling to areas with highly suspicious microscopic patterns. In experienced hands, it therefore constitutes an important part especially in the presence of neoplastic lesions within noncircumscript gastric premalignant conditions. This article is part of an expert video encyclopedia.
Dieulafoy's lesion (DL) is a rare source of gastrointestinal tract bleeding that may occur at any site in the gastrointestinal tract and may be difficult to detect by endoscopy. DL is characterized by a large, tortuous arteriole in the submucosa. This is a case of duodenal DL that is detected and treated by endoscopy. This article is part of an expert video encyclopedia.
Peutz–Jeghers syndrome (PJS) is a rare autosomal-dominant inherited disorder characterized by gastrointestinal hamartomas, mucocutaneous pigmentation, and an elevated cancer risk. Moreover, intussusception risk may be as high as 50% at the age of 20 years and is caused by large polyps. There is some evidence that endoscopic surveillance of PJS patients with removal of small intestinal polyps with a diameter of more than 15 mm efficiently prevents intussusceptions. In recent years, capsule endoscopy (CE) has largely replaced small-bowel radiography techniques to screen for small-bowel polyps. Magnetic resonance imaging may be equally efficient as CE for screening of large polyps. Balloon enteroscopy may be used for endoscopic snare resection of polyps. This article is part of an expert video encyclopedia.
The author presents the case of a patient with severe bleeding from a duodenal ulcer that could not be controlled by endoscopic application of metal clips and injection of fibrin glue. Angiographic embolization with placement of coils into the feeding vessel stopped the bleeding. However, 3 days later, a fistula emerged from coil material penetrating into the dorsal duodenum and a peritoneal leakage developed. The fistula was completely closed by placing an over-the-scope clip on the enteral opening of the fistula. This article is part of an expert video encyclopedia.
Small-bowel tumors are rare and account for approximately 5% of all gastrointestinal tumors. Approximately 65% of small-bowel tumors are malignant, and approximately 40% of these tumors are adenocarcinomas. Similar to colorectal adenocarcinoma, premalignant adenomas of the small bowel may progress to carcinoma. This occurs both sporadically and in the context of hereditary tumor syndromes such as familial adenomatous polyposis or hereditary nonpolyposis colorectal cancer (Lynch syndrome). Herein cases with small-bowel adenocarcinomas visualized with both capsule endoscopy and double-balloon enteroscopy are presented. This article is part of an expert video encyclopedia.
A rare cause of recurrent melena was identified by capsule endoscopy: arteriovenous malformation
(2013)
Small bowel endoscopy is indicated for patients with an unidentified bleeding site in esophagogastroduodenoscopy and ileocolonoscopy and symptoms of intestinal blood loss or unexplained anemia. In approximately two-thirds of these cases, capsule endoscopy (CE) detects a lesion within the small bowel that explains the patient's symptoms.
The case of an 80-year-old female patient with recurrent melena and anemia is presented here by the authors. Endoscopy of the upper gastrointestinal tract as well as ileocolonoscopy did not show any pathological findings. CE revealed an area with abnormal mucosa in the middle third of the small bowel, which was strongly suspected of having malignant origin. Surgical exploration led to resection of a small jejunal segment with a palpable mass and increased blood flow. Surprisingly, the final diagnosis determined by the pathologist was arteriovenous malformation (AVM). This article is part of an expert video encyclopedia.
The small intestine is a part of the gastrointestinal tract in which digestion and absorption of nutrients takes place. The small bowel follows the stomach and is followed by the large intestine, reaching from the pylorus to the valve of Bauhin and is separated into the duodenum, the jejunum, and the ileum.
Capsule endoscopy (CE) has the potential to offer a perfect overview of the small-bowel mucosa and complete visualization of the entire small bowel is achieved in most cases. In this video, there is an overview offered on normal findings in small-bowel CE and typical anatomical landmarks are indicated. This article is part of an expert video encyclopedia.
This is the case report of a 58-year-old male patient who presented with recurring abdominal pain of 4 months duration. He had undergone multiple investigations including upper and lower gastrointestinal tract endoscopies and diagnostic laparoscopy, but there were no significant findings detected.
Capsule endoscopy revealed a submucosal small bowel tumor that was suspected to originate from the distal third of the small bowel. Surgery was indicated and a highly differentiated neuroendocrine tumor was found at laparotomy at the distal ileum. An ileocecal resection was performed confirming a neuroendocrine tumor of the small bowel (G2T2N1M1). This article is part of an expert video encyclopedia.
In this article, the video demonstrated is an example of a 76-year-old male patient who presented with recurrent intestinal bleeding of unknown origin at the university hospital. Previously performed upper and lower gastrointestinal tract endoscopy did not reveal a bleeding lesion. Capsule endoscopy revealed small-bowel angiectasia that were treated by argon plasma coagulation at subsequent balloon enteroscopy. This article is part of an expert video encyclopedia.
Small bowel varices may be found in less than 5% of patients with suspected small bowel bleeding. These varices are associated with portal hypertension or thrombosis of mesenteric venous vessels and with altered abdominal vascular anatomy with or without prior small bowel surgery. In bleeding small bowel varices, therapeutic options include endoscopic injection of tissue adhesives, endovascular approaches such as balloon-occluded retrograde transvenous or percutaneous obliteration and transjugular intrahepatic portosystemic shunt, and surgical resection. This is a case report of a 53-year-old patient with ethylic liver cirrhosis who presented with severe, life-threatening hematochezia due to small bowel varices. This article is part of an expert video encyclopedia.
This is an example of capsule endoscopy (CE) revealing terminal ileitis in an young male patient with recurrent abdominal pain who had previously been investigated with colonoscopy and esophagogastroduodenoscopy without any significant findings. CE revealed severe inflammation of the terminal ileum. This article is part of an expert video encyclopedia.
Operatively altered anatomy such as Billroth II gastroenterostomy represents a challenge in endoscopic retrograde cholangiopancreatography and might require dedicated instruments. In this article, the authors demonstrate the technique of endoscopic retrograde cholangiography and sphincterotomy in a patient with Billroth's operation-II. Sphincterotomy is performed with a specially designed Billroth papillotome to enable papillotomy in the direction of the papillary roof. This article is part of an expert video encyclopedia.