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While it is apparent that rare variation can play an important role in the genetic architecture of autism spectrum disorders (ASDs), the contribution of common variation to the risk of developing ASD is less clear. To produce a more comprehensive picture, we report Stage 2 of the Autism Genome Project genome-wide association study, adding 1301 ASD families and bringing the total to 2705 families analysed (Stages 1 and 2). In addition to evaluating the association of individual single nucleotide polymorphisms (SNPs), we also sought evidence that common variants, en masse, might affect the risk. Despite genotyping over a million SNPs covering the genome, no single SNP shows significant association with ASD or selected phenotypes at a genome-wide level. The SNP that achieves the smallest P-value from secondary analyses is rs1718101. It falls in CNTNAP2, a gene previously implicated in susceptibility for ASD. This SNP also shows modest association with age of word/phrase acquisition in ASD subjects, of interest because features of language development are also associated with other variation in CNTNAP2. In contrast, allele scores derived from the transmission of common alleles to Stage 1 cases significantly predict case status in the independent Stage 2 sample. Despite being significant, the variance explained by these allele scores was small (Vm< 1%). Based on results from individual SNPs and their en masse effect on risk, as inferred from the allele score results, it is reasonable to conclude that common variants affect the risk for ASD but their individual effects are modest.
Behaviorale und neuronale Effekte eines Emotionserkennungstrainings bei Autismus-Spektrum-Störungen
(2010)
Das Hauptziel der vorliegenden Arbeit ist es, die Wirksamkeit eines computerbasierten Emotionserkennungstrainings bei Personen mit Autismus-Spektrum-Störungen (ASS) zu überprüfen. Dies geschieht durch den Vergleich einer mit dem Frankfurter Training des Erkennens von fazialem Affekt (FEFA) trainierten und einer nicht trainierten Personengruppe mit ASS. Das FEFA ist das einzige deutschsprachige Emotionserkennungstraining, das mit dem Ziel entwickelt wurde, die Erkennung von Basisemotionen in Gesichtsausdrücken bei autistischen Menschen zu verbessern. Da ASS mit deutlichen, nicht ursächlich behandelbaren Beeinträchtigungen in der sozialen Interaktion und Kommunikation einhergehen, bieten übende Verfahren eine Möglichkeit, soziale Fertigkeiten aufzubauen und die Symptomatik abzumildern. Das Erkennen emotionaler Zustände anderer Personen stellt eine relevante Basisfähigkeit für angemessenes sozial-kommunikatives Verhalten dar. Autistischen Personen gelingt die Emotionserkennung oft nicht und es gibt Hinweise, dass sie emotionale Gesichtsausdrücke neuronal anders verarbeiten als nicht autistische Menschen. Daher werden in dieser Studie neben Testverfahren zur Emotionserkennung funktionelle Bildgebungsverfahren (fMRT) eingesetzt, um neuronale Aktivierungsmuster mitzuerfassen. Die Studie gliedert sich in zwei Teile. Im ersten Teil wird ein Querschnittsvergleich durchgeführt, bei dem die Emotionserkennungsfertigkeiten durchschnittlich begabter Personen mit ASS (n=40) sowie deren neuronale Aktivierungsmuster bei der Wahrnehmung emotionaler, fazialer Reize mit denen einer, nach Alter und nonverbaler Intelligenz parallelisierten, unauffälligen Kontrollgruppe (n=26) verglichen werden. Diese Vergleiche zeigen, dass der ASS-Gruppe in den verwendeten Emotionserkennungstests deutlich weniger korrekte Zuordnungen gelingen als der unauffälligen Kontrollgruppe. Darüber hinaus weist die ASS-Gruppe auch in einem Gesichtererkennungstest und einem Wortschatztest gegenüber den unauffälligen Kontrollen Beeinträchtigungen auf. In fMRT-Aufgaben zur impliziten Emotionserkennung ist bei den unauffälligen Kontrollen eine Mehraktivierung in neuronalen Arealen, die mit sozial-emotionaler Reizverarbeitung in Zusammenhang stehen, feststellbar, und zwar im fusiformen Gyrus, der Amygdala und auch im dorsalen lateralen präfrontalen Kortex. Bei Aufgaben zur expliziten Emotionserkennung und der Wahrnehmung neutraler Gesichter bestehen keine Unterschiede in den neuronalen Aktivierungen zwischen den Gruppen in den interessierenden Regionen (Regions of Interest). Der zweite Teil der Studie umfasst die Trainingsevaluation. Hierzu wird das FEFA-Training mit 15 autistischen Personen in acht Einzelstunden innerhalb eines Zeitraums von fünf bis sechs Wochen durchgeführt. Die parallelisierte ASS-Kontrollgruppe besteht ebenfalls aus 15 Personen, die keine Intervention erhalten. Die vor dem Training (bzw. der Wartezeit) erfassten Emotionserkennungsfähigkeiten und neuronalen Aktivierungsmuster werden mit den unmittelbar nach dem Training (bzw. der Wartezeit) erhobenen verglichen. Zudem werden zu einem dritten Messzeitpunkt, etwa vier Wochen nach Beendigung des Trainings, die Testleistungen der beiden ASS-Gruppen einander erneut gegenüber gestellt. Die Ergebnisse zeigen, dass die trainierte ASS-Gruppe in allen verwendeten Tests zur Erkennung von Basisemotionen deutliche, stabile Verbesserungen erreicht, die mit einer Mehraktivierung im fusiformen Gyrus und der Amygdala bei Aufgaben zur impliziten Emotionserkennung einhergehen. Keine Verbesserungen werden bei der Erkennung komplexer emotionaler und mentaler Zustände sowie in der, von den Eltern eingeschätzten, affektiven Reaktivität im Alltag erzielt. In einem visuellen Gedächtnistest und einem Konzentrationstest, die zur Kontrolle der Spezifität des Trainings zu allen Messzeitpunkten angewendet werden, sind keine Verbesserungen in der trainierten ASS-Gruppe feststellbar. Somit kann davon ausgegangen werden, dass keine emotionsunspezifischen Fertigkeiten trainiert wurden. Das FEFA-Training wird von den Teilnehmern hinsichtlich des Ablaufs und des subjektiv erlebten Behandlungserfolges als überwiegend positiv bewertet. Insgesamt zeigen die Ergebnisse, dass die Anwendung des FEFA-Trainings über einen relativ kurzen Zeitraum bei autistischen Personen mit normativer Intelligenz die Emotionserkennungsleistung verbessert, allerdings sind darüber hinaus weitere Interventionen erforderlich, um einen Transfer in den Alltag zu ermöglichen.
Autism spectrum disorders (ASD) have been associated with sensory hypersensitivity. A recent study reported visual acuity (VA) in ASD in the region reported for birds of prey. The validity of the results was subsequently doubted. This study examined VA in 34 individuals with ASD, 16 with schizophrenia (SCH), and 26 typically developing (TYP). Participants with ASD did not show higher VA than those with SCH and TYP. There were no substantial correlations of VA with clinical severity in ASD or SCH. This study could not confirm the eagle-eyed acuity hypothesis of ASD, or find evidence for a connection of VA and clinical phenotypes. Research needs to further address the origins and circumstances associated with altered sensory or perceptual processing in ASD.
Autism spectrum disorder and schizophrenia share a substantial number of etiologic and phenotypic characteristics. Still, no direct comparison of both disorders has been performed to identify differences and commonalities in brain structure. In this voxel based morphometry study, 34 patients with autism spectrum disorder, 21 patients with schizophrenia and 26 typically developed control subjects were included to identify global and regional brain volume alterations. No global gray matter or white matter differences were found between groups. In regional data, patients with autism spectrum disorder compared to typically developed control subjects showed smaller gray matter volume in the amygdala, insula, and anterior medial prefrontal cortex. Compared to patients with schizophrenia, patients with autism spectrum disorder displayed smaller gray matter volume in the left insula. Disorder specific positive correlations were found between mentalizing ability and left amygdala volume in autism spectrum disorder, and hallucinatory behavior and insula volume in schizophrenia. Results suggest the involvement of social brain areas in both disorders. Further studies are needed to replicate these findings and to quantify the amount of distinct and overlapping neural correlates in autism spectrum disorder and schizophrenia.
The consequences of the current COVID-19 pandemic for mental health remain unclear, especially regarding the effects on suicidal behaviors. To assess changes in the pattern of suicide attempt (SA) admissions and completed suicides (CS) in association with the COVID-19 pandemic. As part of a longitudinal study, SA admissions and CS are systematically documented and analyzed in all psychiatric hospitals in Frankfurt/Main (765.000 inhabitants). Number, sociodemographic factors, diagnoses and methods of SA and CS were compared between the periods of March–December 2019 and March–December 2020. The number of CS did not change, while the number of SA significantly decreased. Age, sex, occupational status, and psychiatric diagnoses did not change in SA, whereas the percentage of patients living alone while attempting suicide increased. The rate and number of intoxications as a SA method increased and more people attempted suicide in their own home, which was not observed in CS. Such a shift from public places to home is supported by the weekday of SA, as the rate of SA on weekends was significantly lower during the pandemic, likely because of lockdown measures. Only admissions to psychiatric hospitals were recorded, but not to other institutions. As it seems unlikely that the number of SA decreased while the number of CS remained unchanged, it is conceivable that the number of unreported SA cases increased during the pandemic. Our data suggest that a higher number of SA remained unnoticed during the pandemic because of their location and the use of methods associated with lower lethality.