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Widerstand sieht immer gleich aus. Dieser Eindruck entsteht, wenn man an die Bilder denkt, die täglich durch die Nachrichten und Medien gehen: Protesttafeln mit kurzen, klaren Botschaften sind international bekannt. Doch was passiert, wenn Bilder plötzlich gar nicht mehr den Anlass des Protests zeigen? Wie artikuliert sich Widerstand dann? Eine fotografische Spurensuche.
Leider geschlossen! Theater spielt sich normalerweise auf der Bühne und im besten Fall vor ausverkauftem Haus ab. Da gerade nichts normal ist und die Spielstätten geschlossen sind, versuchen viele Schauspielhäuser ihren kulturellen Beitrag online zu leisten. Ein kurzer Einblick in digitale Wege der Schauspielkunst zu Krisenzeiten.
Hurra die Welt geht unter! Zwar sitzen wir noch nicht im Atomschutzbunker, aber tausende Menschen sind auf der Flucht, es herrscht ein globaler Kampf um Ressourcen und die Welt ertrinkt im Müll. Die Ausstellung "Making Crisis Visible" wirft einen spektralen Blick auf das Potential, das Krisenzeiten innewohnt.
Background and purpose: Impaired kidney function is associated with an increased risk of vascular events in acute stroke patients, when assessed by single measurements of estimated glomerular filtration rate (eGFR). It is unknown whether repeated measurements provide additional information for risk prediction.
Methods: The MonDAFIS (Systematic Monitoring for Detection of Atrial Fibrillation in Patients with Acute Ischemic Stroke) study randomly assigned 3465 acute ischemic stroke patients to either standard procedures or an additive Holter electrocardiogram. Baseline eGFR (CKD-EPI formula) were dichotomized into values of < versus ≥60 ml/min/1.73 m2. eGFR dynamics were classified based on two in-hospital values as “stable normal” (≥60 ml/min/1.73 m2), “increasing” (by at least 15% from baseline, second value ≥ 60 ml/min/1.73 m2), “decreasing” (by at least 15% from baseline of ≥60 ml/min/1.73 m2), and “stable decreased” (<60 ml/min/1.73 m2). The composite endpoint (stroke, major bleeding, myocardial infarction, all-cause death) was assessed after 24 months. We estimated hazard ratios in confounder-adjusted models.
Results: Estimated glomerular filtration rate at baseline was available in 2947 and a second value in 1623 patients. After adjusting for age, stroke severity, cardiovascular risk factors, and randomization, eGFR < 60 ml/min/1.73 m2 at baseline (hazard ratio [HR] = 2.2, 95% confidence interval [CI] = 1.40–3.54) as well as decreasing (HR = 1.79, 95% CI = 1.07–2.99) and stable decreased eGFR (HR = 1.64, 95% CI = 1.20–2.24) were independently associated with the composite endpoint. In addition, eGFR < 60 ml/min/1.732 at baseline (HR = 3.02, 95% CI = 1.51–6.10) and decreasing eGFR were associated with all-cause death (HR = 3.12, 95% CI = 1.63–5.98).
Conclusions: In addition to patients with low eGFR levels at baseline, also those with decreasing eGFR have increased risk for vascular events and death; hence, repeated estimates of eGFR might add relevant information to risk prediction.