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Background: Estimating prognosis of periodontally affected teeth at the beginning of supportive periodontal care (SPC) is an important component for further treatment planning. This study aimed to evaluate tooth loss (TL) during 10 years of SPC in periodontally compromised patients and to identify tooth-related factors affecting TL.
Methods: Patients were re-examined 120 ± 12 months after accomplishment of active periodontal therapy. TL was defined as primary outcome variable and tooth-related factors (abutment status, furcation involvement [FI], tooth mobility, mean periodontal probing depth [PD], and clinical attachment level [CAL] at beginning of SPC, and initial bone loss [BL]) were estimated based on an adjusted regression analyses model.
Results: Ninety-seven patients (51 females and 46 males; mean age, 65.3 ± 11 years) lost 119 of 2,323 teeth (overall TL [OTL]: 0.12 teeth/patient/y) during 10 years of SPC. Forty of these teeth (33.6%) were lost for periodontal reasons (TLP; 0.04 teeth/patient/y). Significantly more teeth were lost due to other reasons (P <0.0001). TLP (OTL) only occurred in 5.9% (14.7%) of all teeth, when BL was at least 80%. Use as abutment tooth, FI degree III, tooth mobility degrees I and II, mean PD, and CAL positively correlated with OTL (P <0.05). For TLP, FI and tooth mobility degree III as well as mean CAL were identified as tooth-related prognostic factors (P <0.05).
Conclusions: During 10 years of SPC, most of the teeth (93.4%) of periodontally compromised patients were retained, showing the positive effect of a well-established treatment concept. Well-known tooth-related prognostic factors were confirmed.
Langzeitergebnisse nach 10 Jahren unterstützender Parodontitistherapie: Zahnbezogene Parameter
(2022)
Ziel: Die Einschätzung der Prognose eines parodontal erkrankten Zahnes zu Beginn der unterstützenden Parodontaltherapie (UPT) ist Teil der Behandlungsplanung. Ziel dieser Studie war es, Zahnverlust bei parodontal kompromittierten Patienten über einen Zeitraum von 10 Jahren zu evaluieren und einflussnehmende zahnbezogene Risikofaktoren zu identifizieren.
Material und Methoden: Die Patienten wurden 120 ± 12 Monate nach aktiver Parodontaltherapie nachuntersucht. Zahnverlust während der UPT wurde als Hauptzielkriterium definiert. Zahnbezogene Faktoren [Pfeilerstatus, Furkationsbeteiligung (FB), Lockerungsgrad (LG), mittlere Sondierungstiefe (ST) und Attachmentlevel (AL) zu Beginn der UPT, initialer Knochenabbau (KA)] wurden mittels adjustierter logistischer Multilevel-Regressionsanalyse analysiert.
Ergebnisse: Siebenundneunzig Patienten (51 weiblich, Ø Alter 65,3 ± 11 Jahre) verloren 119 von initial 2323 Zähnen [Gesamtzahnverlust (GZV): 0,12 Zähne/Patient/Jahr] während 10 Jahren UPT, hiervon 40 aus parodontalen Gründen [parodontal bedingter Zahnverlust (PZV); 0,04 Zähne/Patient/Jahr]. Signifikant mehr Zähne wurden aus anderen Gründen extrahiert (p <0,0001). PZV (GZV) trat nur bei 5,9 % (14,7 %) der Zähne mit KA ≥ 80 % auf. Nutzung als Pfeilerzahn, FB III, LG I und II sowie mittlere ST und AL korrelierten positiv mit dem GZV. Bezüglich des PZV konnten ein FB III sowie ein LG III und mittlere AL als zahnbezogene Risikofaktoren identifiziert werden (p <0,05).
Schlussfolgerungen: Nach 10 Jahren UPT konnte ein Großteil (96,4 %) der parodontal vorerkrankten Zähne erhalten werden. Dies unterstreicht den positiven Effekt eines etablierten Behandlungskonzepts. Bereits bekannte zahnbezogene Risikofaktoren für Zahnverlust konnten bestätigt werden.
Die vorliegende Studie wurde durch die Stiftung Carolinum (Frankfurt am Main) finanziell unterstützt.
In March 2019 the HADES experiment recorded 14 billion Ag+Ag collisions at √sNN = 2.55 GeV as a part of the FAIR phase-0 physics program. In this contribution, we present and investigate our capabilities to reconstruct and analyze weakly decaying strange hadrons and hypernuclei emerging from these collisions. The focus is put on measuring the mean lifetimes of these particles.