Universitätspublikationen
Refine
Year of publication
- 2020 (2511) (remove)
Document Type
- Article (1453)
- Doctoral Thesis (233)
- Part of Periodical (215)
- Preprint (169)
- Contribution to a Periodical (140)
- Working Paper (115)
- Book (88)
- Review (58)
- Bachelor Thesis (11)
- Master's Thesis (11)
Language
- English (1715)
- German (764)
- Portuguese (11)
- French (6)
- Spanish (4)
- Italian (3)
- Multiple languages (3)
- slo (3)
- Turkish (2)
Keywords
- Capital Markets Union (25)
- Financial Markets (25)
- Coronavirus (24)
- ECB (24)
- COVID-19 (23)
- inflammation (18)
- SARS-CoV-2 (15)
- coronavirus (15)
- Financial Institutions (13)
- Banking Regulation (12)
Institute
- Medizin (742)
- Präsidium (278)
- Physik (264)
- Wirtschaftswissenschaften (213)
- Sustainable Architecture for Finance in Europe (SAFE) (167)
- Biowissenschaften (159)
- Frankfurt Institute for Advanced Studies (FIAS) (149)
- Informatik (116)
- Biochemie, Chemie und Pharmazie (104)
- Neuere Philologien (95)
- Gesellschaftswissenschaften (94)
- Center for Financial Studies (CFS) (81)
- Rechtswissenschaft (73)
- House of Finance (HoF) (66)
- Psychologie (51)
- Biochemie und Chemie (50)
- Kulturwissenschaften (46)
- Geowissenschaften (44)
- Sprach- und Kulturwissenschaften (38)
- Geschichtswissenschaften (37)
- Senckenbergische Naturforschende Gesellschaft (37)
- Informatik und Mathematik (32)
- Institut für Ökologie, Evolution und Diversität (31)
- Psychologie und Sportwissenschaften (31)
- Erziehungswissenschaften (30)
- Philosophie (29)
- Sportwissenschaften (29)
- Evangelische Theologie (27)
- Geowissenschaften / Geographie (27)
- Institut für Sozialforschung (IFS) (23)
- Biodiversität und Klima Forschungszentrum (BiK-F) (22)
- MPI für Hirnforschung (20)
- Exzellenzcluster Die Herausbildung normativer Ordnungen (19)
- Universitätsbibliothek (19)
- Institut für Wirtschaft, Arbeit, und Kultur (IWAK) (16)
- Deutsches Institut für Internationale Pädagogische Forschung (DIPF) (15)
- Philosophie und Geschichtswissenschaften (14)
- Zentrum für Biomolekulare Magnetische Resonanz (BMRZ) (13)
- Buchmann Institut für Molekulare Lebenswissenschaften (BMLS) (12)
- Foundation of Law and Finance (12)
- E-Finance Lab e.V. (11)
- Ernst Strüngmann Institut (11)
- Institute for Monetary and Financial Stability (IMFS) (11)
- MPI für Biophysik (11)
- Geographie (10)
- Institut für sozial-ökologische Forschung (ISOE) (9)
- Zentrum für Arzneimittelforschung, Entwicklung und Sicherheit (ZAFES) (8)
- Cornelia Goethe Centrum für Frauenstudien und die Erforschung der Geschlechterverhältnisse (CGC) (7)
- Mathematik (7)
- Exzellenzcluster Makromolekulare Komplexe (6)
- Georg-Speyer-Haus (6)
- ELEMENTS (5)
- Pharmazie (4)
- Sprachwissenschaften (4)
- Akademie für Bildungsforschung und Lehrerbildung (bisher: Zentrum für Lehrerbildung und Schul- und Unterrichtsforschung) (3)
- Hochschulrechenzentrum (3)
- MPI für empirische Ästhetik (3)
- Zentrum für Nordamerika-Forschung (ZENAF) (3)
- Forschungszentrum Historische Geisteswissenschaften (FHG) (2)
- Helmholtz International Center for FAIR (2)
- Interdisziplinäres Zentrum für Ostasienstudien (IZO) (2)
- Extern (1)
- Frankfurt MathFinance Institute (FMFI) (1)
- Fritz Bauer Institut (1)
- Gleichstellungsbüro (1)
- Hessische Stiftung für Friedens- und Konfliktforschung (HSFK) (1)
- Institut für Bienenkunde (1)
- Institute for Law and Finance (ILF) (1)
- Interdisziplinäres Zentrum für Neurowissenschaften Frankfurt (IZNF) (1)
- Katholische Theologie (1)
- Museum Giersch der Goethe Universität (1)
- Starker Start ins Studium: Qualitätspakt Lehre (1)
- Zentrum für Interdisziplinäre Afrikaforschung (ZIAF) (1)
- studiumdigitale (1)
Introduction End-of-life care is an essential task performed by most healthcare providers and often involves decision-making about how and where patients want to receive care. To provide decision support to healthcare professionals and patients in this difficult situation, we will systematically review a knowledge cluster of the end-of-life care preferences of older patients with multimorbidity that we previously identified using an evidence map.
Methods and analysis We will systematically search for studies reporting end-of-life care preferences of older patients (mean age ≥60) with multimorbidity (≥2 chronic conditions) in MEDLINE, CINAHL, PsycINFO, Social Sciences Citation Index, Social Sciences Citation Index Expanded, PSYNDEX and The Cochrane Library from inception to September 2019. We will include all primary studies that use quantitative, qualitative and mixed methodologies, irrespective of publication date and language.
Two independent reviewers will assess eligibility, extract data and describe evidence in terms of study/population characteristics, preference assessment method and end-of-life care elements that matter to patients (eg, life-sustaining treatments). Risk of bias/applicability of results will be independently assessed by two reviewers using the Mixed-Methods Appraisal Tool. Using a convergent integrated approach on qualitative/quantitative studies, we will synthesise information narratively and, wherever possible, quantitatively.
Ethics and dissemination Due to the nature of the proposed systematic review, ethics approval is not required. Results from our research will be disseminated at relevant (inter-)national conferences and via publication in peer-reviewed journals. Synthesising evidence on end-of-life care preferences of older patients with multimorbidity will improve shared decision-making and satisfaction in this final period of life.
Geochemical analyses result of prehistoric pottery from the site of Tol-e Kamin (Fars, Iran) by pXRF
(2020)
A series of pottery samples from the Iranian site Tol-e Kamin, ranging from pre-historical period to the New Elamite, were analyzed in order to study the geochemical variability of the pottery assemblage. A total amount of 168 measurements were obtained using a portable XRF device and were statistically handled. The results could successfully distinguish the geochemical composition of potteries from the chalcolithic to the New Elamite periods in the Kur River Basin. A major shift in the use of different clay sources could be detected since the Proto Elamite period and afterward, in which the carbonated and marl content clays represented by Ca, Ba and Sr shifted to clay sources with a tendency to non-carbonate silty clay Al, Ti, and Fe from a different geological background. The results stress the importance of further provenance studies to address issues of trade and exchange possibilities in southwestern Iran.
Recent studies suggested an important contribution of sphingosine-1-phospate (S1P) signaling via its specific receptors (S1PRs) in the production of pro-inflammatory mediators such as Interleukin (IL)-1β in cancer and inflammation. In an inflammation-driven cancer setting, we previously reported that myeloid S1PR1 signaling induces IL-1β production by enhancing NLRP3 (NOD-, LRR- and Pyrin Domain-Containing Protein 3) inflammasome activity. However, the autocrine role of S1P and enzymes acting on the S1P rheostat in myeloid cells are unknown. Using human and mouse macrophages with pharmacological or genetic intervention we explored the relative contribution of sphingosine kinases (SPHKs) in NLRP3 inflammasome activity regulation. We noticed redundancy in SPHK1 and SPHK2 activities towards macrophage NLRP3 inflammasome transcriptional induction and IL-1β secretion. However, pharmacological blockade of both kinases in unison completely abrogated NLRP3 inflammasome induction and IL-1β secretion. Interestingly, human and mouse macrophages demonstrate varied responses towards SPHKs inhibition and IL-1β secretion. Clinical datasets of renal cell carcinoma and psoriasis patients showed a positive correlation between enzymes affecting the S1P rheostat with NLRP3 inflammasome components expression, which corroborates our finding. Our data provide a better understanding on the role of SPHKs and de novo synthesized S1P in macrophage NLRP3 inflammasome activation
Discussions regarding the planned European Deposit Insurance Scheme (EDIS), the missing third pillar of the European Banking Union, have been ongoing since the Commission published its initial legisla-tive proposal in 2015. A breakthrough in negotiations has yet to be achieved. The gridlock on EDIS is most commonly attributed to moral hazard concerns over insufficient risk reduction harboured on the side of northern member states, particularly Germany, due to the weak state of some other member states’ banking sectors. While moral hazard based on uneven risk reduction is helpful for explaining divergent member-state preferences on the scope of necessary risk reduction, this does not explain preferences on the institutional design of EDIS. In this paper, we argue that contrary to persistent differences on necessary risk reduction, preferences regarding the institutional design of EDIS have become more closely aligned. We analyse how preferences on EDIS developed in the key member states of Germany, France, and Italy. In all sampled countries, we find path-dependent benefits con-nected to the current design of national Deposit Guarantee Schemes (DGS) that shifted preferences of the banking sector or significant subsectors in favour of retaining national DGSs. Overall, given that a compromise on risk-reduction can be accomplished, we argue that current preferences in these key member states provide an opportunity to implement EDIS in the form of a reinsurance system that maintains national DGSs in combination with a supranational fund.
Background: Lipoprotein(a) concentration is associated with cardiovascular events. Alirocumab, a proprotein convertase subtilisin/kexin type 9 inhibitor, lowers lipoprotein(a) and low-density lipoprotein cholesterol (LDL-C).
Objectives: A pre-specified analysis of the placebo-controlled ODYSSEY Outcomes trial in patients with recent acute coronary syndrome (ACS) determined whether alirocumab-induced changes in lipoprotein(a) and LDL-C independently predicted major adverse cardiovascular events (MACE).
Methods: One to 12 months after ACS, 18,924 patients on high-intensity statin therapy were randomized to alirocumab or placebo and followed for 2.8 years (median). Lipoprotein(a) was measured at randomization and 4 and 12 months thereafter. The primary MACE outcome was coronary heart disease death, nonfatal myocardial infarction, ischemic stroke, or hospitalization for unstable angina.
Results: Baseline lipoprotein(a) levels (median: 21.2 mg/dl; interquartile range [IQR]: 6.7 to 59.6 mg/dl) and LDL-C [corrected for cholesterol content in lipoprotein(a)] predicted MACE. Alirocumab reduced lipoprotein(a) by 5.0 mg/dl (IQR: 0 to 13.5 mg/dl), corrected LDL-C by 51.1 mg/dl (IQR: 33.7 to 67.2 mg/dl), and reduced the risk of MACE (hazard ratio [HR]: 0.85; 95% confidence interval [CI]: 0.78 to 0.93). Alirocumab-induced reductions of lipoprotein(a) and corrected LDL-C independently predicted lower risk of MACE, after adjustment for baseline concentrations of both lipoproteins and demographic and clinical characteristics. A 1-mg/dl reduction in lipoprotein(a) with alirocumab was associated with a HR of 0.994 (95% CI: 0.990 to 0.999; p = 0.0081).
Conclusions: Baseline lipoprotein(a) and corrected LDL-C levels and their reductions by alirocumab predicted the risk of MACE after recent ACS. Lipoprotein(a) lowering by alirocumab is an independent contributor to MACE reduction, which suggests that lipoprotein(a) should be an independent treatment target after ACS. (ODYSSEY Outcomes: Evaluation of Cardiovascular Outcomes After an Acute Coronary Syndrome During Treatment With Alirocumab; NCT01663402).
Bei der Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung (ADHS) handelt es sich um eine hochprävalente Erkrankung, die bisher insbesondere im Erwachsenenalter nur unzureichend berücksichtigt wurde. Neben den Kernsymptomen bestehend aus Einschränkungen in der Aufmerksamkeit sowie einem erhöhten Maß an Hyperaktivität und Impulsivität gilt es, Komorbiditäten und Beeinträchtigungen zu berücksichtigen, die mit dieser Erkrankung einhergehen. In früheren Studien konnte bereits nachgewiesen werden, dass sowohl Kinder als auch Erwachsene mit einer ADHS vermehrte Unfälle und infolgedessen eine erhöhte Rate an stationären Behandlungen aufweisen. Zusätzlich besteht bei ADHS-Betroffenen ein höheres Risiko, frühzeitig zu versterben, wobei Unfälle als unnatürliche Todesursache den häufigsten Grund darstellen. Bisher existieren auf internationaler Ebene einige Studien, die sich mit den Zusammenhängen von adulter ADHS und Unfallraten beschäftigten. Eine differenzierte Betrachtung, die eine deutsche Population einschließt und den Einfluss des Geschlechts auf das Unfallgeschehen bei ADHS-Betroffenen untersucht, wurde bisher nicht realisiert. Aus diesen Gründen führten wir eine Querschnittsstudie auf unfallchirurgischen Stationen an zwei Kliniken in Frankfurt am Main durch. Im Rahmen der Studie sollte die Prävalenz von adulter ADHS bei stationär betreuten Unfallopfern ermittelt und mögliche unfallcharakteristische Unterschiede zwischen den Geschlechtern der ADHS-Positivkohorte erfasst werden.
Mithilfe der etablierten Adult ADHD Self-Report Scale (ASRS v1.1) der WHO wurden alle Unfallopfer, die den Einschlusskriterien entsprachen, auf adulte ADHS gescreent. Bei der Auswertung des ASRS verwendeten wir zwei unterschiedliche Methoden, die bereits in früheren Studien zur Anwendung kamen. Durch einen eigens erstellten Unfallfragebogen konnten Unfallcharakteristika sowie psychische Komorbiditäten der ADHSPositivkohorte erfasst werden. Zusätzlich erhoben wir zum Vergleich die Unfallcharakteristika bei einer nicht von ADHS betroffenen Kontrollgruppe. Bei einem Teil der positiv gescreenten Patienten wurde eine ausführliche Testung in der ADHS Spezialambulanz des Universitätsklinikums Frankfurt am Main vorgenommen. Mittels diagnostischer Interviews und weiteren Selbstauskunftsfragebögen (DIVA, HASE) konnte eine definitive ADHS-Diagnose gestellt und das positive Screeningergebnis verifiziert werden.
Wir stellten fest, dass die Prävalenz adulter ADHS unter Unfallopfern mit 6,89 % bzw. 8,68 % in Abhängigkeit der ASRS Auswertungskriterien im Vergleich zu der Prävalenz der adulten ADHS in der Allgemeinbevölkerung erhöht war. Des Weiteren gab es mehr Männer mit einem positiven ADHS-Screeningergebnis und einem Unfallgeschehen. Es konnten keine signifikanten geschlechtsspezifischen Unterschiede in den Unfallcharakteristika und Unfallorten in der ADHS Positivkohorte festgestellt werden. Auch in dem Vorhandensein psychischer Komorbiditäten unterschieden sich die beiden Geschlechtergruppen der ADHS-Positivkohorte nicht. Unabhängig der Geschlechterzugehörigkeit wurden die meisten Unfälle der ADHS-Positivkohorte im Straßenverkehr verzeichnet und als selbstverschuldet eingestuft. Es konnten signifikant mehr Unfälle außerhalb des Straßenverkehrs in der nicht von ADHS betroffenen Kontrollgruppe im Vergleich zu der ADHS Positivkohorte nachgewiesen werden. Insgesamt war nur bei 14 % aller positiv gescreenten Patienten eine ADHS-Erkrankung bereits bekannt und diagnostiziert worden.
Auf Grundlage der Ergebnisse dieser Studie lässt sich schlussfolgern, dass Menschen mit einer ADHS-Symptomatik vermehrt auf unfallchirurgischen Stationen anzutreffen sind und im Einklang mit früheren Forschungsergebnissen ein erhöhtes Unfall- und Verletzungsrisiko aufweisen. Darüber hinaus folgern wir aus unseren Ergebnissen, dass sich Männer und Frauen mit einer ADHS-Erkrankung hinsichtlich Symptomatik, Komorbidität und spezifischer Unfallcharakteristika ähnlicher sein könnten, als dass sie sich in diesen Bereichen unterscheiden. Im Hinblick auf die geringen vorbestehenden ADHS-Diagnosen in der Positivkohorte erscheint eine Etablierung eines Screeningsystems bei Patienten sinnvoll, die im Rahmen von Unfallgeschehen gehäuft stationär betreut werden müssen. Da ADHS-Betroffene ein erhöhtes Risiko für multiple Unfälle zu haben scheinen, könnte unter diesen Voraussetzungen eine adulte ADHS-Symptomatik früher erkannt und negative Folgen wie eine erhöhte Unfallrate reduziert werden. Methodologische Limitierungen bestanden in unserer Erhebung durch eine geringe Anzahl an ausführlichen Testungen zur Verifizierung der ADHS-Diagnose sowie dem Informationsgewinn auf der Basis einer Selbstauskunft. Um Ergebnisse aussagekräftiger zu gestalten und auch kleinere Unfälle zu erfassen, erscheint eine Ausweitung der Testung in Ambulanzen sinnvoll.
Chronic inflammation is considered to be a cause of the autoimmune diseases such as rheumatoid arthritis, Alzheimer’s disease, multiple sclerosis, etc. The search for effective compounds with anti-inflammatory properties to combat these diseases is still ongoing. Natural compound narciclasine, derived from plants of Narcissus species, demonstrated its anti-inflammatory activity in in vivo arthritis models. Further investigation of narciclasine’s anti-inflammatory activity together with its impact on the interaction between leukocytes and endothelial cells was the main focus of this PhD thesis.
Narciclasine reduced the infiltration of monocytes and neutrophils to the abdomen and the concentration of the pro-inflammatory cytokines TNF, IL-6 and IL-1β. Together with this, it reduced acute visceral pain caused by zymosan injection. Narciclasine interfered with leukocyte-endothelial cell interaction in both in vivo and in vitro models. In vivo microscopy revealed that the compound reduced rolling, adhesion and transmigration of leukocytes in the vessels of an injured murine cremaster muscle. This observation was confirmed in the in vitro models for adhesion and transmigration where narciclasine reduced the level of leukocyte’s interaction with HUVECs. Narciclasine demonstrated profound anti-inflammatory properties based on its interference with leukocyte-endothelium interaction by downregulation of endothelial cell adhesion molecules expression (ICAM-1, VCAM-1, E-selectin, CX3CL1) and shutdown of NF-κB pathway. All these effects were a result of the TNF receptor 1 protein translation blocking by narciclasine.
In this work the ability of the compound to reduce visceral pain, downregulate the expression of the endothelial cell adhesion molecules and to interfere with the interaction between leukocytes and endothelial cells was demonstrated for narciclasine for the first time. Obtained results open a promising insight into the understanding of narciclasine’s anti-inflammatory properties and justify further investigation of its potential for treatment of inflammatory diseases.
In der durchgeführten Studie erfolgte die Untersuchung des visuellen Arbeits-gedächtnisses von bipolaren Patienten im Vergleich zu gesunden Kontrollen. Es erfolgten bereits viele Untersuchungen an Patienten mit bipolarer Störung. Wird das Hauptaugenmerk auf die kognitiven Funktionen der Patienten gelegt, so konnte bereits in einigen Studien gezeigt werden, dass nicht nur in depressi-ver oder manischer, sondern auch in euthymer Stimmungslage kognitive Defizi-te vorliegen. Zur näheren Untersuchung der Funktionen des visuellen Arbeits-gedächtnisses der Patienten mit bipolarer Störung wurde daher eine fMRT-Untersuchung durchgeführt. Hier wurden Patienten, die an bipolarer Störung erkrankt sind, mit gesunden Kontrollen verglichen. Dabei wurden die bipolaren Patienten in euthymer Stimmungslage untersucht. Weder in Antwortrichtigkeit noch Reaktionsgeschwindigkeit konnte ein signifikanter Gruppenunterschied nachgewiesen werden. Außerdem wurde in der Untersuchung eine Differenzie-rung zwischen den einzelnen Phasen gemacht, die eine Gedächtnisinformation durchläuft. Bei diesen Phasen handelt es sich um Enkodierungs-, Halte- und Abrufphase. Hierbei konnten veränderte Aktivierungsmuster an diversen Hirn-strukturen der bipolaren Patienten dargestellt werden. Diese Veränderungen ziehen sich durch alle drei Phasen der Gedächtniskonsolidierung und können vor allem im präfrontalen Kortex nachgewiesen werden. Es handelt sich dabei vor allem um eine schwächere Aktivierung des präfrontalen Kortex (PFC) der bipolaren Patienten im Vergleich zu gesunden Kontrollen. Unter anderem ist das Arbeitsgedächtnis im PFC lokalisiert. Diese Ergebnisse scheinen ein Hin-weis dafür zu sein, dass bei den bipolaren Patienten neuronale Defizite im visu-ellen Arbeitsgedächtnis vorliegen.