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Dort, wo der Weg der Geschichte sich gegabelt hat zwischen der Hinnahme des Gewohnten und dem Ausstieg aus ihm, so sanft wie tunlich oder so revolutionär wie nötig, da stoßen wir auf eine Reihe von Neuerern: Kritiker der gesellschaftlichen Verhältnisse oder der überkommenen Denkbahnen, z.T. auch Sprachkritiker, Sprachneuerer. Die "Linkshegelianer" bilden den Grundstock: Strauß, Feuerbach, Bruno Bauer, Stirner, Hess, in ihren Anfängen müssen wir auch Marx und Engels dazu zählen. Sie haben an schon etablierten politischen Lehren weitergearbeitet, aber sie haben, vor allem, neue Lehren und eine Kritik an allem Überkommenen in die Welt gesetzt. Zu einem beträchtlichen Teil haben sie sie nicht selbst erdacht. Bei französischen Revolutionären (oder auch Reformern) von Babeuf und Fourier bis zu Proudhon sind sie in die Lehre gegangen, Marx auch bei Ricardo und den Größen der britischen Nationalökonomie. Auf die Nachzeichnung jener Lehren soll es hier ankommen. Dazu greife ich einen heraus, der interessant ist, weil er von den Anfängen seiner Reflexion an, erst mit der Verarbeitung seines Judentums beschäftigt, sich zu einem Mitkämpfer der führenden kommunistischen Führerpersönlichkeiten entwickelt hat, aber auf anarchistische Weise; danach ist er auch noch bei den frühen Sozialdemokraten gelandet, eben Moses Hess.
Background: Pulmonary nocardiosis (PN) is an uncommon but potentially life-threatening infection. Most of our knowledge is derived from case reports or smaller case series. Recently, increasing PN incidence rates have been reported. We aim to describe the clinical course of and risk factors for PN in four Western European countries and to estimate population-based annual hospitalization rates.
Methods: Retrospective evaluation (1995 to 2011) of the clinical course of and risk factors for PN in patients from 11 hospitals in four European countries (Germany, Austria, Switzerland and The Netherlands). Calculation of population-based estimates of hospitalization rates of PN in Germany (2005 to 2011) using official German nationwide diagnosis-related groups (DRG) hospital statistics.
Results: Forty-three patients fulfilled stringent criteria for proven (n = 8) and probable (n = 35) PN; seven with extrapulmonary dissemination. Within the 43 patients, major PN risk factors were immunocompromising (83.7%) and/or pulmonary (58.1%; in 27.9% as only comorbidity) comorbidities. Median duration of PN targeted therapy was 12 weeks. Distinguished patterns of resistance were observed (imipenem susceptibility: N. farcinica 33.3%; N. asteroides 66.7%). Overall mortality rate was 18.9%; in disseminated PN 50%. Over time, annual PN hospitalization rates remained unchanged at around 0.04/100′000 with the highest rate among men aged 75–84 years (0.24/100′000).
Conclusion: PN is rare, but potentially life-threatening, and mainly affects immunocompromised elder males. Overall annual hospitalization rates remained stable between 2005 and 2011.
We show a shift in the prevalence of respiratory viral pathogens in community-acquired pneumonia patients during the COVID-19 pandemic. Our data support the efficiency of non-pharmaceutical interventions on virus circulation except for rhinoviruses. The consequences of an altered circulation on subsequent winter seasons remain unclear and support the importance of systematic virological surveillance.