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Background and purpose: During acute coronavirus disease 2019 (COVID-19) infection, neurological signs, symptoms and complications occur. We aimed to assess their clinical relevance by evaluating real-world data from a multinational registry. Methods: We analyzed COVID-19 patients from 127 centers, diagnosed between January 2020 and February 2021, and registered in the European multinational LEOSS (Lean European Open Survey on SARS-Infected Patients) registry. The effects of prior neurological diseases and the effect of neurological symptoms on outcome were studied using multivariate logistic regression. Results: A total of 6537 COVID-19 patients (97.7% PCR-confirmed) were analyzed, of whom 92.1% were hospitalized and 14.7% died. Commonly, excessive tiredness (28.0%), headache (18.5%), nausea/emesis (16.6%), muscular weakness (17.0%), impaired sense of smell (9.0%) and taste (12.8%), and delirium (6.7%) were reported. In patients with a complicated or critical disease course (53%) the most frequent neurological complications were ischemic stroke (1.0%) and intracerebral bleeding (ICB; 2.2%). ICB peaked in the critical disease phase (5%) and was associated with the administration of anticoagulation and extracorporeal membrane oxygenation (ECMO). Excessive tiredness (odds ratio [OR] 1.42, 95% confidence interval [CI] 1.20–1.68) and prior neurodegenerative diseases (OR 1.32, 95% CI 1.07–1.63) were associated with an increased risk of an unfavorable outcome. Prior cerebrovascular and neuroimmunological diseases were not associated with an unfavorable short-term outcome of COVID-19. Conclusion: Our data on mostly hospitalized COVID-19 patients show that excessive tiredness or prior neurodegenerative disease at first presentation increase the risk of an unfavorable short-term outcome. ICB in critical COVID-19 was associated with therapeutic interventions, such as anticoagulation and ECMO, and thus may be an indirect complication of a life-threatening systemic viral infection.
Menschen mit Behinderung haben dieselben Menschenrechte wie alle anderen Menschen: eigentlich eine Selbstverständlichkeit. Zur Bekräftigung und Präzisierung dieser Tatsache haben die Vereinten Nationen (UN) 2006 die Behindertenrechtskonvention verabschiedet, die von 158 Staaten unterzeichnet wurde – 2009 auch von der Bundesrepublik Deutschland. Darin werden auch spezifische, vor allem behinderte Menschen betreffende Regelungen getroffen. Artikel 24 bezieht sich auf den Bereich Bildung: Um Diskriminierung zu vermeiden und Chancengleichheit zu verwirklichen, verpflichten sich die Vertragsstaaten, ein integratives bzw. inklusives Schulsystem einzurichten. Dabei liegt der Fokus nicht an der Behinderung an sich, sondern auf den Barrieren, die die soziale Teilhabe einschränken. Ziel ist eine Gesellschaft, in der niemand integriert werden muss, weil jeder von vornherein dazugehört. Eine Utopie? Auf alle Fälle ein großes Ziel, an dem stetig und auf vielen Ebenen gearbeitet werden muss. In Deutschland wird über das Thema lebhaft diskutiert. Das deutsche Schulsystem mit seiner frühen Aufteilung der Kinder auf verschiedene Schulformen tut sich teils schwer mit der Umsetzung der Konvention. Diese verbietet Förderschulen zwar keineswegs, sie schreibt jedoch einen gleichberechtigten Zugang aller zum Bildungswesen vor. Ein Rückbau der Förderschulen würde den inklusiven Prozess beschleunigen und mehr Mittel freisetzen, argumentieren Experten. Auch die Stadt Frankfurt hat sich auf den Weg gemacht: Im Rahmen des Programms „Modellregion Inklusion“ sollen Förderschulen in Förderzentren umgebaut und Ressourcen an die Regelschulen verlagert werden. Auf Einladung des UniReports diskutieren der Frankfurter Erziehungswissenschaftler Prof. Dieter Katzenbach und Martina Franke, Leiterin der Johann-Hinrich-Wichern-Schule (Frankfurt) mit Förderschwerpunkt Lernen.