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Background: To study neoadjuvant chemoradiotherapy (nCRT) and potential predictive factors for response in locally advanced oral cavity cancer (LA-OCC).
Methods: The INVERT trial is an ongoing single-center, prospective phase 2, proof-of-principle trial. Operable patients with stage III-IVA squamous cell carcinomas of the oral cavity were eligible and received nCRT consisting of 60 Gy with concomitant cisplatin and 5-fluorouracil. Surgery was scheduled 6-8 weeks after completion of nCRT. Explorative, multiplex immunohistochemistry (IHC) was performed on pretreatment tumor specimen, and diffusion-weighted magnetic resonance imaging (DW-MRI) was conducted prior to, during nCRT (day 15), and before surgery to identify potential predictive biomarkers and imaging features. Primary endpoint was the pathological complete response (pCR) rate.
Results: Seventeen patients with stage IVA OCC were included in this interim analysis. All patients completed nCRT. One patient died from pneumonia 10 weeks after nCRT before surgery. Complete tumor resection (R0) was achieved in 16/17 patients, of whom 7 (41%, 95% CI: 18-67%) showed pCR. According to the Clavien-Dindo classification, grade 3a and 3b complications were found in 4 (25%) and 5 (31%) patients, respectively; grade 4-5 complications did not occur. Increased changes in the apparent diffusion coefficient signal intensities between MRI at day 15 of nCRT and before surgery were associated with better response (p=0.022). Higher abundances of programmed cell death protein 1 (PD1) positive cytotoxic T-cells (p=0.012), PD1+ macrophages (p=0.046), and cancer-associated fibroblasts (CAFs, p=0.036) were associated with incomplete response to nCRT.
Conclusion: nCRT for LA-OCC followed by radical surgery is feasible and shows high response rates. Larger patient cohorts from randomized trials are needed to further investigate nCRT and predictive biomarkers such as changes in DW-MRI signal intensities, tumor infiltrating immune cells, and CAFs.
This paper introduces a new methodology for the fabrication of strain-sensor elements for MEMS and NEMS applications based on the tunneling effect in nano-granular metals. The strain-sensor elements are prepared by the maskless lithography technique of focused electron-beam-induced deposition (FEBID) employing the precursor trimethylmethylcyclopentadienyl platinum [MeCpPt(Me)3]. We use a cantilever-based deflection technique to determine the sensitivity (gauge factor) of the sensor element. We find that its sensitivity depends on the electrical conductivity and can be continuously tuned, either by the thickness of the deposit or by electron-beam irradiation leading to a distinct maximum in the sensitivity. This maximum finds a theoretical rationale in recent advances in the understanding of electronic charge transport in nano-granular metals.
The Kinase Chemogenomic Set (KCGS): an open science resource for kinase vulnerability identification
(2021)
We describe the assembly and annotation of a chemogenomic set of protein kinase inhibitors as an open science resource for studying kinase biology. The set only includes inhibitors that show potent kinase inhibition and a narrow spectrum of activity when screened across a large panel of kinase biochemical assays. Currently, the set contains 187 inhibitors that cover 215 human kinases. The kinase chemogenomic set (KCGS), current Version 1.0, is the most highly annotated set of selective kinase inhibitors available to researchers for use in cell-based screens.
The Kinase Chemogenomic Set (KCGS): An open science resource for kinase vulnerability identification
(2019)
We describe the assembly and annotation of a chemogenomic set of protein kinase inhibitors as an open science resource for studying kinase biology. The set only includes inhibitors that show potent kinase inhibition and a narrow spectrum of activity when screened across a large panel of kinase biochemical assays. Currently, the set contains 187 inhibitors that cover 215 human kinases. The kinase chemogenomic set (KCGS) is the most highly annotated set of selective kinase inhibitors available to researchers for use in cell-based screens.
Background: Breast cancer (BC) is the most frequent female cancer and preferentially metastasizes to bone. The transcription factor TGFB-induced factor homeobox 1 (TGIF) is involved in bone metabolism. However, it is not yet known whether TGIF is associated with BC bone metastasis or patient outcome and thus of potential interest. Methods: TGIF expression was analyzed by immunohistochemistry in 1197 formalin-fixed, paraffin-embedded tissue samples from BC patients treated in the GAIN (German Adjuvant Intergroup Node-Positive) study with two adjuvant dose-dense schedules of chemotherapy with or without bisphosphonate ibandronate. TGIF expression was categorized into negative/low and moderate/strong staining. Endpoints were disease-free survival (DFS), overall survival (OS) and time to primary bone metastasis as first site of relapse (TTPBM). Results: We found associations of higher TGIF protein expression with smaller tumor size (p= 0.015), well differentiated phenotype (p< 0.001) and estrogen receptor (ER)-positive BC (p< 0.001). Patients with higher TGIF expression levels showed a significantly longer disease-free (DFS: HR 0.75 [95%CI 0.59–0.95], log-rank p=0.019) and overall survival (OS: HR 0.69 [95%CI 0.50–0.94], log-rank p= 0.019), but no association with TTPBM (HR 0.77 [95%CI 0.51–1.16]; p= 0.213). Univariate analysis in molecular subgroups emphasized that elevated TGIF expression was prognostic for both DFS and OS in ER-positive BC patients (DFS: HR 0.68 [95%CI 0.51–0.91]; log-rank p= 0.009, interaction p= 0.130; OS: HR 0.60 [95%CI 0.41–0.88], log-rank p= 0.008, interaction p= 0.107) and in the HER2-negative subgroup (DFS:HR 0.67 [95%CI 0.50–0.88], log-rank p= 0.004, interaction p= 0.034; OS: HR 0.57 [95%CI 0.40–0.81], log-rank p= 0.002, interaction p= 0.015). Conclusions: Our results suggest that moderate to high TGIF expression is a common feature of breast cancer cells and that this is not associated with bone metastases as first site of relapse. However, a reduced expression is linked to tumor progression, especially in HER2-negative breast cancer.
Following publication of the original article, the authors noticed an incorrect affiliation for Christine Stürken and Udo Schumacher. The correct affiliations are as follows: Christine Stürken: Institute of Anatomy and Experimental Morphology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Martinistrasse 52, 20246 Hamburg, Germany. Udo Schumacher: Institute of Anatomy and Experimental Morphology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Martinistrasse 52, 20246 Hamburg, Germany. The affiliations have been correctly published in this correction and the original article has been updated.
There is limited knowledge on the prevalence and risk factors of diabetic retinopathy (DR) in dialysis patients. We have investigated the association between diabetes mellitus and lipid-related biomarkers and retinopathy in hemodialysis patients. We reviewed 1,255 hemodialysis patients with type 2 diabetes mellitus (T2DM) who participated in the German Diabetes and Dialysis Study (4D Study). Associations between categorical clinical, biochemical variables and diabetic retinopathy were examined by logistic regression. On average, patients were 66 ± 8 years of age, 54% were male and the HbA1c was 6.7% ± 1.3%. DR, found in 71% of the patients, was significantly and positively associated with fasting glucose, HbA1c, time on dialysis, age, systolic blood pressure, body mass index and the prevalence of other microvascular diseases (e.g. neuropathy). Unexpectedly, DR was associated with high HDL cholesterol and high apolipoproteins AI and AII. Patients with coronary artery disease were less likely to have DR. DR was not associated with gender, smoking, diastolic blood pressure, VLDL cholesterol, triglycerides, and LDL cholesterol. In summary, the prevalence of DR in patients with type 2 diabetes mellitus requiring hemodialysis is higher than in patients suffering from T2DM, who do not receive hemodialysis. DR was positively related to systolic blood pressure (BP), glucometabolic control, and, paradoxically, HDL cholesterol. This data suggests that glucose and blood pressure control may delay the development of DR in patients with diabetes mellitus on dialysis.
Im April 2004 wurde im Rahmen des DFG-Forschungsprojektes „Kokainkonsum in Frankfurt am Main“ eine Repräsentativbefragung in der erwachsenen Wohnbevölkerung in Frankfurt a.M. durchgeführt. Da neben Kokain auch andere illegale und legale Drogen Thema der Befragung waren, eröffnet dies die Möglichkeit, einen Blick auf den Konsum psychoaktiver Substanzen in Frankfurt am Main zu werfen. Insgesamt 1.011 18-59-jährige Frankfurterinnen und Frankfurter beteiligten sich an der postalischen Erhebung. Die Ergebnisse der in diesem Bericht vorgelegte Sonderauswertung können mit ähnlich konzipierten Befragungen für Hamburg und das Bundesgebiet verglichen werden. Tabak 35,9% der Befragten sind aktuelle Raucher/innen, weitere 25,4% haben früher einmal geraucht. Insgesamt 10,3% rauchen täglich mindestens 20 Zigaretten. Etwas mehr Männer als Frauen rauchen aktuell. Bei den Altersgruppen zeigt sich lediglich unter 18-24-jährigen eine Überrepräsentation der Raucher/innen. Der Anteil aktueller Raucher/innen in Frankfurt ist etwa mit denen in Hamburg und dem gesamten Bundesgebiet vergleichbar, allerdings zeigt sich insbesondere im Vergleich zu Hamburg, dass in Frankfurt die Quote starker Raucher/innen relativ gering ist. Alkohol Einen Alkoholkonsum in den letzten 24 Stunden geben 38,4% der Befragten an, darunter deutlich mehr Männer als Frauen; zudem steigt dieser Anteil mit zunehmendem Alter. Demgegenüber geben jüngere Befragte häufiger an, in den letzten 30 Tagen betrunken gewesen zu sein (Gesamt: 15,1%). Die 30-39-jährigen sind die Altersgruppe, die durchschnittlich am frühesten in einen regelmäßigen Alkoholkonsum eingestiegen ist. 10,5% der Befragten sind aufgrund der Intensität ihres Gebrauchsmusters als mindestens „riskante“ Konsumenten einzustufen. Der Alkoholkonsum in Frankfurt unterscheidet sich nur geringfügig von dem in Hamburg bzw. dem im Bundesgebiet. Medikamente 16% der Stichprobe haben in den zurückliegenden 30 Tagen mindestens einmal pro Woche Medikamente eingenommen, dabei dominieren mit 11,8% die Schmerzmittel. Ein deutlicher Schwerpunkt des Medikamentengebrauchs ist bei älteren Befragten auszumachen. Im Unterschied zu den beiden Vergleichsbefragungen konsumieren Frauen in Frankfurt nur etwas häufiger als Männer regelmäßig Medikamente. Cannabis Auch in Frankfurt stellt Cannabis die mit Abstand meistkonsumierte illegale Droge dar; 41,3% verfügen über Erfahrungen mit der Substanz, darunter mehr Männer als Frauen. Dieser geschlechtsspezifische Unterschied zeigt sich in verstärktem Maße bei der 12-Monats- (insgesamt 10,6%) und 30-Tages-Prävalenz (5,0%). Deutliche Schwerpunkte des aktuellen Konsums zeigen sich in den jüngeren Altersgruppen. Etwa der Hälfte der Befragten wurde Cannabis schon einmal angeboten, etwas weniger halten die Droge für leicht beschaffbar und 5,5% der Drogenunerfahrenen würden die Droge bei entsprechendem Angebot möglicherweise probieren. Diese Probierbereitschaft fällt im Vergleich zu Hamburg etwas niedriger aus, wogegen die Beschaffbarkeit in Frankfurt höher eingeschätzt wird. Die Cannabis-Prävalenzraten entsprechen in etwa denen von Hamburg, liegen aber deutlich über den gesamtdeutschen Prävalenzraten (Lebenszeit: Ffm 41,3%, HH 42,4%, D 24,5%). Die Werte für das Einstiegsalter liegen in Frankfurt unter den bundesweit ermittelten, aber über denen aus Hamburg. Andere illegale Drogen 14,0% der Befragten haben schon einmal mindestens eine illegale Droge außer Cannabis konsumiert; 2,2% haben eine derartige Substanz auch in den letzten 12 Monaten und 1% in den letzten 30 Tagen konsumiert. Kokain liegt hier mit einer Lebenszeitprävalenz von 7,5% an erster Stelle, gefolgt von LSD, psychoaktiven Pilzen, Ecstasy und Amphetaminen mit jeweils rund 5%. Auch hier verfügen Männer deutlich häufiger über Konsumerfahrungen als Frauen, aktueller Konsum dieser Substanzen ist unter 25-29-jährigen am stärksten verbreitet. Die Probierbereitschaft für ‚harte Drogen’ ist unter Unerfahrenen ausgesprochen gering, wogegen 11,2% der drogenerfahrenen Personen Kokain und 5,7% Ecstasy bei entsprechendem Angebot konsumieren würden. Je etwa 20% geben an, eine dieser Substanzen leicht beschaffen zu können. In Frankfurt verfügen mehr Personen als in Hamburg und im Bundesdurchschnitt über Erfahrungen mit illegalen Drogen (außer Cannabis), Frankfurt fällt aber hinsichtlich des aktuellen Konsums hinter Hamburg zurück und rangiert hier etwa gleichauf mit dem Bundesdurchschnitt. In der Hansestadt haben im Unterschied zu Frankfurt nahezu so viele Frauen wie Männer Erfahrungen mit ‚harten Drogen’, beim aktuellen Konsum übertreffen sie sogar die Werte für die männlichen Befragten, wogegen in Frankfurt und bundesweit hier die Männer deutlich überwiegen. Freizeitaktivitäten und politische Einstellung Die Befragten in der vorliegenden Stichprobe stufen sich selbst im Schnitt leicht „links“ der politischen „Mitte“ ein. Jüngere Personen weisen eine höhere Ausgehhäufigkeit auf als ältere Befragte. Eine hohe Ausgehhäufigkeit wiederum geht oftmals mit einer höheren Prävalenz des Konsums legaler und illegaler Drogen einher. Konsum psychoaktiver Substanzen unter Frankfurter Jugendlichen und Erwachsenen im Vergleich Im Hinblick auf die Verbreitung im Bekanntenkreis zeigt sich bei den legalen Drogen ein leicht, bei den illegalen ein deutlich erhöhter Wert unter den Frankfurter Schüler/innen. Besonders eindeutig fällt dieser Unterschied bei Cannabis, synthetischen Drogen und psychoaktiven Pilzen aus. Letzteres schlägt sich auch in der Rangliste der Konsumprävalenzen nieder, wo Ecstasy, Amphetamine und Pilze bei den Jugendlichen im Unterschied zu den Erwachsenen vor Kokain rangieren. Eine noch deutlichere Differenz zeigt sich bei den Schnüffelstoffen, die bei den Erwachsenen nahezu gar keine, bei den Schüler/innen hingegen eine vergleichsweise hohe Verbreitung finden. Fazit Die Einwohner/innen von Frankfurt am Main unterscheiden sich im Hinblick auf den Gebrauch legaler Drogen nur unwesentlich von der deutschen Allgemeinbevölkerung wie auch von der in Hamburg. Hinsichtlich der illegalen Drogen sind sowohl in Frankfurt als auch in Hamburg im Vergleich zum Bundesdurchschnitt bezogen auf die Lebenszeit höhere Erfahrungswerte zu beobachten. Bezüglich des aktuellen Konsums rangiert Hamburg leicht vor Frankfurt, und was den aktuellen Konsum ‚harter Drogen’ betrifft, liegt Frankfurt gleichauf mit dem Bundesdurchschnitt.
Der vorliegende Bericht beschreibt die Situation in der „offenen Drogenszene“ in Frankfurt am Main unter zwei Aspekten: zum einen im Hinblick auf die Veränderungen, die sich in zentralen Inhaltsbereichen wie der sozialen und gesundheitlichen Situation, dem Substanzkonsum und der Inanspruchnahme des Hilfesystems in den letzten Jahren gezeigt haben, zum zweiten im Hinblick auf die aktuelle Situation, wie sie sich in der „offenen Drogenszene“ Mitte des Jahres 2004 auf Grundlage der hier vorliegenden Daten darstellt.