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Die Kompetenzmessung im Hochschulbereich stellt bislang ein weitgehend vernachlässigtes Forschungsgebiet des Bildungssektors dar (vgl. Blömeke et al. 2013). Eine umfassende Analyse des internationalen Forschungsstandes im Bereich der Modellierung und Erfassung von Kompetenzen zeigt insbesondere für Europa ein Forschungsdefizit im Hochschulsektor auf (vgl. Kuhn/Zlatkin-Troitschanskaia 2011). Daher wurde 2010 vom BMBF das Forschungsprogramm "Kompetenzmodellierung und Kompetenzerfassung im Hochschulsektor" (KoKoHs) initiiert, welches die Ziele verfolgt, die Leistungsfähigkeit des tertiären Bildungssystems in Deutschland zu erhalten und Grundlagen für eine Evaluation der Kompetenzentwicklung sowie des Kompetenzerwerbs an Hochschulen zu schaffen (vgl. Blömeke et al. 2013, 3). Im Rahmen des Forschungsprogramms werden u.a. Verbundprojekte aus den Bereichen der Berufs- und Wirtschaftspädagogik (Projekt WiWiKom, siehe Zlatkin-Troitschanskaia/Breuer 2013) sowie der Lehrerbildung gefördert (für eine Übersicht der einzelnen Projekte siehe Blömeke/Zlatkin-Troitschanskaia 2013). Das Verbundprojekt "Modellierung und Erfassung fachwissenschaftlicher und fachdidaktischer Kompetenzen im wirtschaftspädagogischen Studium" (kurz KoMeWP: Kompetenzmessung im wirtschaftspädagogischen Studium; siehe Seifried/Wuttke/Schmitz 2011) verknüpft diese beiden Bereiche. 1 Dabei wird die Zielsetzung verfolgt, die professionelle Kompetenz von angehenden Lehrkräften im kaufmännisch-verwaltenden Bereich zu modellieren und testtheoretisch abprüfbar zu machen. ...
The duration of infectivity of SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) in living patients has been demarcated. In contrast, a possible SARS-CoV-2 infectivity of corpses and subsequently its duration under post mortem circumstances remain to be elucidated. The aim of this study was to investigate the infectivity and its duration of deceased COVID-19 (coronavirus disease) patients. Four SARS-CoV-2 infected deceased patients were subjected to medicolegal autopsy. Post mortem intervals (PMI) of 1, 4, 9 and 17 days, respectively, were documented. During autopsy, swabs and organ samples were taken and examined by RT-qPCR (real-time reverse transcription-polymerase chain reaction) for the detection of SARS-CoV-2 ribonucleic acid (RNA). Determination of infectivity was performed by means of virus isolation in cell culture. In two cases, virus isolation was successful for swabs and tissue samples of the respiratory tract (PMI 4 and 17 days). The two infectious cases showed a shorter duration of COVID-19 until death than the two non-infectious cases (2 and 11 days, respectively, compared to > 19 days), which correlates with studies of living patients, in which infectivity could be narrowed to about 6 days before to 12 days after symptom onset. Most notably, infectivity was still present in one of the COVID-19 corpses after a post-mortem interval of 17 days and despite already visible signs of decomposition. To prevent SARS-CoV-2 infections in all professional groups involved in the handling and examination of COVID-19 corpses, adequate personal safety standards (reducing or avoiding aerosol formation and wearing FFP3 [filtering face piece class 3] masks) have to be enforced for routine procedures.