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Von 560 in Deutschland nachgewiesenen Arten wurden 555 Arten einer Bewertung unterzogen. Danach sind 289 Arten (52 %) bestandsgefährdet. 227 Arten wurden einer Gefährdungskategorie zugeordnet: 25 Arten zu Kategorie 1 ("vom Aussterben bedroht"), 81 Arten zu Kategorie 2 ("stark gefährdet"), 88 Arten zu Kategorie 3 ("gefährdet"), 33 Arten zu Kategorie G ("Gefährdung unbekannten Ausmaßes"); 24 Arten gelten als "extrem selten" (R) und 43 Arten wurden in die Vorwarnliste (V) aufgenommen. Für 17 Arten sind die "Daten unzureichend" (D) für eine Einstufung. Im Vergleich mit der Fassung von 1998 hat der prozentuale Anteil der in die Rote Liste aufgenommenen Arten nicht abgenommen. Nur 37 % der Arten gelten als derzeit nicht gefährdet. Veränderungen zeigen sich vor allem in unterschiedlichen Einstufungen der Arten. Dies ist teilweise durch die andere Einschätzung der Bestandessituation bedingt, teilweise auch durch die neue Vorgehensweise und Anwendung des vorgegebenen Einstufungsschemas. Bei 59 Arten ergab sich eine im Vergleich zu 1998 günstigere Bestandessituation, 36 Arten finden sich nun in einer höheren Kategorie, weil sich ihre Situation schlechter darstellt als vor 10 Jahren. Hauptursache für den gravierenden Rückgang vieler Arten ist die industrielle Landwirtschaft und der damit einhergehende Verlust artspezfischer Nahrungsquellen und Nistplätze.
Background: Synovial fibroblasts (SF) play a major role in the pathogenesis of rheumatoid arthritis (RA) and develop an aggressive phenotype destroying cartilage and bone, thus termed RASF. JAK inhibitors have shown to be an efficient therapeutic option in RA treatment, but less is known about the effect of JAK inhibitors on activated RASF. The aim of the study was to examine the effects of JAK inhibitors on activated RASF.
Methods: Synovium of RA patients was obtained during knee replacement surgeries. Synoviocytes were isolated and pretreated with JAK inhibitors. Pro-inflammatory cytokines and matrix degrading proteinases were measured by ELISA in supernatant after stimulation with oncostatin M or IL-1β. The proliferation of RASF was measured by BrdU incorporation. Cell culture inserts were used to evaluate cell migration. For adhesion assays, RASF were seeded in culture plates. Then, plates were extensively shaken and adherent RASF quantified. Cell viability, cytotoxicity and apoptosis were measured using the ApoTox-Glo™ Triplex and the CellTox™ Green Cytotoxicity Assay.
Results: Tofacitinib and baricitinib decreased the IL-6 release of RASF stimulated with oncostatin M. JAK inhibition attenuated the IL-6 release of IL-1β activated and with soluble IL-6 receptor treated RASF. In contrast, only peficitinib and filgotinib decreased the IL-6 release of RASF activated with IL-1β. Peficitinib decreased also the MMP-3, CXCL8, and CXCL1 release at 5 μM. Moreover, peficitinib was the only JAK inhibitor suppressing proliferation of activated RASF at 1 μM. Peficitinib further decreased the migration of RASF without being cytotoxic or pro-apoptotic and without altering cell adhesion.
Conclusions: JAK inhibitors effectively suppress the inflammatory response induced by oncostatin M and by transsignaling of IL-6 in RASF. Only peficitinib modulated the IL-1β-induced response of RASF and their proliferation in vitro at concentrations close to reported Cmax values of well tolerated doses in vivo. In contrast to filgotinib, peficitinib also highly suppressed RASF migration showing the potential of peficitinib to target RASF.