Refine
Document Type
- Article (5)
Has Fulltext
- yes (5)
Is part of the Bibliography
- no (5)
Keywords
- Novalis (2)
- COVID-19 (1)
- Drama (1)
- Friedrich (1)
- Gotthold Ephraim (1)
- Komödie (1)
- Lessing (1)
- SARS-CoV-2 (1)
- Schiller (1)
- kidney function (1)
Institute
- Medizin (2)
Background and purpose: Impaired kidney function is associated with an increased risk of vascular events in acute stroke patients, when assessed by single measurements of estimated glomerular filtration rate (eGFR). It is unknown whether repeated measurements provide additional information for risk prediction.
Methods: The MonDAFIS (Systematic Monitoring for Detection of Atrial Fibrillation in Patients with Acute Ischemic Stroke) study randomly assigned 3465 acute ischemic stroke patients to either standard procedures or an additive Holter electrocardiogram. Baseline eGFR (CKD-EPI formula) were dichotomized into values of < versus ≥60 ml/min/1.73 m2. eGFR dynamics were classified based on two in-hospital values as “stable normal” (≥60 ml/min/1.73 m2), “increasing” (by at least 15% from baseline, second value ≥ 60 ml/min/1.73 m2), “decreasing” (by at least 15% from baseline of ≥60 ml/min/1.73 m2), and “stable decreased” (<60 ml/min/1.73 m2). The composite endpoint (stroke, major bleeding, myocardial infarction, all-cause death) was assessed after 24 months. We estimated hazard ratios in confounder-adjusted models.
Results: Estimated glomerular filtration rate at baseline was available in 2947 and a second value in 1623 patients. After adjusting for age, stroke severity, cardiovascular risk factors, and randomization, eGFR < 60 ml/min/1.73 m2 at baseline (hazard ratio [HR] = 2.2, 95% confidence interval [CI] = 1.40–3.54) as well as decreasing (HR = 1.79, 95% CI = 1.07–2.99) and stable decreased eGFR (HR = 1.64, 95% CI = 1.20–2.24) were independently associated with the composite endpoint. In addition, eGFR < 60 ml/min/1.732 at baseline (HR = 3.02, 95% CI = 1.51–6.10) and decreasing eGFR were associated with all-cause death (HR = 3.12, 95% CI = 1.63–5.98).
Conclusions: In addition to patients with low eGFR levels at baseline, also those with decreasing eGFR have increased risk for vascular events and death; hence, repeated estimates of eGFR might add relevant information to risk prediction.
Background and purpose: During acute coronavirus disease 2019 (COVID-19) infection, neurological signs, symptoms and complications occur. We aimed to assess their clinical relevance by evaluating real-world data from a multinational registry. Methods: We analyzed COVID-19 patients from 127 centers, diagnosed between January 2020 and February 2021, and registered in the European multinational LEOSS (Lean European Open Survey on SARS-Infected Patients) registry. The effects of prior neurological diseases and the effect of neurological symptoms on outcome were studied using multivariate logistic regression. Results: A total of 6537 COVID-19 patients (97.7% PCR-confirmed) were analyzed, of whom 92.1% were hospitalized and 14.7% died. Commonly, excessive tiredness (28.0%), headache (18.5%), nausea/emesis (16.6%), muscular weakness (17.0%), impaired sense of smell (9.0%) and taste (12.8%), and delirium (6.7%) were reported. In patients with a complicated or critical disease course (53%) the most frequent neurological complications were ischemic stroke (1.0%) and intracerebral bleeding (ICB; 2.2%). ICB peaked in the critical disease phase (5%) and was associated with the administration of anticoagulation and extracorporeal membrane oxygenation (ECMO). Excessive tiredness (odds ratio [OR] 1.42, 95% confidence interval [CI] 1.20–1.68) and prior neurodegenerative diseases (OR 1.32, 95% CI 1.07–1.63) were associated with an increased risk of an unfavorable outcome. Prior cerebrovascular and neuroimmunological diseases were not associated with an unfavorable short-term outcome of COVID-19. Conclusion: Our data on mostly hospitalized COVID-19 patients show that excessive tiredness or prior neurodegenerative disease at first presentation increase the risk of an unfavorable short-term outcome. ICB in critical COVID-19 was associated with therapeutic interventions, such as anticoagulation and ECMO, and thus may be an indirect complication of a life-threatening systemic viral infection.
"Schiller und die Aufklärung" - das ist ein Feld, weit und gut bestellt zugleich. Und mit Neuentdeckungen ist einstweilen nicht zu rechnen. Doch ist das Thema selten einmal so grundsätzlich gestellt worden, wie es die Sache zu fordern scheint. Berührungspunkte mit einschlägigen Interessen der Schiller-Forschung sind jedoch allemal reichlich vorhanden: Probleme der sogenannten "Jugendphilosophie" oder auch der Kant-Rezeption Schillers lassen sich selbstverständlich nicht ohne den Sinnkomplex der "Aufklärung" diskutieren. So fraglos Schillers Teilhabe am Großprojekt der "Aufklärung" aber auch sein mag, eine Gleichsetzung mit deren Idealen erschien der Schiller-Forschung doch problematisch. Daß Schiller das Königsprinzip der Aufklärung, den Gedanken der Autonomie des vernunftbestimmten Menschen, nicht nur geteilt, sondern auch künstlerisch immer wieder umspielt hat, ist angesichts eindeutiger Bekenntnisse wohl nicht zu bezweifeln.
"Das Drama muß, weil es seinem Inhalte wie seiner Form nach sich zur vollendetesten Totalität ausbildet, als die höchste Stufe der Poesie und der Kunst überhaupt angesehen werden". Mit solchen, enthusiastisch gestimmten Worten formuliert Hegel in seinen Vorlesungen zur Ästhetik zugleich Summe und Nachklang der idealistischen Dramentheorie in Deutschland. [...] Gerade die Besonderheit [...], die das Drama – einerseits – zum Gipfel der Künste qualifiziert, ist – andererseits – für dessen sicheren Untergang verantwortlich. [Novalis] bislang von der Forschung vernachlässigte Bemühungen um eine "Poetik des Dramas" sollen [...] im folgenden [...] etwas genauer untersucht werden. Wenn dabei auch ein zusätzliches Licht auf Novalis dichterisches Werk und vor allem auf einen auffälligen motivischen wie stilistischen Zug desselben fallen sollte, so wäre dies nur willkommen.
Daß die Geschichte der deutschen Literatur auf dem amüsanten Gebiet der Komödie ihrerseits nur wenig Erfreuliches und Gültiges zu bieten hat, gehört seit langem zu den leidigen Gewißheiten der Forschung. Auch die Ausnahmen sind bestens bekannt. Im Gegensatz aber zu Goethe und Schiller, zu Friedrich und August Wil-helm Schlegel (und einer Reihe anderer) scheint einer von dieser Klage durch hö-here Unzuständigkeit freigesprochen. Sein dichterisches Naturell erheischt die produktionspsychologische Forderung nach der Komödie so wenig wie seine philosophisch-theoretischen Grundbegriffe eine solche auch nur zuzulassen scheinen – nämlich gar nicht. Die Rede ist von Friedrich von Hardenberg, genannt Novalis.