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Background: This study assessed the ability of mid-regional proadrenomedullin (MR-proADM) in comparison to conventional biomarkers (procalcitonin (PCT), lactate, C-reactive protein) and clinical scores to identify disease severity in patients with sepsis.
Methods: This is a secondary analysis of a randomised controlled trial in patients with severe sepsis or septic shock across 33 German intensive care units. The association between biomarkers and clinical scores with mortality was assessed by Cox regression analysis, area under the receiver operating characteristic and Kaplan-Meier curves. Patients were stratified into three severity groups (low, intermediate, high) for all biomarkers and scores based on cutoffs with either a 90% sensitivity or specificity.
Results: 1089 patients with a 28-day mortality rate of 26.9% were analysed. According to the Sepsis-3 definition, 41.2% and 58.8% fulfilled the criteria for sepsis and septic shock, with respective mortality rates of 20.0% and 32.1%. MR-proADM had the strongest association with mortality across all Sepsis-1 and Sepsis-3 subgroups and could facilitate a more accurate classification of low (e.g. MR-proADM vs. SOFA: N = 265 vs. 232; 9.8% vs. 13.8% mortality) and high (e.g. MR-proADM vs. SOFA: N = 161 vs. 155; 55.9% vs. 41.3% mortality) disease severity. Patients with decreasing PCT concentrations of either ≥ 20% (baseline to day 1) or ≥ 50% (baseline to day 4) but continuously high MR-proADM concentrations had a significantly increased mortality risk (HR (95% CI): 19.1 (8.0–45.9) and 43.1 (10.1–184.0)).
Conclusions: MR-proADM identifies disease severity and treatment response more accurately than established biomarkers and scores, adding additional information to facilitate rapid clinical decision-making and improve personalised sepsis treatment.
Die Nutzung der natürlichen Ressourcen ist zur Sicherung gesellschaftlichen Aktivitäten unverzichtbar, gleichwohl stehen ihrer nachhaltigen Bewirtschaftung immer neue Veränderungsprozesse und damit einhergehende Herausforderungen gegenüber. In Anbetracht von wirtschaftlichen Konzentrationsprozessen, sozio-strukturellen und demographischen Entwicklungen, technischen Innovationen, globalem Wandel und neuen Erkenntnissen zu Risiken stoßen etablierte klassische Verfahren des Planungsdenkens zunehmend an ihre Grenzen. Vor diesem Hintergrund wurden neue und innovative Ansätze zur Ressourcensicherung entwickelt, die vereinzelt auch bereits in der Praxis realisiert wurden. Sie greifen die Herausforderung gegenwärtiger Veränderungsprozesse konzeptionell auf und überführen sie in angepasste Strukturen und Verfahren. Die vorliegende Arbeit beschreibt diesen Übergang zu einem neuen, angepassten Planungsdenken. In seinem Mittelpunkt steht der Begriff der „sozial-ökologischen Ressourcenregulation“. Am Beispiel der Bewirtschaftung der Wasserressourcen werden aktuelle Entwicklungen vorgestellt und exemplarisch anhand von zwei Fallbeispielen vertieft: dem Fuhrberger Feld und dem Hessische Ried unter den spezifischen Gesichtspunkten von Wassergüte und Wassermenge. Die Entwicklungen in beiden Regionen werden zunächst anhand der Anforderungen an eine sozial-ökologische Regulation bewertet. In einem weiteren Schritt werden verallgemeinerte Schlussfolgerungen für eine verbesserte Ressourcenbewirtschaftung und deren Regulation sowohl hinsichtlich der Wassergüte als auch der Wassermenge gezogen. Es zeigt sich hierbei die große Bedeutung der Entstehung adaptiver Strukturen durch Rückkopplungen und den Einbezug der relevanten gesellschaftlichen Akteure; so ist langfristig auch eine Koexistenz von tendenziell konfligierenden Ressourcennutzungen und deren nachhaltige Entwicklung möglich.
Rain- and floodwater harvesting (RFWH) technologies and water reuse are ideal and generalpurpose technologies to improve water security and to contribute to climate adaptation – in particular for semi-arid regions. These technologies are part of a multi-resources mix within an integrated water resources management (IWRM). They create capacities to buffer water fluctuations and alleviate water scarcity. In this way, they reduce the pressure on existing resources, and can stimulate local economies. However, in order to be sustainable, these technologies need to be adapted to the local context – through suitable design, adapted operation requirements, and a back-up by training users and operators accordingly.
Wasserbedarfsprognosen sind für Wasserversorger eine wichtige Entscheidungsgrundlage für zukünftige Maßnahmen in der wirtschaftlichen und technischen Betriebsführung sowie beim Ressourcenmanagement. In den letzten zwei Jahrzehnten sanken in Deutschland die spezifischen Wasserbedarfe aufgrund von Technik- und Verhaltensinnovationen. Für Regionen mit Wirtschafts- und Bevölkerungswachstum ist aber das Zusammenspiel dieser für den zukünftigen Bedarf konträren Entwicklungen von besonderem Interesse. Auch die Metropolregion Hamburg ist von diesen Entwicklungen betroffen.
Im Auftrag des Wasserversorgers HAMBURG WASSER aktualisierte das ISOE (Forschungsschwerpunkt Wasserressourcen und Landnutzung) in Kooperation mit dem ifo Institut München seine mittel- und langfristige Wasserbedarfsprognose aus dem Jahr 2007 für das Versorgungsgebiet des Auftraggebers. In einem innovativen Konzept wurden dafür Forschungsmethoden aus Natur-, Wirtschafts-, Planungs- und Sozialwissenschaften kombiniert. Mit dem gewählten transdisziplinären Forschungsmodus war das Projekt darauf angelegt, im laufenden Forschungsprozess gemeinsam mit den wissenschaftlichen und außerwissenschaftlichen Projektpartnern das Prognosekonzept weiterzuentwickeln. Der vorliegende Studientext basiert auf dem Projektbericht an HAMBURG WASSER und fasst Prognosekonzept, Modellentwicklung, Prognoseergebnissen und Schlussfolgerungen zusammen.
Objective: Children with pre-school asthma suffer disproportionally more often from severe asthma exacerbations with emergency visits and hospital admissions compared to school children. Despite this high disease burden, there are only a few reports looking at this particular severe asthma cohort. Similarly, there is little real-life research on the distribution of asthma phenotypes and personalized treatment at discharge in this age group. Patients and Methods: Retrospective analysis of the electronic charts of all children aged 1–5 years with asthma hospitalizations (ICD J45) at the Frankfurt University between 2008 and 2017. An acute severe asthma exacerbation was defined as dyspnea, oxygen demand, and/or systemic steroid therapy. Age, gender, duration of hospitalization, asthma phenotype, treatment, and readmission rate were analyzed. Results: Of 572 patients, 205 met the definition of acute severe asthma. The phenotypic characterization showed 56.1% had allergic asthma, 15.2% eosinophilic asthma and 28.7% non-allergic asthma. Of these patients, 71.7% were discharged with inhaled corticosteroids (ICS) or ICS + long-acting-beta-agonists (LABA), 15.1% with leukotriene antagonists (LTRA) and 7.3% salbutamol on demand. The rate of emergency presentations (emergency department and readmission) within 12 months after discharge was high (n = 42; 20.5%). No phenotype tailored treatment was detectable. Neither the number of eosinophils (>300/μl) nor the treatment at discharge had an effect on emergency visits and readmission rate. Conclusion: Despite protective therapy with ICS, ICS + LABA, or LTRA, the readmission rate was high. Thus, current care and treatment strategies should be reevaluated continuously, in order to better control asthma in pre-school children and prevent hospitalization.