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Diese Dissertation soll die Frage beantworten, ob die Forderung der Krankenkassen, die Nabelhernie und die epigastrische Hernie als ambulante Operation zu realisieren, gerechtfertigt bzw. sinnvoll ist. Sie soll ferner Steuergrößen und Maßnahmen identifizieren, die die Überführung des Eingriffs in den ambulanten Rahmen begünstigen können.
Seit den achtziger Jahren des letzten Jahrhunderts wird versucht, durch die kurzstationäre und ambulante Operation verschiedener Krankheitsbilder der Forderung nach Kostenersparnis im Gesundheitswesen nachzukommen. Von den Krankenkassen wird gefordert, den Verschluss einer Hernia umbilicalis: Ohne Plastik: Mit Exstirpation einer Nabelzyste, den Verschluss einer Hernie epigastrica: Ohne Plastik sowie den Verschluss einer Hernia umbilicalis: Mit Plastik im Rahmen einer ambulanten Operation zu korrigieren. Entsprechend wurden diese Eingriffe 2005 in die Liste der ambulant zu erbringenden und stationsersetzenden Maßnahmen aufgenommen. Dennoch liegt die durchschnittliche stationäre Verweildauer nach diesem Eingriff weiterhin bei 3,5 Tagen.
Phylogenetisch ist die Entstehung von Nabelhernien durch anatomisch präformierte Schwachstellen der Bauchwand bedingt, an denen Muskulatur fehlt und nur Aponeurosen und Faszien vorhanden sind. Die Entstehung wird aber auch durch Begleiterkrankungen und Risikofaktoren begünstigt.
In die vorliegende Untersuchung wurden nach Anwendung verschiedener Ausschlusskriterien 95 Patienten aufgenommen, die im Zeitraum zwischen dem 24. August 2009 und dem 24. Juni 2012 mit der Hauptdiagnose einer Nabelhernie bzw. epigastrischen Hernie - Diagnose nach ICD10 - K42.0, K42.1, K42.9, K43.0, K43.1 und K43.9 in der Klinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie der Hochtaunuskliniken Bad Homburg operiert wurden. Die selektierten Patienten, welche betrachtet wurden, teilten sich in 61 primäre Nabelhernien, fünf Rezidivnabelhernien, elf epigastrische Hernien, drei Rezidive epigastrischer Hernien und 15 Kombinationseingriffe mit simultaner Operation einer Nabelhernie und einer Leistenhernie auf.
Als Operationsverfahren kam entweder eine Naht Stoß-auf-Stoß (NSAS), die Technik nach Mayo mit einer Fasziendoppelung oder die Implantation von alloplastischem Fremdmaterial entweder mittels eines Ventralex™ Patch oder Proceed™ Patch in Sublay-Technik oder bei ausgedehnten Befunden eine retromuskuläre Mesh Plastik (RMMP) zum Einsatz. Als laparoskopisches Verfahren wurde das Intraperitoneale Onlay Mesh (IPOM) verwendet.
Die Auswertung für die deskriptive Statistik erfolgte mit Microsoft® Excel® 2013. Anschließend wurde die Auswertung der explorativen wie auch der mathematisch/induktiven Statistik mit Hilfe von BiAS. für Windows™ Version 11/2015 durchgeführt.
Nach Analyse des Patientengutes konnte anhand von Korrelationsanalysen herausgearbeitet werden, dass das Alter, die Anzahl der Begleiterkrankungen, die Anzahl der Risikofaktoren und die ASA-Klassifikation (American Society of Anesthesiologists), die Größe der Bruchlücke in Zentimetern und die Schmerzen am zweiten postoperativen Tag einen schwachen Zusammenhang rho (ρ) zwischen 0,23 und 0,39 mit der Liegedauer bei jedoch signifikanten p-Wert p ≤ 0,05 aufwiesen. Einen stärkeren Zusammenhang mit einem Korrelationskoeffizienten ρ von 0,42 und 0,40 im Hinblick auf die Liegedauer zeigten hierbei die Operationsdauer und die Schmerzen am ersten postoperativen Tag. Den stärksten signifikanten Zusammenhang mit einem ρ von 0,64 zeigten die Schmerzen am dritten postoperativen Tag.
Die Verweildauer wurde auch durch die Wahl des Operationsverfahrens beeinflusst. Hier ergab sich eine signifikante Verlängerung der Verweildauer durch unterschiedliche Operationsverfahren sowohl in der Begutachtung des Gesamtkollektivs als auch in der Subgruppe NSAS, Mayo und Patch.
Im Anschluss konnte anhand multivariater Analysen festgestellt werden, dass die Operationsdauer, das Operationsverfahren und die ASA-Klassifikation mit p-Werten ≤ 0,05 mit der Liegedauer signifikant korrelierten. Auch konnte mit Hilfe der multivariaten Analyse aufgezeigt werden, dass die Größe der Bruchlücke in Zentimetern und die Schmerzen am ersten und zweiten postoperativen Tag mit Signifikanzwerten ≤ 0,05 mit der Liegedauer korrelierten.
Nach der durchgeführten Analyse, wie auch nach Betrachtung der Literatur, ist die Grundlage zur Durchführbarkeit einer ambulanten Operation die Erfüllung der medizinischen Voraussetzungen, die Erfüllung der Kriterien für ambulante Operationen und die Erfüllung der Entlassungskriterien. Zudem sollten Patienten mit kardiovaskulären Erkrankungen, insbesondere bei Vorliegen einer Herzinsuffizienz, aber auch bei COPD, Asthma und Schlafapnoesyndrom und einem BMI größer 30 nicht für eine ambulante Operation in Betracht gezogen werden. Auch gelten ein ASA Status größer als 2, Nebenwirkungen der (Allgemein-)Narkose wie PONV, Schwindel, Schläfrigkeit und ein erhöhtes postoperatives Schmerzniveau sowie eine große Defektgröße als hinderlich für die ambulante Durchführung der Operationen.
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Die vorliegende Studie versucht einen Beitrag zur Erforschung von Implementationsmöglichkeiten des bilingualen Sprachvermögens von Schüler*innen mit Migrationshintergrund für den Regelschulkontext zu leisten, indem ein bilinguales Interaktionsangebot beim Peer-Learning für türkisch-deutschsprachig aufwachsende Schüler*innen der dritten und vierten Klasse in einem quasi-experimentellen Setting unter Verwendung von Mixed Methods untersucht wird.
Methoden
(2020)
Rezension zu: Akremi, Leila, Nina Baur, Hubert Knoblauch und Boris Traue (Hrsg.): Handbuch Interpretativ forschen. Weinheim, Basel: Beltz Juventa 2018. 961 Seiten. ISBN: 978-3-7799-3126-3. Preis: C 49,95.
This paper defends The Transformation of Values into Prices on the Basis of Random Systems, published in EIER, by answering to the Comments made in the same journal by Professors Mori, Morioka and Yamazaki. The clarifications mainly concern the justification of the randomness assumptions, the conditions needed to obtain the equality of total profit with total surplus value in the simplified one-industry system and the invariance of the results to changes in the units of measurement.
Background: Alterations in the SCN5A gene encoding the cardiac sodium channel Nav1.5 have been linked to a number of arrhythmia syndromes and diseases including long-QT syndrome (LQTS), Brugada syndrome (BrS) and dilative cardiomyopathy (DCM), which may predispose to fatal arrhythmias and sudden death. We identified the heterozygous variant c.316A > G, p.(Ser106Gly) in a 35-year-old patient with survived cardiac arrest. In the present study, we aimed to investigate the functional impact of the variant to clarify the medical relevance.
Methods: Mutant as well as wild type GFP tagged Nav1.5 channels were expressed in HEK293 cells. We performed functional characterization experiments using patch-clamp technique.
Results: Electrophysiological measurements indicated, that the detected missense variant alters Nav1.5 channel functionality leading to a gain-of-function effect. Cells expressing S106G channels show an increase in Nav1.5 current over the entire voltage window.
Conclusion: The results support the assumption that the detected sequence aberration alters Nav1.5 channel function and may predispose to cardiac arrhythmias and sudden cardiac death.
Monoterpenes and their monoterpenoid derivatives form a subclass of terpene(oid)s. They are widely used in medicines/pharmaceuticals, as flavor and fragrance compounds, or in agriculture and are also considered as future biofuels. However, for many of these substances, the extraction from natural sources poses challenges such as occurring at low concentrations in their raw material or because the natural sources are diminishing. Furthermore, many of the structurally more complex terpenoids cannot be chemically synthesized in an economic way. Therefore, microbial production provides an attractive alternative, taking advantage of the often distinct regio- and stereoselectivity of enzymatic reactions. However, monoterpenes and monoterpenoids are challenging products for industrial biotechnology processes due to their pronounced cytotoxicity, which complicates the production in microorganisms compared to longer-chain terpenes (sesquiterpenes, diterpenes, etc.).
The aim of this thesis was to generate a biotechnological complement to fossil-resources-based chemical processes for industrial monoterpenoid production. Therefore, a starting point for the further development of a microbial cell factory based on the microbe Pseudomonas putida KT2440 was aimed to be created. This production organism should be able to conduct a whole- cell biocatalysis to selectively oxyfunctionalize monoterpene hydrocarbons using renewable industrial by-products and waste streams as raw material for monoterpenoid production (Figure 1). As a model substance, the production of (-)-menthol should be addressed due to its industrial significance. (-)-Menthol is one of the world’s most widely-used flavor and fragrance compounds by volume as well as a medical component, having an annual production volume of over 30,000 tons. An approach for (-)-menthol production from renewable resources could be a biotechnological(-chemical) two-step conversion (Figure 1), starting from (+)-limonene, a by-product of the citrus fruit processing industry.
The thesis project was divided into three parts. In the first part, enzymes (limonene-3- hydroxylases) were to be identified that can convert (+)-limonene into the precursor of (-)-menthol, (+)-trans-isopiperitenol. To counteract product toxicity, in the second part, the tolerance of the intended production organism P. putida KT2440 towards monoterpenes and their monoterpenoid derivatives should be increased. Finally, in the third part, the identified hydroxylase enzymes would be expressed in the improved P. putida KT2440 strain to create a whole-cell biocatalyst for the first reaction step of a two-step (-)-menthol production, starting from (+)-limonene.
To achieve these objectives, different genetic/molecular biology and analytical methods were applied. In this way, two cytochrome P450 monooxygenase enzymes from the fungi Aureobasidium pullulans and Hormonema carpetanum could be identified and functionally expressed in Pichia pastoris, which can catalyze the intended hydroxylation reaction on (+) limonene with high stereo- and regioselectivity. A further characterization of the enzyme from A. pullulans showed that apart from (+) limonene the protein can also hydroxylate ( ) limonene, - and -pinene, as well as 3-carene.
Furthermore, within this thesis, mechanisms of microbial monoterpenoid resistance of P. putida could be identified. It was shown that the different monoterpenes and monoterpenoids tested have very different toxicity levels and that mainly the Ttg efflux pumps of P. putida GS1 are responsible for the tolerance to many of these compounds. Based on these results, a P. putida KT2440 strain with increased resistance to various monoterpenoids, including isopiperitenol, could then be generated, which can be used as a host organism for the further development of monoterpenoid-producing cell factories.
While within the scope of this work the heterologous expression of the fungal gene in prokaryotic cells in a functional form could not be realized despite different approaches, the identified enzymes, the monoterpenoid-tolerant P. putida strain and a plasmid developed for heterologous gene expression in P. putida provide a starting point for the further design of a microbial cell factory for biotechnological monoterpenoid production.
Degeneration of neurons, such as the inner ear spiral ganglion neurons (SGN), may be decelerated or even stopped by neurotrophic factor treatment, such as brain-derived neurotrophic factor (BDNF), as well as electrical stimulation (ES). In a clinical setting, drug treatment of the SGN could start directly during implantation of a cochlear implant, whereas electrical stimulation begins days to weeks later. The present study was conducted to determine the effects of consecutive BDNF and ES treatments on SGN density and electrical responsiveness. An electrode drug delivery device was implanted in guinea pigs 3 weeks after deafening and five experimental groups were established: two groups received intracochlear infusion of artificial perilymph (AP) or BDNF; two groups were treated with AP respectively BDNF in addition to ES (AP + ES, BDNF + ES); and one group received BDNF from the day of implantation until day 34 followed by ES (BDNF ⇨ ES). Electrically evoked auditory brainstem responses were recorded. After one month of treatment, the tissue was harvested and the SGN density was assessed. The results show that consecutive treatment with BDNF and ES was as successful as the simultaneous combined treatment in terms of enhanced SGN density compared to the untreated contralateral side but not in regard to the numbers of protected cells.
Das Vorkommen von Kunststoffmaterialien <5 mm, sogenanntem Mikroplastik
(MP), in marinen Ökosystemen wurde bereits eingehend untersucht. Im Gegensatz dazu existieren erhebliche Wissenslücken hinsichtlich der Abundanz und der Auswirkung von MP in limnischen Ökosystemen. Vor diesem Hintergrund steht das Umweltvorkommen, mögliche Eintragspfade und die Auswirkungen von MP auf aquatische Invertebraten im Fokus dieser Arbeit. Zur Bestimmung der MP-Abundanz in Fließgewässern sind Sedimente der Elbe untersucht worden. Hierfür wurde zunächst eine Methode zur Extraktion und Identifizierung von MP aus Umweltproben entwickelt, optimiert und validiert. In der anschließenden Analyse konnten in elf Probenahmestellen 55–17400 MP kg-1 in den Sedimenten nachgewiesen werden. Der Einfluss der Gezeitenströmung wurde anhand der abnehmenden MP-Abundanz in der Tideelbe deutlich. Insgesamt weisen die Ergebnisse darauf hin, dass Sedimente von Fließgewässern eine Senke für MP darstellen. Für die Evaluation von Eintragspfaden von MP in Oberflächengewässer wurden die
Einleiter von fünf Kläranlagen beprobt und 240–897 MP m-3 in den Einleitern detektiert. Die Detailuntersuchung einer Kläranlage zeigte, dass >99% der MP-Fracht im Verlauf der Abwasseraufbereitung entfernt wird. Hierbei erfolgte die Hauptentfernung
bereits in der Vorklärung. Somit stellen Kläranlagen effektive Barrieren für den Eintrag von MP dar.
Insgesamt wird ersichtlich, dass die getesteten Arten C. riparius und G. pulex relativ insensitiv gegenüber einer MP-Exposition sind. So konnten bei G. pulex keine und bei C. riparius erst bei sehr hohen MP-Konzentrationen adverse Effekte detektiert werden. Hierbei ist die Autökologie der Spezies eine mögliche Erklärung für die Toleranz gegenüber partikulären Stressoren. Auf Basis dieser Daten sowie der ermittelten MPAbundanz kann das Umweltrisiko von MP in limnischen Ökosystemen vorläufig als
gering eingeschätzt werden. Hierbei gilt es jedoch zu beachten, dass eine abschließende
Bewertung aufgrund der nach wie vor existierenden Unsicherheiten nicht möglich ist. Diese Unsicherheiten betreffen die Umweltkonzentration von MP <80 μm, das Verhaltensowie das Wirkpotential dieser heterogenen und dynamischen Stressorenklasse
in umweltrelevanten Szenarien.
Aquatic ecosystems are globally contaminated with microplastics (MP). However, comparative data on MP levels in freshwater systems is still scarce. Therefore, the aim of this study is to quantify MP abundance in water and sediment of the German river Elbe using visual, spectroscopic (Fourier-transform infrared spectroscopy) and thermo analytical (pyrolysis gas chromatography mass spectrometry) methods. Samples from eleven German sites along the German part of the Elbe were collected, both in the water and sediment phase, in order to better understand MP sinks and transport mechanisms. MP concentrations differed between the water and sediment phase. Sediment concentrations (mean: 3,350,000 particles m−3, 125–5000 μm MP) were in average 600,000-fold higher than water concentrations (mean: 5.57 particles m−3, 150–5000 μm MP). The abundance varied between the sampling sites: In sediments, the abundance decreased in the course of the river while in water samples no such clear trend was observed. This may be explained by a barrage retaining sediments and limiting tidal influence in the upstream parts of the river. Particle shape differed site-specifically with one site having exceptionally high quantities of spheres, most probably due to industrial emissions of PS-DVB resin beads. Suspended MP consisted predominantly of polyethylene and polypropylene whereas sediments contained a higher diversity of polymer types. Determined MP concentrations correspond well to previous results from other European rivers. In a global context, MP levels in the Elbe relate to the lower (water) to middle section (sediment) of the global range of MP concentrations determined for rivers worldwide. This highlights that elevated MP levels are not only found in single countries or continents, but that MP pollution is an issue of global concern.
Anhand der Konstruktion von Joan of Arc in Saint Joan untersucht dieser Artikel, wie George Bernard Shaw die Position einer Außenseiterin nutzt, um seine geschlechtspolitischen und ästhetischen Ziele zu verdeutlichen. Im Vergleich mit älteren Darstellungen der französischen Nationalheldin wird Shaws spezifische Rezeption des Jeanne-d’Arc-Mythos skizziert und dargestellt, wie Shaw Joans geschlechtliche Differenz als Fortsetzung seiner Kritik an Geschlechternormen entwickelt. Aufbauend darauf präsentiert Shaw Joan zudem als mentale Ausnahmefigur, über deren Visionen ein anderer Begriff des Realismus stark gemacht wird, mit dem Shaw sein eigenes schriftstellerisches Wirken identifiziert.
The macrophage-inducible C-type lectin (mincle) is part of the innate immune system and acts as a pattern recognition receptor for pathogen-associated molecular patterns (PAMPS) and damage-associated molecular patterns (DAMPs). Ligand binding induces mincle activation which consequently interacts with the signaling adapter Fc receptor, SYK, and NF-kappa-B. There is also evidence that mincle expressed on macrophages promotes intestinal barrier integrity. However, little is known about the role of mincle in hepatic fibrosis, especially in more advanced disease stages. Mincle expression was measured in human liver samples from cirrhotic patients and donors collected at liver transplantation and in patients undergoing bariatric surgery. Human results were confirmed in rodent models of cirrhosis and acute-on-chronic liver failure (ACLF). In these models, the role of mincle was investigated in liver samples as well as in peripheral blood monocytes (PBMC), tissues from the kidney, spleen, small intestine, and heart. Additionally, mincle activation was stimulated in experimental non-alcoholic steatohepatitis (NASH) by treatment with mincle agonist trehalose-6,6-dibehenate (TDB). In human NASH, mincle is upregulated with increased collagen production. In ApoE deficient mice fed high-fat western diet (NASH model), mincle activation significantly increases hepatic collagen production. In human cirrhosis, mincle expression is also significantly upregulated. Furthermore, mincle expression is associated with the stage of chronic liver disease. This could be confirmed in rat models of cirrhosis and ACLF. ACLF was induced by LPS injection in cirrhotic rats. While mincle expression and downstream signaling via FC receptor gamma, SYK, and NF-kappa-B are upregulated in the liver, they are downregulated in PBMCs of these rats. Although mincle expressed on macrophages might be beneficial for intestinal barrier integrity, it seems to contribute to inflammation and fibrosis once the intestinal barrier becomes leaky in advanced stages of chronic liver disease.
Objectives: The aim of this study was to compare the effects of acupuncture and medical training therapy alone and in combination with those of usual care on the pain sensation of patients with frequent episodic and chronic tension-type headache.
Design: This was a prospective single-centre randomised controlled trial with four balanced treatment arms. The allocation was carried out by pre-generated randomisation lists in the ratio 1:1:1:1 with different permutation block sizes.
Setting: The study was undertaken in the outpatient clinic of Rehabilitation Medicine of the Hannover Medical School.
Participants and interventions: Ninety-six adult patients with tension-type headache were included and randomised into usual care (n = 24), acupuncture (n = 24), medical training (n = 24), and combination of acupuncture and medical training (n = 24). One patient was excluded from analysis because of withdrawing her/his consent, leaving 95 patients for intention to treat analysis. Each therapy arm consisted of 6 weeks of treatment with 12 interventions. Follow-up was at 3 and 6 months.
Main outcome measures: Pain intensity (average, maximum and minimum), frequency of headache, responder rate (50% frequency reduction), duration of headache and use of headache medication.
Clinical results: The combination of acupuncture and medical training therapy significantly reduced mean pain intensity compared to usual care (mean = −38%, standard deviation = 25%, p = 0.012). Comparable reductions were observed for maximal pain intensity (−25%, standard deviation = 20%, 0.014) and for minimal pain intensity (−35%, standard deviation = 31%, 0.03). In contrast, neither acupuncture nor medical training therapy differed significantly from usual care. No between-group differences were found in headache frequency, mean duration of headache episodes, and pain medication intake. At 3 months, the majority of all patients showed a reduction of at least 50% in headache frequency. At 6 months, significantly higher responder rates were found in all intervention groups compared to usual care.
Conclusions: In contrast to monotherapy, only the combination of acupuncture and medical training therapy was significantly superior in reduction of pain intensity compared to usual care.
Hintergrund: Die Erstversorgung von Wunden und kleinere chirurgische Eingriffe gehören neben der hochspezialisierten Medizin zu den allgemein notwendigen Grundleistungen der Notfallversorgung in den Kliniken. Die Vergütung der ambulanten Notfallleistungen für gesetzlich Versicherte erfolgt derzeit nach dem Einheitlichen Bewertungsmaßstab (EBM), welchem die betriebswirtschaftliche Aufwandserfassung des niedergelassenen Sektors als Kalkulationsgrundlage dient. Krankenhäuser haben im Vergleich zu Arztpraxen wesentlich höhere Vorhaltungskosten.
Ziel der Arbeit: In dieser Arbeit wird das entstehende Kosten-Erlös-Verhältnis der ambulanten Wundversorgung in einer Notaufnahme durch die Vergütung nach EBM analysiert.
Material und Methoden: Die Daten wurden in der Notaufnahme des Universitätsklinikums Frankfurt am Main über 12 Monate erhoben. Eingeschlossen wurden alle Patienten, die in diesem Zeitraum eine Wundversorgung mittels Naht erhielten. Die Kosten wurden der Abrechnung nach EBM 01210 (bzw. 01212) mit der Zusatzpauschale für kleinchirurgische Eingriffe EBM 02301 gegenübergestellt.
Ergebnisse: Im Beobachtungszeitraum wurden 1548 Patienten versorgt; das entspricht 19,52 % aller unfallchirurgischen Fälle. Den Kosten einer Standardwundversorgung in Höhe von 45,40 € steht eine Vergütung von 31,83 € gegenüber. Die Berechnung des Gesamterlöses weist einen Defizitbetrag von 13,57 € pro ambulantem Fall auf; dies entspricht einem Jahresdefizit von 21.006,36 €.
Diskussion: Es konnte gezeigt werden, dass ohne Betrachtung der relevanten Vorhaltekosten in keinem Fall eine Kostendeckung erreicht werden kann.
Die bisherige Vergütung der ambulanten Wundversorgung nach EBM erscheint unzureichend. Eine Anpassung bzw. Zusatzvergütung scheint notwendig, um eine ausreichende Versorgungsqualität in Zukunft sicherstellen zu können.
The inflammatory response plays an important role in the pathophysiology of multiple injuries. This study examines the effects of severe trauma and inflammatory response on markers of neuronal damage. A retrospective analysis of prospectively collected data in 445 trauma patients (Injury Severity Score (ISS) ≥ 16) is provided. Levels of neuronal biomarkers (calcium-binding Protein B (S100b), Enolase2 (NSE), glial fibrillary acidic protein (GFAP)) and Interleukins (IL-6, IL-10) in severely injured patients (with polytrauma (PT)) without traumatic brain injury (TBI) or with severe TBI (PT+TBI) and patients with isolated TBI (isTBI) were measured upon arrival until day 5. S100b, NSE, GFAP levels showed a time-dependent decrease in all cohorts. Their expression was higher after multiple injuries (p = 0.038) comparing isTBI. Positive correlation of marker level after concomitant TBI and isTBI (p = 0.001) was noted, while marker expression after PT appears to be independent. Highest levels of IL-6 and -10 were associated to PT und lowest to isTBI (p < 0.001). In all groups pro-inflammatory response (IL-6/-10 ratio) peaked on day 2 and at a lower level on day 4. Severe TBI modulates kinetic profile of inflammatory response by reducing interleukin expression following trauma. Potential markers for neuronal damage have a limited diagnostic value after severe trauma because undifferentiated increase.
Background: The treatment of severely injured patients, especially in older age, is complex, and based on strict guidelines. Methods: We conducted a retrospective study by analyzing our internal registry for mortality risk factors in deceased trauma patients. All patients that were admitted to the trauma bay of our level-1-trauma center from 2014 to 2018, and that died during the in-hospital treatment, were included. The aim of this study was to carry out a quality assurance concerning the initial care of severely injured patients. Results: In the 5-year period, 135 trauma patients died. The median (IQR) age was 69 (38–83) years, 71% were male, and the median (IQR) Injury Severity Score (ISS) was 25 (17–34) points. Overall, 41% of the patients suffered from severe traumatic brain injuries (TBI) (AIShead ≥ 4 points). For 12.7%, therapy was finally limited owing to an existing patient’s decree; in 64.9% with an uncertain prognosis, a ‘therapia minima’ was established in consensus with the relatives. Conclusion: Although the mortality rate was primarily related to the severity of the injury, a significant number of deaths were not exclusively due to medical reasons, but also to a self-determined limitation of therapy for severely injured geriatric patients. The conscientious documentation concerning the will of the patient is increasingly important in supporting medical decisions.