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Family members provide most of the patient care and administer most of the treatments to patients with Alzheimer’s disease (AD). Family caregivers have an important impact on clinical outcomes, such as quality of life (QoL). As a consequence of this service, family caregivers suffer high rates of psychological and physical illness as well as social and financial burdens. Hence, it is important to involve family caregivers in multimodal treatment settings and provide interventions that are both suitable and specifically tailored to their needs. In recent years, several clinical guidelines have been presented worldwide for evidence-based treatment of AD and other forms of dementia. Most of these guidelines have considered family advice as integral to the optimal clinical management of AD. This article reviews current and internationally relevant guidelines with emphasis on recommendations concerning family advice.
Das Ziel dieser retrospektiven Untersuchung ist, die medikamentöse Therapie des neonatalen Entzugsyndroms mittels Clonidin und Chloralhydrat mit der sehr häufig angewendeten Kombinationstherapie aus Morphin und Phenobarbital zu vergleichen. Im dem Zeitraum zwischen 1998 und 2008 wurden in unserer Klinik 133 Neugeborene mit einem neonatalen Entzugssyndrom behandelt. Bei allen Patienten handelte es sich um Neugeborene drogenabhängiger Mütter, welche während der Schwangerschaft mit Methadon substituiert wurden. Bei 29 Patienten wurde eine Therapie mit Clonidin und Chloralhydrat und bei 64 Patienten eine Entzugstherapie mittels Morphin und Phenobarbital durchgeführt. In der Clonidingruppe konnte eine signifikant kürzere Behandlungsdauer (Median: 14 d vs. 35 d) festgestellt werden. Entsprechend war auch die gesamte Aufenthaltsdauer in der Clonidingruppe deutlich kürzer (Median: 32 d vs. 44 d). Außerdem konnte in der Clonidingruppe ein deutlich milderer Verlauf der Entzugssymptomatik festgestellt werden.